vineri, 10 februarie 2017

Întoarcerea fiului risipitor- Cum să rămânem în casa Tatălui?



Sfânta evanghelie povesteşte pilda fiului risipitor în care ne recunoaştem toţi cei care ne ducem viaţa departe de Dumnezeu şi de poruncile Sale, în ţara patimilor şi a păcatelor cotidiene, unde uitarea chemării omului la îndumnezeire este facilitată de aburul ameţitor al “plăcerilor” vicioase. Aşa precum fiul risipitor întruchipează condiţia actuală a umanităţii în cvasi totalitatea ei, venirea în sine şi întoarcerea la “casa tatălui său” întruchipează cazul fericit al celor ce, prin pocăinţă adâncă şi zdrobirea inimii, revin la Dumnezeu.
Hrana porcilor  o înlocuieşte cu bucatele bogate de la masa tatălui, iar prietenii falşi din vremea rătăcirii sale, cu rudele şi casnicii tatălui său. El este reprimit în comunitatea apropiaţilor lui Dumnezeu, unde cunoaşte adevărata dragoste. Iată cum şi noi putem străbate lumea aceasta mai întăriţi şi mai apăraţi, pentru ca la sfârşitul vieţii să intrăm în Împărăţia cea cerească.
Dar altceva mă preocupă ascultând cuvântul acestei pilde: Cum va reuşi fiul să rămână în casa tatălui său, să nu cadă iar în ispita de a o părăsi, rătăcind pe vechile cărări ale tinereţii sale? Mulţi ne-am întors, ne-am pocăit, am fost îmbrăţişaţi de Tatăl şi de fraţii noştri creştini , am persistat o vreme în sânul comunităţii şi în comuniune cu ei, dar suntem mereu în pericol, căci venim din tărâmul îndepărtat al patimilor şi lanţuri nevăzute ne leagă de el. Cum să ne salvăm de vrăjmaşii nevăzuţi care ne ispitesc, ne îndeamnă să revenim, săvârşind păcatul?
Mare bucurie şi multă nădejde în clipa întoarcerii la casa părintească, dar grijă şi teamă că nu ne putem menţine în braţele părinteşti pentru multă vreme. Căci bucuria este curând urmată de lupta crâncenă cu ispitele, care nu dau pace creştinului nicio clipă. În multe cuvinte de folos am auzit că ispitele şi încercările au rolul lor pozitiv, stimulând înaintarea pe calea virtuţilor. Fără ispite nu se mântuieşte nimeni, spun bătrânii duhovniceşti. Spre Împărăţie, cu ispita se călătoreşte.
Şi aşa ajung la problema voinţei de a se menţine pe calea virtuţilor, părăsind calea păcatelor. Numai o voinţă tare, neclintită, de a urma poruncile Domnului şi a pune în practică învăţăturile lui Hristos, ne poate conduce la un fel de viaţă duhovnicească. De la viaţa lumească, centrată în căutarea “fericirii” aici şi acum, cu orice preţ, înlăturând credinţa şi exigenţele ei din orizontul imediat al existenţei, se cere un salt uriaş la viaţa duhovnicească, mult diferită şi dificilă pentru omul trupesc. Pocăinţă, asceză şi rugăciune permanente, egale, fără salturi, fără excese, fără îngăduinţe periculoase.
Nu ştiu dacă harul este cel care dă voinţa şi o menţine, dar dacă este aşa, cum se atrage harul? Prin pocăinţă, post şi rugăciune smerită. Cred că răspunsul poate fi găsit în literatura duhovnicească atât de bogată a Ortodoxiei: Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Ioan Scărarul, Sfântul Isaac Sirul, Sfântul Serafim din Sarov, Părintele Cleopa, Arhimandritul Serafim Alexiev, Sfântul Tihon din Zadonsk, Părintele Cuvios Justin Pârvu şi atâţi alţi dascăli ai noştri, pe ai căror umeri putem urca scara virtuţilor cu multă trudă.  Că nu există stare în viaţa duhovnicească, numai urcare sau cădere.
 Dacă am urcat cu fiul risipitor, să avem grijă să nu cădem din nou în ţinutul porcilor ce se hrănesc cu roşcovele păcatului.

