„Nu mă lăsa, Doamne, Dumnezeul meu, nu te depărta de la mine, ia aminte spre ajutorul meu, Doamne al mântuirii mele”!
joi, 26 iunie 2014
Trăind cu bi polar
Laura Bain ne spune ce înseamnă pentru ea
a trăi cu tulburarea depresivă bi polară.
„Cred că ar trebui să încep
prin a vă spune cine este Laura Bain. E o persoană foarte pasionată, iubeşte
foarte mult ştiinţa, îi place să vorbească foarte mult despre ea mai tot timpul, mai ales prietenilor. Laura este o pasionată
navigatoare, a fost o stea a clubului UBC.
Alte lucruri despre ea: este fiică, soră(are trei fraţi mai mari),
mătuşa unui bebeluş foarte drăguţ şi este bi polar!
Bi polar este o tulburare a creierului
care creează schimbări neobişnuite de dispoziţie, energie şi capacitate de
funcţionare a unei persoane. Este altceva decât obişnuitele urcări şi coborâri
prin care trec oamenii. Simtomele tulburării bi polar sunt mult mai severe. În
manualul pentru boli mintale este descrisă astfel: „Bi polar este
(caracterizată prin)prezenţa unuia sau a mai multe episoade depresive pe
parcursul a două săptămâni succesive şi reprezintă o schimbare faţă de modul
anterior de funcţionare, prezentând cel puţin unul dintre simptomele următoare:
stare depresivă, lipsă de interes, absenţa plăcerii.
Simptomele pot fi:
- deprimat toată ziua
aproape în fiecare zi:
- lipsit de interes sau de
plăcere în toate sau aproape toate activităţile;
- pierdere sau creştere
semnificativă în greutate;
- creştere sau scădere a
apetitului;
- insomnie sau hipersomnie
aproape în fiecare zi;
- agitaţie psiho-motorie aproape
în fiecare zi;
- oboseală sau lipsă de
energie aproape în fiecare zi;
- sentimente de lipsă de
valoare sau vină excesivă aproape în fiecare zi;
- capacitate redusă de a
gândi sau indecizie;
- gânduri repetate de
moarte, nu doar frică de a muri;
- încercări de sinucidere
sau planuri concrete de a se sinucide;
Există, de asemenea, cel puţin un episod de manie prezent sau
trecut. Mania este o stare persistentă şi anormală de elevaţie sau de iritare,
de activitate şi de energie anormală şi persistentă, care durează cel puţin 4
zile şi e prezentă aproape toată ziua, în fiecare zi. Poate fi definită ca stimă de sine crescută şi grandiozitate,
nevoie scăzută de a dormi, nevoie sporită de a vorbi mai mult ca de obicei,
flux de idei sau gânduri difuze, distragere uşoară...,agitaţie psiho-motorie. Se manifestă un interes excesiv pentru
activităţile plăcute care pot avea consecinţe neplăcute mari.
Ajunge cu aceste tâmpenii!
O să vă spun adevărul. E
clar că eu sunt cea nebună aici. Numele meu e Laura şi eu sunt cea care trăiesc
cu bi polar. O să vă spun azi puţin din povestea mea, vreau să trec dincolo de
tradiţionalele definiţii, să vă dau o idee despre experienţa directă a
tulburării bi polar.
Trebuie
să recunosc că uneori poate fi frustrant să explici bi polar celor care nu au
experimentat-o ca mine, dar o să încerc. O să vorbesc şi despre limbă. E interesant că înainte de a fi diagnosticată
nu am citit niciodată manualul de boli mintale, nu ştiam ce criterii mi se
potrivesc, ştiam doar că eram uneori tristă şi alteori fericită. Iar în vremea
când eram tristă sau în depresie aveam o stare hibernală, lucrurile erau mai
întunecate şi mai reci, şi în vremuri de manie mă simţeam ca vara, aveam multă
energie, lucrurile erau strălucitoare şi bune.
Aveam cam 15 ani când am început să trăiesc
stări de inexplicabilă tristeţe. N-aveam nici un motiv exterior să mă simt aşa;
pur şi simplu, mintea mea mă aducea în acele stări depresive, stări hibernale.
Mult mai târziu am început să-mi dau seama că trăiam şi verile „maniacale”,
care erau interesante. Atunci am început să fac un calendar care să urmărească
aceste stări, fiecare zi în care aveam o energie crescută sau scăzută o marcam
cu o săgeată. Am observat că erau săgeţi îndreptate succesiv în sus timp de cam
2 săptămâni. Apoi urma o schimbare a săgeţilor în jos timp de alte 2 săptămâni.
Asta m-a făcut să fiu confuză, mai ales în zilele de tranziţie. Am simţit că
mi-am pierdut controlul, fiind târâtă în acest ciclu de schimbări. Era
înfricoşătopr.
