vineri, 6 martie 2015

Duminica Sfântului Grigorie Palama






            În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
            Într-unul dintre Psalmi putem citi aceste cuvinte: “Cei ce au semănat cu lacrimi, cu bucurie vor secera”…Dacă în decursul săptămânilor de pregătire am văzut tot ceea ce este urât şi nedemn în noi oglindit în parabole, dacă am stat în faţa judecăţii propriei conştiinţe şi a judecăţii lui Dumnezeu, atunci cu adevărat am semănat cu lacrimi mântuirea noastră. Dar încă mai este timp, fiindcă şi după ce intrăm în perioada recoltei, Dumnezeu ne mai dă un răgaz. Pe măsură ce înaintăm spre Împărăţia lui Dumnezeu, spre Ziua Învierii, încă putem în orice clipă, pe fundalul mântuirii, în faţa triumfului lui Dumnezeu, să ne întoarcem spre El cu recunoştinţă şi totuşi, cu inima zdrobită,  şi să spunem: “Nu, Doamne! Poate că eu sunt lucrătorul din ceasul al unsprezecelea, dar primeşte-mă aşa cum ai promis să faci!”
            Săptămâna trecută am prăznuit triumful Ortodoxiei, ziua în care Biserica a proclamat că este legitim şi corect să pictezi icoane ale lui Hristos; nu a fost o declaraţie despre artă, ci o adâncă declaraţie teologică despre Întrupare. Vechiul Testament ne spune că Dumnezeu nu poate fi reprezentat prin vreo imagine, pentru că El este mister fără fund: El nu are nici măcar Nume, în afara tainicului nume pe  care numai Marele Preot îl ştie. Dar din Noul Testament am învăţat, şi acum ştim prin experienţă, că Dumnezeu s-a făcut om, că plinătatea Dumnezeirii s-a sălăşluit şi locuieşte veşnic în trup, deci Dumnezeu are un nume omenesc: Iisus, şi a căpătat un chip omenesc, care poate fi reprezentat în icoane. O icoană este, prin urmare, o proclamaţie a certitudinii noastre că Dumnezeu s-a făcut om; că El s-a făcut om ca să împlinească deplina, tragica şi glorioasa Lui solidaritate cu noi, să fie unul dintre noi ca şi noi să putem fi copiii lui Dumnezeu. El a devenit om ca noi să putem deveni dumnezei, după cum ne spune Sfânta Scriptură. Şi aşa, am fi putut de săptămâna trecută să ne bucurăm; şi de aceea, cu o săptămână în urmă, când deja eram pregătiţi să ne întâlnim cu această minune a Întrupării, blând, într-un chip aproape neauzit, biserica a cântat canonul Paştelui: Hristos a înviat din morţi – fiindcă nu este o promisiune pentru viitor, ci este o certitudine a prezentului, deschisă pentru noi ca o uşă, ca să intrăm prin Hristos, Uşa, aşa cum Se numeşte pe Sine, în veşnicie.
            Iar astăzi ne amintim de Sfântul Grigorie Palama, unul dintre marii Sfinţi ai Ortodoxiei, care împotriva ereziei şi a îndoielii, a proclamat, din lăuntrul grupului asceţilor şi al tuturor credincioşilor, a proclamat că harul lui Dumnezeu nu este un dar creat – este Dumnezeu Însuşi, comunicându-Se pe Sine nouă, astfel încât noi să ne umplem de prezenţa Sa, astfel ca noi treptat, primindu-L, să ne deschidem Lui, să devenim transparenţi sau cel puţin translucizi în lumina Lui, ca noi să devenim din ce în ce mai mult părtaşi ai naturii Sale divine.
