„Nu mă lăsa, Doamne, Dumnezeul meu, nu te depărta de la mine, ia aminte spre ajutorul meu, Doamne al mântuirii mele”!
vineri, 4 iulie 2014
joi, 3 iulie 2014
Personalităţile intuitive şi sentimentale
O pasiune mai veche mă îndeamnă deseori să fac diverse teste de
personalitate, mai ales americane( nu ştiu cât sunt de credibile, dar eu m-am
regăsit de multe ori în ele), pentru a-mi
satisface curiozitatea în privinţa persoanei mele, spre a vedea ce aş fi
putut devedi dacă n-aş fi dat greş de atâtea ori, spre a mă redirecţiona şi
a-mi insufla puţin curaj ca să mă ridic din prăpastia aceasta a depresiei, care
îmi şopteşte perfid că nu mai are rost să încerc şi cea mai bună soluiţie e
moartea. Cu cât mai repede, cu atât mai
bine! Ştiu că nu gândesc corect, că nu e creştineşte să-ţi chemi moartea, să
abandonezi lupta, să priveşti cu neputinţă la propria disoluţie lentă, dar aşa
gândeşte un bi polar. Ce m-ar putea convinge că nu e totul pierdut, că mai am
pentru ce trăi şi lupta? Numai mila lui Dumnezeu mai poate mişca această inimă
bolnavă de patimi şi acest creier răvăşit, această voinţă aproape anihilată de
a-mi urma cauza, visul vieţii mele: a fi cu Hristos, a-I sluji Lui până la
moarte, indiferent cât de grea este crucea.
Personalităţile INF sunt cu adevărat idealiste, mereu căutând un semn de bunătate până şi în cele mai rele
persoane şi evenimente, mereu încercând căi să facă lucrurile mai bine. Pot fi
percepute drept calme, rezervate şi chiar sfioase Personalităţile INF au
înăuntru o flacără şi o pasiune care pot străluci cu adevărat. Cam 4,5% din
populaţie riscă să se simtă neînţeleasă la acest tip de personalitate – dar
dacă găsesc persoane care gândesc la fel cu care să-şi petreacă timpul, se vor
simţi cu adevărat ca acasă.
Făcând parte din tipul
diplomatic de personalitate(NF), INF sunt ghidaţi de principiile lor, mai mult
decât de logică(analiştii), emoţii(exploratorii) sau tradiţie(santinelele).
Când decid încotro să se mişte mai departe, ei vor lua în considerare onoarea,
frumuseţea, moralitatea şi virtutea – sunt conduşi de puritatea intenţiei lor.
INF sunt mândri de această calitate a lor, dar nu toată lumea Înţelege pornirea
din spatele acestor sentimente şi situaţia poate duce la izolare. Dacă nu sunt atenţi, se pot pierde pe sine în
căutarea aceasta a binelui şi pot neglija necesităţile vieţii zilnice. Deseori
cuprinşi de gânduri adânci, se bucură să contemple ipoteticul şi filozoficul
mai mult decât orice alt tip de personalitate. Lăsaţi necontrolaţi, ei pot
pierde contactul cu realitatea, sfârşind într-un mod eremitic de viaţă, şi le
va trebui multă energie prietenilor sau partenerului ca să-i aducă înapoi la lumea reală.
Dar în cel mai bun caz,
aceste calităţi îi permit să comunice profund cu ceilalţi, mai uşor, vorbind în
metafore şi simboluri şi înţelegând sau creând simboluri ca să îşi
împărtăşească ideile. Forţa gândirii lor simbolice le dă aptitudini creatoare
şi sunt poeţi, scriitori sau actori. Ei au talent în a se exprima pe sine – frumuseţea şi secretele
lor- prin personajele lor ficţionale.
Abilităţile lingvistice ale
personalităţilor INF nu se rezumă la limba maternă – ca la multe dintre persoanele din tipul diplomat de
personalitate, ele sunt considerate talentate la învăţarea celei de a doua sau
chiar a treia limbi. Darul comunicării le dă şi dorinţa de armonie, proprie
Diplomaţilor. Dar spre deosebire de verişorii
lor, Extrovertiţii, personalităţile INF
îşi focalizează atenţia doar asupra câtorva persoane, unei singure cauze demne
de interes..., ei ajung să se demoralizeze şi să fie copleşiţi de tot răul din lume pe care nu-l pot îndrepta, un
spectacol trist pentru prietenii lor, şi vor ajunge dependenţi de optimismul
acestora.
Din fericire, ca florile
primăvara, mereu îşi vor regăsi sentimentele, creativitatea, altruismul şi
idealismul, răsplătindu-i pe ei şi pe cei iubiţi ai lor nu cu logică şi
utilitate, ci cu o viziune despre lume
care inspiră compasiune, bunătate şi frumuseţe oriunde vor merge.
Punctele tari
Pasionaţi şi energici. Personalităţile INF tind să fie foarte energice dacă sunt implicate în
cauze în care cred şi pentru care vor să lupte. Pot fi tăcuţi şi chiar sfioşi
în public, dar pasiunile lor nu trebuie subestimate.