Acatistul Sfântului Acoperământ al Maicii Domnului / subtitrat - INTEGRA...

miercuri, 8 februarie 2017

Saydnaya- miracol şi dramă pe pământ sirian



Saydnaya
Saydnaya este o localitate în Siria, situată într-o zonă muntoasă(1339 m), la 35 km N.E. de Damasc, unde încă se foloseşte limba aramaică. În siriacă, Saydnaya înseamnă “Doamna noastră”. Numele antic al localităţii este Danaba.

Aici se află Mănăstirea Doamnei noastre din Saydnaya, construcţia ei fiind atribuită împăratului Justinian, în anul 547. Mănăstirea păstrează una dintre cele patru icoane atribuite Sf. Apostol Luca, numită Shahoura. In perioada Cruciadelor, icoana Saydnaya sau Fecioara din Saydnaya(provenită din Constantinopol, secolul al XI-lea) a dobândit o mare importanţă, atribuindu-i-se proprietăţi miraculoase: sânul Maicii Domnului s-a făcut carne şi a produs un lichid cu proprietăţi curative, numit “laptele Fecioarei”. În prezent, continuă să fie venerată de creştini şi de musulmani deopotrivă.

Mănăstirea Saydnaya
Mănastirea “Doamna noastră din Saydnaya”  este o mănăstire greco-ortodoxă situată în localitatea Saydnaya din Siria. Este una dintre cele mai vechi  din lume şi din Orientul Mijociu şi adăposteşte o obşte de călugăriţe ortodoxe.  Mănăstirea este un loc de pelerinaj important atât pentru creştini, cât şi pentru musulmani şi adăposteşte o icoană făcătoare de minuni a Maicii Domnului atribuită Sf. Luca.
Capela principală are numeroase icoane şi un iconostas de lemn; altarul consacrat icoanei este despărţit de capelă. Icoana este numită “Shaghoura”(“cea faimoasă”) şi este ţinută într-o nişă închisă cu o uşă de argint, ornamentată, de ambele părţi sunt alte icoane mai târzii.
Prin tradiţie, mănăstirea a fost construită din ordinul împăratului Justinian în anul 547 d. H., după ce acesta a avut două viziuni ale Maicii Domnului, una în care i se arăta unde să ridice mănăstirea, alta, indicându-i aspectul viitoarei mănăstiri. Împăratul Justinian a consacrat mănăstirea Naşterii Maicii Domnului. De atunci şi până azi, creştini şi musulmani deopotrivă vin la 8 Septembrie să celebreze praznicul Doamnei noastre din Saydnaya.
Din nefericire, mănăstirea a fost avariată în timpul războiului civil din Siria.
Icoana Preasfintei Fecioare Maria

