“Nu vă răzbunaţi voi singuri,
iubiţilor. Căci scris este: „A mea este răzbunarea, Eu voi
răsplăti, zice Domnul”. Drept
aceea de flămânzeşte vrăjmaşul tău, dă-i lui pâine, de însetează, adapă-l; căci
aceasta făcând, cărbuni de foc grămădeşti pe capul lui” .
(Rom. 12, 19- 20).
Dacă Dumnezeu ar voi să pedepsească, după cum se cade, toate
atacurile, ce noi săvârşim împotriva Lui, în adevăr noi n-am mai trăi nici o zi. Încă
Palmistul a zis: „De te vei uita la fărădelegi, Doamne, cine va putea suferi”? (Ps. 129, 3).
Fără a gândi la toate păcatele cele ascunse, pe care numai conştiinţa păcătosului le cunoaşte,
şi care numai Dumnezeu le vede, fără a pomeni toate acelea, dacă noi am trebui
să dăm socoteală numai de păcatele noastre cele
văzute, cum am putea noi dobândi iertarea lor?
Ce
iertare am putea noi dobândi, dacă Dumnezeu ar voi să cerceteze lenevirea şi
nerespectul nostru la rugăciune? Când noi prin rugăciunea ne apropiem de Dânsul
şi Îl chemăm, adeseori nu-I arătăm nici atâta cinste şi stimă, câtă obişnuiesc
a arăta robii stăpânului, soldaţii ofiţerilor săi şi prietenii prietenilor.
Căci când vorbeşti cu prietenul tău, faci aceasta cu băgare
de seamă: iar când ceri de la Dumnezeu iertare şi lăsare păcatelor tale,
adeseori eşti uşor la minte şi împrăştiat, şi când
îngenunchezi şi buzele tale limbuţesc, gândurile tale sboară
în deşert pretutindeni, prin casa ta, prin târg, pe uliţi. Şi aceasta aşa de
adeseori se întâmplă cu noi! Deci dacă Dumnezeu de toate acestea ar cere de la
noi socoteală, cum am putrea noi dobândi iertare?
Dacă
mai departe Dumnezeu ar judeca defăimările, care noi în toate zilele aruncăm
unul asupra altuia şi criticile noastre cele aspre şi nedrepte asupra celor
deaproape ai noştri, cu ce ne-am dezvinovăţi, ce am putea zice? Dacă peste
acestea El ar voi să pedepsească după cum se cade toate privirile noastre cele
prihănite şi necurate, poftele cele păcătoase ale inimii noastre, toate vorbele
noastre cele necuviincioase, ce mare pedeapsă am trebui noi să suferim?
Dacă El ar cere socoteală de la noi pentru toate vorbele
cele de ocară, cum am cuteza noi să zicem măcar cel mai mic cuvânt spre
dezvinovăţirea noastră, când şi acela este vinovat focului gheenei, care zice
fratelui său: nebune? (Mat.5, 22). Şi dacă se va cerceta încă şi slava cea
deşartă, cu care noi ne mândrim pentru postul şi milostenia noastră, dacă s-ar
cerceta, nu de către Dumnezeu, ci de către noi păcătoşii, cum am putea noi atunci
să mai căutăm la cer?
Dacă
pe lângă aceasta se va judeca şi necinstea, cu care noi urmărim unii pe alţii,
lăudăm pe oameni în faţă dar pe din dos îi clevetim, cum am putea noi suferi
pedeapsa pentru aceasta? Ce trebuie să zic eu despre jurămintele cele mincinoase,
despre mânia cea nedreaptă şi despre pisma, cu care noi adeseori nu numai pe
vrăjmaşi, dar şi pe prieteni îi prigonim? Ce trebuie să zic eu despre aceea, că noi ne bucurăm, când altora
le merge rău şi ne desfătăm întru nenorocirea aproapelui?
Acestea toate sunt păcate vădite, care tuturor sunt
cunoscute şi mai toţi le săvârşesc. Sunt încă şi altele, care sunt cunoscute
numai conştiinţei păcătosului.
Ce
ruşine pentru noi, când ele în ziua judeăcăţii se vor vădi înaintea a toată
lumea!
(Sf. Ioan Hrisostom, Cuvânt la
Duminica a IV-a după Pogorârea Sfântului Duh)
Cuvintele sfinţilor, oglinda în care ne privim şi vedem
neputinţele noastre, păcatele şi patimile care ne macină fără curmare şi fără
leac de atâta vreme. Făţărnicia, pizma, ura- lipsa de evlavie! Asprimea în
cuvânt, răutatea, intoleranţa! Slava deşartă, urâta mândrie, mânia ucigaşă!