Sfântul, drept-credinciosul prinţ Mihail
de Tver s-a născut în anul 1272, după moartea tatălui său, Marele Prinţ Yaroslav
Yaroslavich, unul din fraţii sfântului Prinţ Alexandru Nevski. În călătoria sa
către Hoardă, Prinţul Yaroslav s-a îmbolnăvit şi a fost tuns monah cu numele
Atanasie, apoi a murit. Mama lui Mihail, Xenia,
şi-a crescut fiul într-o fierbinte dragoste de Dumnezeu. Mihail a fost educat
şi a studiat sub îndrumarea Arhiepiscopului de Novgorod, probabil Clement. El a
luat locul fratelui său mai mare, Sviatoslav, în Principatul Tver.
În
1285, el a construit o biserica de piatră în cinstea Schimbării la Faţă a
Mântuitorului, pe locul unei biserici de lemn cu hramul “Sf. Cosma şi Damian”.
După moartea Marelui Prinţ Andrei Alexandrovich (+1305), Mihail a mers la
Hoarda de Aur şi a primit garanţia Marelui Han ca successor de drept la tronul
principatului. Dar Prinţul Yurii Danilovich al Moscovei nu a vrut să se supună
acestei hotărâri, fiindcă dorea conducerea principatului pentru sine. El a mers
deseori la Hoarda de Aur, condusă de noul Han Uzbek, care se convertise la
mahomedanism şi se distingea prin cruzimea şi fanatismul lui. Prinţul Yurii a
ştiut cum să câştige bunăvoinţa Hanului şi s-a căsătorit cu sora acestuia, Konchaka,
devenind Mare Prinţ.
Dar
nici atunci nu a fost mulţumit, ci a început un război fratricid cu Tverul. În
armata lui Yurii era un detaşament de tătari, trimis de Uzbek şi condus de Kavgadi.
Dar bărbaţii din Tver, conduşi de sfântul Prinţ Mihail, l-au înfrânt pe Yurii la
22 decembrie 1317. Au fost luaţi mulţi prizonieri, inclusiv Kavgadi, pe care
Sf. Mihail l-a eliberat, şi soţia Prinţului Moscovei, Konchaka, care a murit pe
neaşteptate în Tver.
Printul
Yurii l-a acuzat pe Mihail înaintea Hanului că a otrăvit-o pe Konchaka. Hanul
s-a mâniat, ameninţând să distrugă principatul Tverului şi toate posesiunile
lui Mihail şi a cerut ca Prinţul să vină să-i dea socoteală. Nevrând să
risipească sânge rusesc nevinovat, Prinţul Mihail s-a dus de bunăvoie la Marele
Han, ştiind că aceasta înseamnă moarte pentru el. Şi-a luat bun rămas de la
familia sa şi de la poporul său, apoi a primit binecuvântare pentru mucenicie
de la duhovnicul său, Părintele Egumen Ioan.
“Părinte,
am fost foarte preocupat de pacea creştinilor, dar pentru păcatele mele, n-am
putut să pun capăt războiului între fraţi. Acum dă-mi binecuvântare, ca prin
vărsarea sângelui meu, ei să aibă puţină pace şi ca Domnul să-mi ierte
păcatele.”
La
Hoardă s-a ţinut un judeţ nedrept, găsindu-l pe sfânt vinovat de neascultare
faţă de Han şi condamnându-l la moarte. L-au luat cu străji şi l-au pus între
butuci. După obiceiul său, Sfântul Mihail citea continuu la Psaltire şi-I
mulţumea lui Dumnezeu că i-a îngăduit să sufere pentru El. De vreme ce mâinile
mucenicului erau prinse în butuci, un băiat statea dinaintea lui şi întorcea
foile Psaltirii. Sfântul a fost ţinut aşa pentru multă vreme, îndurând bătăi şi
batjocură. Îi ziceau în bătaie de joc să fugă, dar sfântul răspundea cu
îndrăzneală: “În toată viaţa mea niciodată n-am fugit dinaintea vrăjmaşului.
Dacă mă salvez pe mine şi poporul meu rămâne în primejdie, ce fel de slavă este
aceasta? Nu, să se facă voia Domnului.”
Prin
mila Domnului, el n-a fost lipsit de mângâiere duhovnicească: preoţi ortodacşi
îl grijeau, egumenii Alexandru şi Marcu. În fiecare săptămână se spovedea şi se
împărtăşea, primind creştineasca pregătire de moarte. Instigaţi de Prinţul Yurii
şi de Kavgadi, care căutau să se răzbune pentru înfrângerea suferită, asasini
plătiţi au năvălit în tabăra unde era ţinut prizonier Mihail. Ei l-au bătut
cumplit pe mucenic şi l-au lovit cu picioarele, iar la urmă unul din ei l-a
înjunghiat cu un cuţit.
Trupul
gol al mucenicului a fost expus spre profanare, apoi l-au acoperit cu o haină
şi l-au pus pe o scândură legată de un car. In timpul nopţii, două străji au
fost trimise să păzească Truplui, dar s-au întors înfricoşate. Dimineaţa,
trupul mucenicului nu a mai fost găsit pe scândură.
În
timpul nopţii ce trecuse mulţi creştini şi chiar tătari văzuseră doi nori
strălucitori deasupra locului unde zăcea trupul mucenicului. Deşi prin stepă
cureierau multe sălbăticiuni, nici una nu s-a atins de trupul său. Dimineaţa
următoare toţi strigau: “Prinţul Mihail este un sfânt şi a fost ucis pe
nedrept.” De la Hoardă, trupul prinţului a fost transportat la Moscova, fiind
îngropat în biserica de lemn a Mântuitorului din Kremlin.
După
numai un an, în 1318, poporul Tverului a aflat despre soarta prinţului lor. La
dorinţa soţiei lui, drept-credincioasa Prinţesă Ana de Kashin, şi la cererea
poporului, sfintele moaşte ale Prinţului Mihail au fost mutate în oraşul său
natal, la 6 septembrie 1320, fiind puse în biserica pe care Sfântul o ridicase
în cinstea Schimbării la Faţă a Mântuitorului. Venerarea Sf. Mihail a început
acolo imediat după aducerea sfintelor moaşte la Tver, iar canonizarea lui de
către Biserică s-a înfăptuit în anul 1549.
Pe
24 noiembrie 1632, moaştele Sf. Mihail au fost dezvelite spre venerare. Sfântul
a ajutat de multe ori poporul rus. În 1606, polonii şi lituanienii care asediau
Tverul au văzut un călăreţ minunat pe un cal alb, ieşind din cetate cu spada în
mână şi punându-i pe fugă. Când au văzut o icoană a Sf. Prinţ Mihail, faţă de
arhiepiscopul Teoctist al Tverului au jurat că acesta fusese călăreţul minunat.