sâmbătă, 13 aprilie 2019

How to read the Bible and why

All that is necessary for this world and the people in it--the Lord has stated in the Bible. In it He has given the answers to all questions. There is no question which can torment the human soul, and not find its answer, either directly or in­directly in the Bible.
Men cannot devise more questions than there are answers in the Bible. If you fail to find the answer to any of your questions in the Bible, it means that you have either posed a sense-less question or did not know how to read the Bible and did not finish reading the answer in it.
 ( St. Justin Popovich )
http://stjohntheforerunnerblog.blogspot.com/2019/04/how-to-read-bible-and-why-st-justin.html

Womanmartyr Thomais of Alexandria

The Holy martyr Thomais was born into a Christian family in the city of Alexandria. She was raised in piety, and loved to read spiritual books.
When she was fifteen, the girl married a fisherman, who was also a Christian. The young couple lived in the house of her husband’s family, where Saint Thomais was loved for her mild and gentle disposition, and for other good traits.
Saint Thomais’ father-in-law, at the prompting of the devil, was captivated by her beauty. One night, when his son went out fishing, he attempted to lead his daughter-in-law into sin. Horrified, Saint Thomais admonished the senseless old man, reminding him of the Last Judgment and the penalty for sin. Infuriated by her steadfastness, he seized a sword and threatened to cut off her head. Saint Thomais answered resolutely, “Even if you cut me to pieces, I shall not stray from the commandments of the Lord.” Overcome with passion, the old man cut Saint Thomais in two with the sword. The saint received the crown of martyrdom in the year 476.
Divine punishment overtook the murderer. https://oca.org/saints/lives/2019/04/13/101074-womanmartyr-thomais-of-alexandria

Hieromartyr Artemon the Presbyter of Laodicea in Syria

The Hieromartyr Artemon was born of Christian parents in Laodicea, Syria in the first half of the third century. From his youth, he dedicated himself to the service of the Church. The saint served the Church as a a Reader for sixteen years.
For his zeal in Church services, Bishop Sisinius ordained him deacon. Saint Artemon also fulfilled this service with fervor and diligence for twenty-eight years, then he was ordained to the priesthood. In this position, Saint Artemon served the Church of God for thirty-three years, preaching Christianity among pagans. When the emperor Diocletian (284-305) began his fierce persecution against Christians, Saint Artemon was already old. The emperor issued an edict ordering Christians to offer sacrifice to idols.
Saint Sisinius, knowing of the impending arrival of the military commander Patricius in Laodicea, went with the priest Artemon and other Christians into the temple of the goddess Artemis. There they smashed and burned the idols, reducing them all to dust.
Afterwards, Saint Sisinius and Saint Artemon gathered the flock into the church and fervently exhorted the Christians to remain firm in the Faith and not to fear the threats of torturers. 
 Read more:

https://oca.org/saints/lives/2019/04/13/101072-hieromartyr-artemon-the-presbyter-of-laodicea-in-syria
 https://www.johnsanidopoulos.com/2017/03/holy-hieromartyr-artemon-presbyter-of.html

duminică, 7 aprilie 2019

Predică la Duminica a 4-a din Postul Mare

"slujbele Bisericii sunt lungi și grele. Pentru Utrenie și Liturghie trebuie să stai la Biserică toată dimineața: de pe la 8 până la 12 și ceva.
Dacă Vecernia are Litie și apoi e unită cu Utrenia, seara, ca priveghere, durează iarăși 4 ore.
Câte patru oare de slujbă înseamnă 4 ore de stat în picioare, patru ore pline de cântare și de închinăciuni.
Înseamnă să mănânci de cu seară în mod echilibrat, ca să nu ai nevoie de dus la veceu, dar, în același timp, să te epuizezi adâncindu-te în rugăciune și răbdare.
Patru ore de disciplinare a sufletului și a trupului înseamnă a veni la Biserică și a încerca să te rogi lui Dumnezeu pentru tine și pentru întreaga creație.
Iar dacă, după atâta rugăciune și citire, ar urma și predică substanțială, de vreo oră și ceva, atunci am pleca acasă după 5-6 ore ca ființe întraripate, care am postit și ne-am rugat, care ne-am golit de lucruri rele și am aflat voia lui Dumnezeu pentru noi.
Însă unii pot veni și pentru mai puține ore și minute la Biserică, dacă nu pot integral, dar să vină cu tot sufletul. Pentru că Dumnezeu se uită la gândul profund al omului, la motivul pentru care vine să se roage. Lucru pe care ni l-a spus Domnul, mai înainte de post, când ne-a vorbit despre rugăciunea vameșului.
Iar cântările de peste săptămână, din Triod, amintesc adesea de vameș și de răspunsul nostru la judecata Domnului, îi cinstesc pe cei care au răbdat toate pentru Domnul și ne amintesc, continuu, că postul și rugăciunea, închinările și metaniile noastre, toată curăția noastră sufletească și trupească
nu sunt un scop în sine…ci o pregătire pentru primirea Lui, pentru vederea Învierii Lui în noi înșine…
Căci postul nostru trebuie să fie plin de iubire și de fapte bune. Atâta timp cât trebuie să ne ungem sufletul „cu untdelemnul facerii de bine”. Iar dacă postul nostru este o apă de curățire, înfrânarea noastră de la păcate este un foc care arde „zburdările patimilor”, stingând „văpaia cea nestinsă” a patimilor cu izvoare de lacrimi.
Pentru că toate faptele noastre bune, iubiții mei, sunt pentru a atrage harul lui Dumnezeu în noi înșine și în cei pentru care ne rugăm! Pentru că ele sunt o pregătire pentru a fi cu Dumnezeu și nu un scop în sine.
Tocmai de aceea a ne lăuda cu faptele noastre bune înseamnă că nu știm care e rolul lor. Pentru că rolul lor e acela de a ne curăți de patimi pentru a fi proprii relației cu Dumnezeu.
Adevărata noastră laudă nu este ceea ce noi facem, ci ceea ce Dumnezeu face în noi. Pentru că El e adevărata noastră laudă și bucurie.
Și, când ne facem proprii Lui, El Își arată marea Sa bogăție de har în noi!
Iar darurile și harismele cu care ne umple Dumnezeu sunt adevărata noastră bogăție. Care nu sunt o echivalență pentru câte am făcut noi pentru Dumnezeu, ci darurile și harismele Lui sunt pe măsura iubirii și a râvnei noastre pentru Dumnezeu."
 https://buna-vestire.net/2019/04/predica-la-duminica-a-4-a-din-postul-mare.html