sâmbătă, 23 martie 2019

Duminica Sfântului Grigorie Palama



            În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
            Într-unul dintre Psalmi putem citi aceste cuvinte: “Cei ce au semănat cu lacrimi, cu bucurie vor secera”…Dacă în decursul săptămânilor de pregătire am văzut tot ceea ce este urât şi nedemn în noi oglindit în parabole, dacă am stat în faţa judecăţii propriei conştiinţe şi a judecăţii lui Dumnezeu, atunci cu adevărat am semănat cu lacrimi mântuirea noastră. Dar încă mai este timp, fiindcă şi după ce intrăm în perioada recoltei, Dumnezeu ne mai dă un răgaz. Pe măsură ce înaintăm spre Împărăţia lui Dumnezeu, spre Ziua Învierii, încă putem în orice clipă, pe fundalul mântuirii, în faţa triumfului lui Dumnezeu, să ne întoarcem spre El cu recunoştinţă şi totuşi, cu inima zdrobită,  şi să spunem: “Nu, Doamne! Poate că eu sunt lucrătorul din ceasul al unsprezecelea, dar primeşte-mă aşa cum ai promis să faci!”
            Săptămâna trecută am prăznuit triumful Ortodoxiei, ziua în care Biserica a proclamat că este legitim şi corect să pictezi icoane ale lui Hristos; nu a fost o declaraţie despre artă, ci o adâncă declaraţie teologică despre Întrupare. Vechiul Testament ne spune că Dumnezeu nu poate fi reprezentat prin vreo imagine, pentru că El este mister fără fund: El nu are nici măcar Nume, în afara tainicului nume pe  care numai Marele Preot îl ştie. Dar din Noul Testament am învăţat, şi acum ştim prin experienţă, că Dumnezeu s-a făcut om, că plinătatea Dumnezeirii s-a sălăşluit şi locuieşte veşnic în trup, deci Dumnezeu are un nume omenesc: Iisus, şi a căpătat un chip omenesc, care poate fi reprezentat în icoane. O icoană este, prin urmare, o proclamaţie a certitudinii noastre că Dumnezeu s-a făcut om; că El s-a făcut om ca să împlinească deplina, tragica şi glorioasa Lui solidaritate cu noi, să fie unul dintre noi ca şi noi să putem fi copiii lui Dumnezeu. El a devenit om ca noi să putem deveni dumnezei, după cum ne spune Sfânta Scriptură. Şi aşa, am fi putut de săptămâna trecută să ne bucurăm; şi de aceea, cu o săptămână în urmă, când deja eram pregătiţi să ne întâlnim cu această minune a Întrupării, blând, într-un chip aproape neauzit, biserica a cântat canonul Paştelui: Hristos a înviat din morţi – fiindcă nu este o promisiune pentru viitor, ci este o certitudine a prezentului, deschisă pentru noi ca o uşă, ca să intrăm prin Hristos, Uşa, aşa cum Se numeşte pe Sine, în veşnicie.
            Iar astăzi ne amintim de Sfântul Grigorie Palama, unul dintre marii Sfinţi ai Ortodoxiei, care împotriva ereziei şi a îndoielii, a proclamat, din lăuntrul grupului asceţilor şi al tuturor credincioşilor, a proclamat că harul lui Dumnezeu nu este un dar creat – este Dumnezeu Însuşi, comunicându-Se pe Sine nouă, astfel încât noi să ne umplem de prezenţa Sa, astfel ca noi treptat, primindu-L, să ne deschidem Lui, să devenim transparenţi sau cel puţin translucizi în lumina Lui, ca noi să devenim din ce în ce mai mult părtaşi ai naturii Sale divine.
            Aceasta  nu este o simplă promisiune; este o certitudine pe care o avem pentru că aceasta s-a întâmplat cu mii şi mii de bărbaţi şi femei pe care îi venerăm ca sfinţi ai lui Dumnnezeu: ei au devenit părtaşi ai naturii divine, ei sunt pentru noi o revelaţie şi o certitudine a ceea ce suntem chemaţi să fim şi să devenim şi noi.
            Şi astăzi facem încă un pas către bucuria şi slava Învierii/ Paştelui. Peste o săptămână vom cânta troparul Sfintei Cruci – Crucea care era îngrozirea criminalilor şi care a devenit acum semnul biruinţei şi al mântuirii, pentru că este semnul că iubirea lui Dumnezeu pentru noi nu are măsură, nu are limite, este pe atât de adâncă pe cât este Dumnezeu Însuşi, atrotcuprinzătoare, pe cât este Dumnezeu atotcuprinzător şi, într-adevăr, atât de tragic biruitoare, pe cât este Dumnezeu şi tragic, şi biruitor, de evlavie inspirator şi strălucitor cu lumina blândă şi voiasă pe care o cântăm la Vecernie.
            Să ne pregătim să întâmpinăm acest eveniment, arătarea Crucii, să-l privim şi să vedem în el semnul dragostei dumnezeieşti, ca o nouă certitudine a posibilei noastre mântuiri; şi când corul va cânta, de această dată mai tare, canonul Învierii, să ne dăm seama că, pas cu pas, Dumnezeu ne conduce la o biruinţă pe care El a repurtat-o şi pe care vrea să o împartă cu noi. Şi apoi vom merge mai departe; vom asculta la Sfinţii care ne învaţă cum să primim harul pe care Dumnezeu ni-l  oferă, cum să devenim demni de El; şi încă un pas – şi vom vedea biruinţa lui Dumnezeu în Sfânta Maria Egipteanca şi vom ajunge în pragul Săptămânii Sfinte. Dar să ne amintim că acum ne aflăm în vremea înnoirii, vremea în care biruinţa lui Dumnezeu ni s-a revelat, că suntem chemaţi să fim cuprinşi de ea, să răspundem la ea cu recunoştinţă, o recunoştinţă care ne va face oameni noi – şi cu bucurie! Şi o bucurie plină de lacrimi, ca răspuns la dragostea lui Dumnezeu, o bucurie care este un răspuns responsabil la dragostea dumnezeiască. Amin!
Mitropolitul Antonie Bloom