Deschişi şi flexibili. Personalităţilor INF nu le
place să fie constrânse de reguli şi nu caută să se impună asupra altora. Tind
să fie liberale, cu mintea deschisă, atâta timp cât principiile şi ideile lor
nu sunt disputate.
Foarte creativi. Personalităţile INF interpretează cu uşurinţă semne şi descoperă semnificaţii
ascunse, intuiţia lor foarte dezvoltată nu are probleme în a face conexiuni şi
a veni cu idei interesante, neobişnuite.
Idealişti. Personalităţile INF sunt poate cele mai idealiste tipuri de personalitate,
crezând că oamenii sunt inerent buni şi fiecare trebuie să facă tot ce poate
pentru a lupta cu răul şi injustiţia din lume.
Iubitori şi căutători ai
armoniei. Personalităţile INF nu vor să domine şi muncesc
din greu să se asigure că opiniile fiecăruia sunt auzite şi luate în
considerare.
Foarte dedicaţi şi muncitori Cum s-a mai spus, personalităţile INF sunt foarte pasionate şi
idealiste. Nu-i de mirare că pot fi tot atât de dedicate unei cauzei alese sau
unei organizaţii. E improbabil că vor renunţa la cauza lor numai pentru că toţi ceilalţi au
făcut-o sau este greu să mergi mai departe.
Punctele slabe
Prea altruişti. Personalităţile INF se pot concentra pe fapte bune şi ajutorarea altora
şi îşi pot neglija propriile nevoi. Ele pot lupta pentru cauza lor, ignorând
orice altceva în viaţă.
Nu le place să lucreze cu
date. Personalităţile INF sunt concordante cu emoţiile
şi moralitatea, dar e probabil să aibă dificultăţi cu faptele şi datele
concrete, analiza conexiunilor şi găsirea discrepanţelor.
Greutăţi în a se face
cunoscute. Persoanele cu această personalitate tind să fie
private, rezervate. Foarte probabil să fie foarte conştiente de sine.
Iau multe lucruri drept
personale. Personalităţile INF îşi iubesc idealurile şi le
este greu să accepte critica, luând astfel de comentarii drept atacuri personale. Tind
să evite situaţiile conflictuale, căutând mereu soluţii care să-i mulţumească
pe toti.
Pot fi prea idealişti. Personalităţile INF sunt în pericol de a fi prea visătoare şi idealiste,
mai ales în relaţiile romantice. Ele îşi pot idealiza partenerul - chiar
idolatriza - , uitând că nimeni nu e perfect.
Prea puţin practici. Personalităţile INF nu consideră importante lucrurile practice. Pot chiar
uita să mănânce şi să bea dacă lucrează ceva care îi interesează şi-i motivează.
Tipurile intuitive şi sentimedntale sunt cooperante,
empatice şi imaginative, axate pe empatie, moralitate şi cooperare.
\
marți, 1 iulie 2014
Comuniunea tainică a Sfinţilor şi păcătoşilor
Viaţa
lumii este una şi "întreaga viaţă a Bisericii este susţinută de
comuniunea tainică a Sfinţilor şi păcătoşilor, care este lumea în
devenire.
Sfânta Liturghie, rugăciunile comune ale Bisericii nu pot fi înţelese în afara acestei comuniuni a Sfinţilor şi păcătoşilor.
Sfânta Liturghie, rugăciunile comune ale Bisericii nu pot fi înţelese în afara acestei comuniuni a Sfinţilor şi păcătoşilor.
Pentru
noi, cei ce ne adunăm săptămână de săptămână într-o biserică,
rugăciunile pe care le ascultăm par atât de ades rugăciuni de-a gata
făcute : alţii le-au alcătuit şi noi le-am moştenit ; dar dacă ne gândim
la chipul cum s-au născut ele, atunci ele nu ne mai par doar “de-a gata
făcute”. Fiecare rugăciune pe care o auziţi a fost smulsă dintr-un
suflet omenesc în momente de extaz, de supărare, în momente de adâncă
pocăinţă, de adâncă recunoştinţă. Toate rugăciunile, începând cu acelea
pe care le-am moştenit din Vechiul Testament, cu cea mai nouă rugăciune
care a ajuns la noi din închisori şi lagăre de concentrare, sunt născute
din suflete vii în momente ale întâlnirii lor cu Dumnezeu sau în nevoia
lor disperată de Dumnezeu, pe Care Îl căutau orbecăind, dar nu-l
puteau afla.