            Aceasta  nu este o simplă promisiune; este o certitudine pe care o avem pentru că aceasta s-a întâmplat cu mii şi mii de bărbaţi şi femei pe care îi venerăm ca sfinţi ai lui Dumnnezeu: ei au devenit părtaşi ai naturii divine, ei sunt pentru noi o revelaţie şi o certitudine a ceea ce suntem chemaţi să fim şi să devenim şi noi.
            Şi astăzi facem încă un pas către bucuria şi slava Învierii/ Paştelui. Peste o săptămână vom cânta troparul Sfintei Cruci – Crucea care era îngrozirea criminalilor şi care a devenit acum semnul biruinţei şi al mântuirii, pentru că este semnul că iubirea lui Dumnezeu pentru noi nu are măsură, nu are limite, este pe atât de adâncă pe cât este Dumnezeu Însuşi, atrotcuprinzătoare, pe cât este Dumnezeu atotcuprinzător şi, într-adevăr, atât de tragic biruitoare, pe cât este Dumnezeu şi tragic, şi biruitor, de evlavie inspirator şi strălucitor cu lumina blândă şi voiasă pe care o cântăm la Vecernie.
            Să ne pregătim să întâmpinăm acest eveniment, arătarea Crucii, să-l privim şi să vedem în el semnul dragostei dumnezeieşti, ca o nouă certitudine a posibilei noastre mântuiri; şi când corul va cânta, de această dată mai tare, canonul Învierii, să ne dăm seama că, pas cu pas, Dumnezeu ne conduce la o biruinţă pe care El a repurtat-o şi pe care vrea să o împartă cu noi. Şi apoi vom merge mai departe; vom asculta la Sfinţii care ne învaţă cum să primim harul pe care Dumnezeu ni-l  oferă, cum să devenim demni de El; şi încă un pas – şi vom vedea biruinţa lui Dumnezeu în Sfânta Maria Egipteanca şi vom ajunge în pragul Săptămânii Sfinte. Dar să ne amintim că acum ne aflăm în vremea înnoirii, vremea în care biruinţa lui Dumnezeu ni s-a revelat, că suntem chemaţi să fim cuprinşi de ea, să răspundem la ea cu recunoştinţă, o recunoştinţă care ne va face oameni noi – şi cu bucurie! Şi o bucurie plină de lacrimi, ca răspuns la dragostea lui Dumnezeu, o bucurie care este un răspuns responsabil la dragostea dumnezeiască. Amin!
Mitropolitul Antonie Bloom
SAINT GREGORY PALAMAS SUNDAY
11 March 1990
            In the Name of the Father, the Son, and the Holy Ghost.
            In one of the Psalms we can read the following words: Those who have sown with tears will reap with joy... If in the course of weeks of preparation we have seen all that is ugly and unworthy in us mirrored in the parables, if we have stood before the judgement of our conscience and of our God, then we have truly sown in tears our own salvation. And yet, there is still time because even when we enter into the time of the harvest, God gives us a respite; as we progress towards the Kingdom of God, towards the Day of the Resurrection, we still can, at every moment, against the background of salvation, in the face of the victory of God, turn to Him with gratitude and yet, brokenheartedness, and say, ‘No, Lord! I am perhaps the worker of the eleventh hour, but receive me as Thou promised to do!’