La sfârşitul secolului al VIII-lea, venerabila Marina era stareţa mănăstirii Saydnaya. Ea era respectată pentru sfinţenia vieţii şi evlavie. Un călugăr sihastru, pelerin grec din Egipt, numit Teodor, s-a oprit la mănăstire în drumul său spre Locurile Sfinte. Stareţa Marina l-a rugat  pe acesta să-i cumpere de la Ierusalim o frumoasă icoană a Maicii Domnului. Uitând de rugămintea stareţei, Teodor  a pornit pe drumul de întoarcere. Dar nu departe de Ierusalim, călugărul a fost oprit de o voce: “N-ai uiat ceva în Ierusalim? Ai împlinit însărcinarea stareţei Marina?” Atunci Teodor s-a întors şi a cumpărat o frumoasă icoană a Născătorei de Dumnezeu. Pe parcursul călătoriei de întoarcere, el a rămas uimit de minunile săvârşite de Dumnezeu prin intermediul acestei icoane. Nici tâlharii, nici fiarele sălbatice nu au putut să vatăme caravana lui Teodor, care se ruga mereu Maicii Domnului din sfânta icoană.
Întors la mănăstirea Saydnaya, Teodor a fost ispitit să păstreze icoana pentru el şi a hotărât să ocolească mănăstirea, navigând direct spre Egipt. Dar n-a putut, căci o furtună grozavă ameninţa să scufunde corabia. Mustrat de conştiinţă, el a părăsit corabia şi s-a întors la mănăstire. După patru zile, iar a fost ispitit să păstreze icoana pentru el însuşi. Şi-a cerut iertare de la stareţă că nu i-a îndeplinit rugămintea şi s-a hotărât să plece în ascuns.. Apropiindu-se de poartă, o putere nevăzută i-a stat în cale, ca şi cum un zid de piatră stătea în locul porţii. După multe încercări nereuşite, Teodor a fost obligat să-i înmâneze icoana stareţei, mărturisindu-i totul. Cu lacrimi de recunoştinţă, stareţa Marina a dat slavă lui Dumnezeu şi Maicii Sale. Se crede că icoana mijloceşte mai ales naşterea de prunci.
Construirea mănăstirii
În timp ce străbătea Siria în drum către Ţara Sfântă sau într-o campanie contra perşilor, împăratul Justinian I a ajuns în deşert şi curând a însetat. Atunci împăratul a văzut o frumoasă gazelă în depărtare; pornind în urmărirea ei, a hăituit-o până ce a ostenit şi s-a aşezat pe o stâncă să se odihnească. Acolo a găsit un izvor cu apă proaspătă, dar gazela n-a putut s-o prindă. Aceasta s-a preschimbat deodată într-o  icoană a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, strălucind cu putere.  O mână albă s-a întins din icoană şi o voce a zis: ”Tu n-o să mă omori, Justiniane, dar o să zideşti o biserică pentru mine pe acest deal.” Apoi şi lumina şi icoana au dispărut.  Întorcându-se la ai săi, împăratul a povestit supuşilor viziunea avută şi le-a poruncit ca numaidecât să deseneze un plan pentru o biserică. Pentru că arhitecţii împăratului nu au reuşit să rezolve problemele planului, Sfânta Fecioară a reapărut în vis Împăratului Justinian şi i-a încredinţat planul unei mănăstiri a cărei ocrotitoare avea să fie. Se spune că structura de bază a mănăsirii de azi este aceeaşi. Curând mănăstirea a dobândit atâta faimă, încât a fost considerată a doua după Ierusalim ca loc de pelerinaj; călugăriţe din toate colţurile Siriei, Egiptului şi ale altor ţări s-au adunat aici. Sfânta icoană El Chagoura- Shaghoura a apărut mulţi ani după construirea mănăstirii.

O închisoare militară cu aproximativ 14000 mii de prizonieri a fost construită în Saydnaya. Închisoarea a fost folosită pentru încarcerarea a mii de prizonieri politici, printre ei membri ai Frăţiei musulmane şi alţi islamişti. Amnesty International a publicat un raport în 17 februarie 2017, spunând că: “între 5000 şi 13000 mii de persoane au fost executate la Saydnaya între septembrie 2011 şi decembrie 2015.”
Au fost publicate în mod repetat rapoarte despre condiţiile inumane ale închisorii Saydnaya, începând cu tortura şi malnutriţia şi terminând cu execuţiile fără o judecată dreaptă.
            “Şapezeci şi cinci la sută dintre persoanele care intră în Saydnaya nu ies din închisoare în viaţă. Este o curte de campanie, în care mulţi dintre “judecători” fac parte din poliţia secretă.”( un avocat sirian  care lucrează cu prizonier în Hama)
Citeşte şi articolul următor:
Sursa:



The Convent of Our Lady of Saidnaya
Our Lady of Saidnaya Monastery or Our Lady of Seydnaya Monastery is a Greek Orthodox monastery located in Saidnaya, Syria. It is one of the most ancient Monasteries in the world and in the region of the Middle East and North Africa. It is run by a religious order of nuns.
It is an important pilgrimage site for Christians and Muslims, and contains an icon of St Mary which is attributed to St Luke.
The main chapel has numerous icons and a wooden iconostasis in front of the altar. The pilgrimage shrine is separate from the main chapel. The aforementioned icon of St Mary, called Shaghoura, meaning 'the famous', is kept hidden in an ornate silver-doored niche, while on either side of this there are a number of later icons. Numerous beaten silver crosses and other religious symbols left by pilgrims are displayed on the walls.
Tradition holds that the monastery was constructed by the Byzantine emperor Justinian I in 547 AD, after he had two visions of Saint Mary, one that indicated where to build the church and the other outlining its design.[1] Justinian dedicated the finished project to the feast of Mary's Nativity, and annually thereafter on September 8, and through to the present day, both Muslim and Christian pilgrims have come to commemorate the feast day of Our Lady of Saidnaya.
The monastery was damaged during the Syrian civil war.