SAINT GREGORY PALAMAS SUNDAY



            In the Name of the Father, the Son, and the Holy Ghost.
            In one of the Psalms we can read the following words: Those who have sown with tears will reap with joy... If in the course of weeks of preparation we have seen all that is ugly and unworthy in us mirrored in the parables, if we have stood before the judgement of our conscience and of our God, then we have truly sown in tears our own salvation. And yet, there is still time because even when we enter into the time of the harvest, God gives us a respite; as we progress towards the Kingdom of God, towards the Day of the Resurrection, we still can, at every moment, against the background of salvation, in the face of the victory of God, turn to Him with gratitude and yet, brokenheartedness, and say, ‘No, Lord! I am perhaps the worker of the eleventh hour, but receive me as Thou promised to do!’
            Last week we have kept the day of the Triumph of Orthodoxy, the day when the Church proclaimed that it was legitimate and right to paint icons of Christ; it was not a declaration about art, it was a deeply theological proclamation of the Incarnation. The Old Testament said to us that God cannot be represented by any image because He was unbottomed mystery; He had even no Name except the mysterious name which only the High Priest know. But in the New Testament we have learned, and we know from experience that God has become Man, that the fullness of the Godhead has abided and is still abiding forever in the flesh; and therefore God has a human name: Jesus, and He has got a human face that can be represented in icons. An icon is therefore a proclamation of our certainty that God has become man; and He has become man to achieve ultimate, tragic and glorious solidarity with us, to be one of us that we may be one of the children of God. He has become man that we may become gods, as the Scripture tells us. And so, we could last week already rejoice; and this is why, a week before, when we were already preparing to meet this miracle, this wonder of the Incarnation, softly, in an almost inaudible way, the Church was singing the canon of Easter: Christ is risen from the dead! - because it is not a promise for the future, it is a certainty of the present, open to us like a door for us to enter through Christ, the Door as He calls Himself, into eternity.
            And today we remember the name of Saint Gregory Palamas, one of the great Saints of Orthodoxy, who against heresy and doubt, proclaimed, from within the experience of the ascetics and of all believers, proclaimed that the grace of God is not a created Gift - it is God Himself, communicating Himself to us so that we are pervaded by His presence, that we gradually, if we only receive Him, open ourselves to Him, become transparent or at least translucent to His light, that we become incipiently and ever increasingly partakers of the Divine nature.
            This is not simply a promise; this is a certainty which we have because this has happened to thousands and thousands of those men and women whom we venerate as the Saints of God: they have become partakers of the Divine nature, they are to us a revelation and certainty of what we are called to be and become.
            And today one step more brings us into the joy, the glory of Easter. In a week’s time we will sing the Cross - the Cross which was a terror for the criminals, and has become now a sign of victory and salvation, because it is to us the sign that God’s love has no measure, no limits, is as deep as God is deep, all-embracing as God is all-embracing, and indeed, as tragically victorious as God is both tragic and victorious, awe-inspiring, and shining the quiet, joyful light which we sing in Vespers.
            Let us then make ourselves ready to meet this event, the vision of the Cross, look at it, and see in it the sign of the Divine love, a new certainty of our possible salvation; and when the choir sings this time more loudly the canon of the Resurrection, let us realise that step by step God leads us into a victory which He has won, and which He wants to share with us. And then we will move on; we will listen to the Saint who teaches us how to receive the grace which God is offering, how to become worthy of Him; and a step more - and we will see the victory of God in Saint Mary of Egypt and come to the threshold of Holy Weak. But let us remember that we are now in the time of newness, a time when God's victory is been revealed to us, that we are called to be enfolded by it, to respond to it by gratitude, a gratitude that will make us into new people - and also with joy! And joy full of tears in response to the love of God, and a joy which is a responsible answer to the Divine love. Amen!

Metropolitan  Anthony  of  Sourozh