duminică, 1 martie 2015

Victoria adevărului asupra minciunii





Duminica Ortodoxiei
            Începând cu anul 843 Biserica a desemnat prima Duminică din Postul Mare ca Duminica Ortodoxiei. În special, prăznuim azi restaurarea sfintelor  icoane de către Împărăteasa Teodora. În general, prăznuim:
1. Victoria închinării drept-credincioase, Ortodoxe, împotriva închinării false, eretice.
2. Victoria luminii asupra întunericului şi
3, Victoria adevărului asupra minciunii.
            Lupta adevărului contra minciunii încă se desfăşoară cu furie. Creştinii Ortodocşi trebuie să fie în avangarda acestei lupte. Minciuna, întunericul şi răul  nu sunt neutre, ele sunt mereu la lucru, mereu încercând să distrugă şi să distorsioneze adevărul. Primul pas spre câştigarea bătăliei este să-ţi dai seama că există adevăr. Să înţelegi că adevărul există, că există binele şi răul absolute şi nu doar “diferite opinii”. Relativismul, aşa cum este învăţat în şcoli şi în universităţi, aşa cum citim despre el în cărţi şi reviste, este o prostie. Ascultaţi la Isaia care spune: “Vai celor care numesc răul bine şi binele rău, care numesc întunericul lumină şi lumina întuneric, şi minciuna adevăr, iar adevărul minciună.”
            Falsitate este pretutindeni împrejurul nostru, în special în bizara deformare a înţelesurilor cuvintelor. Aceste distorsiuni au  un scop, să înşele şi să răspândească minciuna. Pofta, de exemplu, este numită “dragoste”. Alegerea liberă este o frază  folosită ca să ucidă prunci nenăscuţi….Oameni trăind în păcat numesc asta “convieţuire”. Homosexualitatea este numită “un stil alternativ de viaţă”. O beţie după orele de serviciu este numită “petrecere fericită”. Spiritul Crăciunului este deseori găsit într-o sticlă de băutură. Crimele sunt numite “greşeli”. Criminalii sunt numiţi “victime”. Păcatele sunt numite “indiscreţii”, minciunile, “dezinformare”. Manifestările T.V. de multe milioane de dolari, cu oameni îmbrăcaţi în veşminte religioase sunt acum numite “preoţie”/ slujire preoţească.
            Sub toată această confuzie lingvistică se ascunde  o gravă problemă morală. Este inabilitatea noastră de a distinge între bine şi rău, neputinţa noastră de a deosebi adevărul de minciună. Aceasta contribuie la starea de insanitate morală care există în zilele noastre.[…]
            Deci dacă dai unui lucru alt nume nou nu-i schimbi esenţa. Numind falsitatea adevăr nu o faci să fie corectă. Numind păcatul printr-un alt nume nu-l faci mai puţin un păcat. Să privim la modul în care distorsionăm definiţiile în zilele noastre:
            1. Arta a fost cândva menită să manifeste prin mâini omeneşti frumuseţea vieţii sau frumuseţea formei. Nimic nu mai poate fi numit “artă” în zilele noastre. Fundaţia Naţională pentru Artă, care este fondată cu dolari din taxele plătite de noi,  expune public un crucifix  cufundat în urina artistului. Aceasta nu este artă, ci un atac la adresa Creştinătăţii. În acelaşi context este expusă şi  o fiinţă umană într-un coş de gunoi. El mărturiseşte că omul nu este  nimic mai mult decât gunoi. Noi suntem creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu şi Dumnezeu nu creează gunoaie!!
            2. Priviţi la definiţia familiei. Familia este menită să fie sacră. Este menită să fie unitatea de bază instituită de Dumnezeu pentru propagarea rasei noastre. Este menită să fie prima şcoală de învăţătură omenească. A fost, de asemenea gândită ca principalul mijloc prin care societatea să-şi transmită valorile şi normele de bine şi de rău din generaţie în generaţie. Dar nu aşa stau lucrurile acum. Astăzi familia este ce vrea fiecare să fie. Pe la sfârşitul deceniului al şaptelea, preşedintele Carter a iniţiat la Casa Albă o conferintă despre familie. În loc să fie lăudat, a fost  criticat de diferite  grupuri militante. Ele au criticat vederile preşedintelui ca  prea distructive, prea tradiţionale. Cedând presiunilor, conferinţa a fost redenumită “Conferinţa familiilor”. Cupluri de homosexuali şi cupluri trăind necununate au fost incluse. Deci familia nu mai este o unitate instituită de Dumnezeu, ci a ajuns să fie  tot ce vor ei să fie.
            Fostul primar al New Yorkului, Koch, a spus: “Căsătoria nu este necesară pentru o familie bună”. Şi feministele spun: “Căsătoria este o instituţie partiarhală care trebuie abolită”. Atât de mult ne-am îndepărtat noi, ca societate, de adevăr: luaţi naminte la definiţia familiei….Când îl scoatem pe Dumnezeu din ecuaţie, totul ia o întorsătură stranie, capătă un înţeles străin
            Recent, într-un ziar local a fost publicat un articol despre moartea lui Howard Hunter. Conţine o listă de lucruri în care cred Mormonii. Ei folosesc unele cuvinte pe care şi noi(Ortodocşii) le folosim, ca Iisus, mântuire, Treime, Mântuitor, dar ei au redefinit sau au transformat şi distorsionat înţelesul acestor cuvinte, astfel încât ele sunt total diferite de ceea ce erau în Biblie şi în Biserica originară.  Pentru noi Ortodocşii  Sfânta Euharistie este cea mai sfântă. Termenul este folosit de multe grupuri azi. Găsim multe definiţii care sunt diferite de ceea ce  a intenţionat  Hristos: “Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu.” “Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu”. El a vorbit serios. El ni s-a dăruit pe Sine. El nu a spus că această pâine reprezintă Trupul Meu, că acest vin reprezintă Sângele Meu. Ceea ce oamenii numesc în multe biserici “Euharistie” nu este Comuniune. Nu putem să ne fabricăm propriile definiţii. Definiţiile dogmatice ale Bisericii noastre sunt neschimbate de 2000 de ani.
            Sunt multe minciuni în lume mascate ca adevăruri. Şi este adevăr. Iisus este întruparea adevărului. Iar Biserica este aici ca să definească şi să protejeze adevărul. Potrivit profetului Isaia: “Vai celor care numesc răul bine şi binele rău, care numesc întunericul lumină şi lumina întuneric, minciuna adevăr, iar adevărul minciună.” Haideţi să facem din Duminica Ortodoxiei Duminica Adevărului.
            Părintele John Kaloudis, Holy Trinity Cathedral, Salt Lake City, UT