The Icon of the All-Holy Virgin
In the late 8th century, a certain venerable Marina was abbess of the convent, and she was widely revered for her piety and sanctity of life. It happened that a hermit monk, a Greek pilgrim from Egypt named Theodore, stopped at the convent on his way to the Holy Land. When he was leaving, Abbess Marina asked him to buy in Jerusalem a precious and fine icon of the Holy Virgin. While at Jerusalem, he utterly forgot the task entrusted to him and started on his return journey. However, when he had not gone far from the city, he was stopped short by an unfamiliar voice: "Have you not forgotten something in Jerusalem? What have you done in regard to the commission from Abbess Marina?" Monk Theodore returned at once to Jerusalem and found an icon of the Theotokos. During the journey back to the convent, he was astounded by the miracles accomplished through the icon. He and his whole caravan were ambushed by bandits, and then attacked by wild beasts. Amidst these dangers, the hermit always invoked the aid of the Holy Virgin while holding her icon, and he and all the caravan were saved from every peril.
When Theodore returned to the convent, these events tempted him to keep the valuable icon for himself, and he decided to bypass Saidnaya and sail back to Egypt. However, he was unable to set sail, for such a fierce storm arose, it seemed the ship would inevitably sink. His conscience was pricked, and he quickly left the ship and returned by way of Saidnaya. After spending four days in the convent, he was again possessed by an irresistible desire to make the icon of the Mother of God his own. He apologized to the abbess, pretending that he had been unable to buy the required icon, and then he decided to leave the convent secretly. The next morning, as he was about to set out on the journey back to his own country and approached the convent gate, he was amazed to find that an invisible power barred his way, and it was as though a stone wall stood where the gate should have been. After many futile attempts, he was forced to hand the icon over to the abbess, confessing his intention. With tears of gratitude she glorified the Lord and His All-pure Mother. Today the holy Icon is visited by pilgrims seeking the Virgin Mary's blessings as it is believed to grant (or at least intercede for) healing and fertility miracles. It is notable that Syrian Muslims often visit and pray before the Icon as well.


Construction of the Convent
According to the tradition, emperor Justinian I, while crossing Syria with his troops either on his way to the Holy Land or on a campaign against the Persians, came to this desert, where his army encamped and soon suffered thirst for lack of water. When they despaired, the emperor saw a beautiful gazelle off in the distance. He vigorously gave chase, hunting the animal until it tired and stopped on a rocky knoll and approached a spring of fresh water, but without giving the emperor the opportunity to shoot it. Suddenly, it transformed into an icon of the Theotokos, which shone with a brilliant light.  A white hand stretched forth from it and a voice said, "No, thou shalt not kill me, Justinian, but thou shalt build a church for me here on this hill." Then the strange heavenly light and majestic figure disappeared. Upon his return, Justinian related what he had seen to his subordinates and ordered them immediately to draw up a plan for the contemplated church. After some time had passed and the architects were unable to resolve the problems of the plan, the Holy Virgin — the gazelle — reappeared to Justinian in a dream and confided a magnificent plan to him for a convent, of which she would be the protectress. It is said that the basic structure of the convent follows this plan to this day. The convent soon gained such renown that it came to be ranked second only to Jerusalem as a place of pilgrimage, and nuns from every corner of Syria, Egypt, and other lands flocked to it. The holy icon El Chagoura appeared many years after the convent was constructed.

A military prison with estimated over 14000 prisoners. In February 2017 Amnesty International released a report saying: "that between 5,000 and 13,000 people were extrajudicially executed at Saydnaya between September 2011 and December 2015."
There have repeatedly been reports on inhumane conditions for detainees in Sednaya (as well as other Syrian prisons), ranging from torture and malnutrition to spontaneous executions without fair trials.
    "Seventy-five per cent of people who go into Sednaya do not come out alive. It is a field court, where most 'judges' are from the secret police."
    — A Syrian lawyer working with prisoners in Hama
Read more:
Syria conflict: Thousands hanged at Saydnaya prison, Amnesty says
Source:
http://www.alamy.com/stock-photo/saidnaya.html