Uneori
ni se pare dificil să fim la unison cu rugăciunile pe care le cântăm
sau le recităm, cu tot acest flux de rugăciune. Şi într-adevăr, nu e de
mirare, pentru că într-o slujbă, într-o singură secvenţă liturgică,
într-o simplă rugăciune pe care o citim de dimineaţă sau seara,
Biserica a adunat zeci de rugăciuni care corespund acestei experienţe,
vieţii, morţii, bucuriei, durerii, angoasei şi recunoştinţei sfinţilor
de-a lungul istoriei. Cum ne putem aştepta să primim în sufletele
noastre, să ne împărtăşim pe deplin, una după alta, de experienţa
seculară, a Sfântului Vasile, a Sfântului Ioan, a Sfântului Marcu sau a
Sfântului Simeon ? Dar ne putem împărtăşi de ele într-un chip
de-viaţă-dătător, dacă ne dăm seama că, aşa mici cum suntem, aşa în
devenire cum suntem, bâjbâind după o plenitudine care nu este încă a
noastră şi pe care ei o au într-un grad mai mare decât noi, noi facem
parte dintr-o mulţime largă de bărbaţi şi femei care se roagă/ în
rugăciune şi că noi îi auzim pe marii sfinţi ai lui Dumnezeu rugându-ne
cu rugăciunile lor. Putem sta ca nişte copii printre adulţi, putem sta
având conştiinţa că Sfântul Vasile este prezent aici, cu rugăciunea sa,
punându-ne înainte experienţa lui adâncă, a lui Dumnezeu şi a vieţii. Că prezent
este şi Sfântul Ioan şi un alt sfânt, şi încă altul ; şi noi putem pur
şi simplu să ascultăm cu atenţie, punându-ne întrebări din vreme în
vreme : « Cum de spune aceste cuvinte ? Din ce adânc de experienţă
străină, străină de mine, vin aceste cuvinte ? ». Şi apoi, deodată, să
spunem cu bucurie : « Iată-mă una cu el, ceea ce el spune eu ştiam deja
sau experimentasem ; o, ce minunat, sunt una cu oameni care sunt atât
de mari înaintea lui Dumnezeu ! »
Şi
dacă vom trata astfel rugăciunile de dimineaţă pe care le citim, sau
rugăciunile de seară, şi diversele rugăciuni care se fac în biserică,
atunci nu avem cum să mai simţim, aşa cum ni se întâmplă deseori, o
mâhnire, senzaţia că toate acestea trec pe lângă noi, că nu ne regăsim
în cuvintele lor, în imaginile, în frazele rugăciunilor. Cum putem noi,
într-un singur suflet, să simţim toată complexitatea experienţei divine
şi umane de două mii de ani a Bisericii ? Dar cât de uşor ne-ar fi dacă
am sta să ascultăm cu mintea deschisă, cu inima deschisă, gata să
răspundem la ceea ce este deja al nostru, să punem întrebări despre alte
lucruri, să exclamăm în sine : « Cum poţi spune acestea, o, Părinte
Vasile, cum poţi rosti aceste cuvinte, Părinte Ioane ? » Şi apoi am
spori treptat în înţelegere, pentru că sămânţa rugăciunii, care este
deja în sufletele noastre, înţelegerea sfinţilor de care deja ne
împărtăşim, dacă suntem simpli, direcţi, sinceri, va creşte în noi ; am
fi adevăraţi la măsura la care deja suntem adevăraţi şi am creşte la o
realitate mai plină decât înainte.
Şi
apoi am descoperi că această comuniune a sfinţilor pe care o concepem
ca invizibilă şi aşa distantă – sfinţii în cer şi noi pe pământ – este
ceva infinit mai simplu şi mai familiar. Apoi rugăciunile lor sunt în
mijlocul nostru, experienţa lor ne este împărtăşită, în fiecare cuvât al
rugăciunii, în fiecare melodie a cântării liturgice, ei sunt în
mijlocul nostru, nu doar nevăzuţi rugându-se pentru noi, ci făcându-ne
părtaşi experienţei lor adânci, tragice şi glorioase ; a lui Dumnezeu şi
a lumii, a oameniilor la fel de mult ca şi a lui Dumnezeu.
Şi
apoi ne putem întoarce să-l privim şi pe aproapele nostru ca o parte a
comuniunii acesteia tainice a Sfinţilor şi a păcătoşilor, pentru că şi
aproapele nostru este părtaş, ca şi noi, poate doar cu suprafaţa
sufletului său, poate cu cele mai superficiale straturi ale sufletului
său, la acelaşi mister pe care îl căutăm şi noi. Am simţi că suntem
tovarăşi, că suntem împreună, în felul nostru, dar mai mult de atât – că
împreună bem din acelaşi izvor, că împreună ne împărtăşim de alţii mai
mari decât noi, de o viaţă mai adâncă, mai largă.
Să
încercăm, în serviciul divin, în rugăciunea particulară, să învăţam să
fim părtaşi, în acest mod simplu, direct şi sincer, la experienţa şi
viaţa acelora care ne-au precedat şi care sunt mai mari ca noi. Şi
comuniunea sfinţilor va deveni realitate, iar comuniunea păcătoşilor va
deveni ceva semnificativ pentru noi, o adevărată frăţie de oameni care
sunt, care se recunosc pe sine ca păcătoşi, dar simt, totuşi, că
Dumnezeu a venit şi pentru ei, că au fraţi şi surori mai mari care se
preocupă pentru ei, care sunt una cu ei, împărtăşindu-le cele mai
preţioase daruri din viaţa lor. Şi atunci vom putea să devenim o
frăţietate, un trup şi o viaţă cu ei în Dumnezeu. Amin.
Mitropolitul Antonie de Suroj
Sursa :
Abonați-vă la:
Postări (Atom)