Sunday of Orthodoxy
Fr. John Kaloudis, Holy Trinity Cathedral, Salt Lake City, UT

            Since 843 the Church has designated the first Sunday of Lent as Sunday of Orthodoxy.
Specifically, we celebrate the restoration of Icons by the Empress Theodora. Generally, we commemorate:
1) The victory of Orthodoxy-right worship, over heresy-false worship.
2) The victory of light over darkness and
3) The victory of truth over falsehood.
            The battle of truth over falsehood still rages. Orthodox Christians should be in the forefront of this battle. Falsehood, darkness and evil are not neutral, they are always at work, always attempting to destroy and distort the truth.
The first step to winning this battle is to acknowledge that there is truth. To acknowledge that truth exists; that there is absolute right and wrong and not just "differing opinions." Relativism as is being taught in schools and Universities, as we read about in books and magazines is foolishness. Listen to Isaiah who says: "Woe to those who call evil good and good evil, who call darkness light and light darkeners, and falsehood truth and truth falsehood."
            Falsehood is all around us. Especially in the bizaar distortions in the meaning of words. These distortions have one purpose which is to deceive and to spread falsehood. Lust for example is called "love". Pro-choice is a term used to kill unborn children. People with adolescent peeping-Tom mentalities are called "mature audiences". People living in sin call that "living together". Homosexuality is called "an alternative life style". An after work drinking spree is called "happy hour". Christmas spirit is often something found in a bottle. Crimes are called "mistakes". Criminals are called "victims". Sins are called "indiscretions". Lies are called "misinformation". Multi-million dollar T.V. endeavors with people clothed in religious garments are now called "ministries".
            Beneath all this linguistic confusion, lies a serious moral problem. It is our inability to distinguish between good and evil. Our inability to determine truth from falsehood. This contributes to the state of moral insanity that exists today.
The following story was told of President Lincoln: A committee of people were gathered to address a particular problem. Then there was an argument that they made based on supposes-suppose this, suppose that. Lincoln listened and after a little while he asked a question. "How many legs would a sheep have if you called his tail a leg? They answered: "Five." Lincoln answered: "No, Just because you call a tail a leg, doesn't make it a leg."
            So giving something a new name doesn't change it. Calling falsehood truth, doesn't make it right. Calling sin by another name doesn't make it less of a sin. Let's look at the way we are distorting definition today:
            1) Art, once meant to portray through human hands the beauty of life or the beauty of form. Anything can be called art today. The National Endowment for the Arts which is funded by our tax dollars, has on public display a crucifix submerged in the urine of the artist. This is not art but an attack on Christianity. At the same display a human being is in a trash can. This artist was asked to interpret this art. He stated that humans are nothing more than trash. We are created in the image of God, and God doesn't make trash!!
            2)Look at the definition of family. Family is meant to be sacred. It is meant to be the basic unit instituted by God for the propagation of our race. It is meant to be the first school of human instruction. It was also supposed to be the means by which society transmits values and standards of right and wrong from generation to generation. That's not the case today. Today family is what you want it to be. In the late 70s President Carter called a White House conference on Family. Instead of being praised, he was criticized by different militant groups. They criticized the president' view as too destructive, too traditional. Bowing to the pressure the conference was renamed "Conference of Families". Homosexual couples and couples living together were included. So family was no longer a God instituted unit but instead was anything they wanted it to be.

- See more at: http://lent.goarch.org/messages/sunday_orthodoxy.asp#sthash.hLEPsOb2.dpuf