Atunci m-am gândit la un psiholog, de la
liceu, şi cu ajutorul şedinţelor de consiliere/terapie am reuşit să controlez
aceste stări şi am aflat despre câteva unelte foarte folositoare în aflarea
echilibrului. Ca om de ştiinţa, mi-a fost foarte greu să mă uit la mine însămi
şi să nu aplic o formulă: dacă fac asta, asta şi asta, atunci voi fi fericită, dacă
fac asta, asta şi asta n-o să mai fiu tristă. Dar am învăţat că starea de bine
este mai mult ca arta şi trebuie să fi capabil să vezi griul, şi nu este
totdeauna un răspuns luminos.
O să vă citesc(mai târziu) ceva din
jurnalul meu. După ce am început consilierea,
mi-am dat seama că medicaţia îmi poate fi folositoare şi am mers să
consult un psihiatru. Şi a fost cam înfricoşător să stau acolo gândindu-mă:
oare o să ies de aici cu o Laura bolnavă de bi polar sau nebună, nu ştiu, dar
n-a fost chiar aşa. Deci:
„Am
fost la un psihiatru.......Am mers la a doua consultaţie psihiatrică la UBS. O
a doua opinie; o oră de plâns, o oră de aşteptare şi în sfârşit peste o oră de
discuţii despre stările mele şi despre istoricul familiei mele. În sfârşit am
diagnosticul de tulburare depresivă bi polară II. Dar totuşi mă simt mai bine
cu problemele mele mintale, nu mă mai
sperie să iau medicamente, a intrat în rutină. Am devenit mai interiorizată şi nu mă simt în
stare să fac cunoscute şedinţele mele la psihiatru, boala sau medicaţia mea. E
ceva încă nou şi copleşitor de multe ori. Evaluez lucrurile şi cred că totul va
fi bine. Mă mai gândesc la aceste lucruri în drumul spre casă”
Deci, cum este să trăieşti un episod de
manie? E ca atunci când porţi nişte pantofi cu tocuri înlte, minunaţi ca
aceştia. Te plimbi primprejur şi te simţi mai înltă: eşti plină de încredere ai
o direcţie de urmat, lucrurile sunt clare şi uşoare. Sunt gânduri şi idei care
vin repede în minte, speranţe... Totul este posibil, lumea este fără limite.
Problemele apar atunci când aceste gânduri nu se opresc, când scapă de sub
orice control şi nu poţi nicicum adormi, pentru că nu te poţi opri să nu te
gândeşti la proiectul pe care îl ai în minte sau la următoarea călătorie sau la
noul tău plan de viaţă.
Am şi altceva să vă împărtăşesc din
secretele mele. Această însemnare am denumit-o „Zipoclon” sau „Micile pilule
albastre”. „Starea mea mintală: hipomaniacală. Perioada de vară a tulburării bi
polare. N-am reuşit să adorm până la 4 a.m. Prea multe gânduri, prea multe
idei, prea multe se întâmplă în capul meu. După 3ore şi jumătate de încercare
forţată de a dormi am luat decizia înţeleaptă: să iau una din aceste muci
pilule albastre. Mi-e atât de greu de fiecare dată când trebuie să iau una din
ele, dar cred că este OK. Chiar dacă am uneltele, uneori îmi lipseşte
legătura... În cele din urmă m-am bucurat. Somnul este bun. Am aflat că lupta înseamnă
să păstrez această energia pentru scopuri şcolare şi să-mi menţin aspiraţiile
sociale şi creative.”
Dar
este şi cealaltă latură, cea depresivă, de luat în seamă. Depresia se poate
asemăna cu papucii. Este vorba despre nevoia de a te simţi în siguranţa, de
gândul că în afară nu e în regulă pentru tine, şi e cam ciudat să umbli în
papuci prin lume, să ţii un discurs în faţa a 400 de persoane, să te simţi
deprimat în mijlocul colegilor, familiei, prietenilor şi colegilor de cameră. Odată
cu depresia, parcă începi să porţi acest fel de ochelari de protecţie negri
pentru iarnă. Lucrurile par mai întunecate, ies din câmpul tău vizual,
lentilele sunt distorsionate şi e foarte greu să vezi în depărtare.
Deci depresia bi polară este ca şi cum ai
purta un papuc depresiv într-un picior şi un pantof hipomaniac în celălalt. E
aşa un contrast mare . Cu un picior mergi gata de orice aventură, gata să vezi întreaga lume, şi apoi cazi deodată, şi
abia te mai târăşti.
Dar ştiţi că eu aşa trăiesc, în fiecare
zi trăiesc aşa. E comic, pentru că atunci când m-au chemat pentru show-ul lui
Terry, eram pe tocuri înalte! Apoi m-au acceptat, dar o săptămână mai târziu am
căzut în depresie şi m-am gândit cum voi sta aici, înaintea voastră, în papuci!
E imposibil!
Cum am spus mai devreme, uneori e
frustrant să încerci să explici condiţia asta unor persoane care n-au
experimentat-o şi care n-au pregătire de specialitate. Cu adevărat am vrut să
încerc, am vrut să încep să vorbesc despre aceste lucruri, pentru că, până şi titlul
acestui show, a stârnit incredibil de multe conversaţii care altfel n-ar fi
avut loc. Şi e un lucru frumos! Pentru că începând să vorbim, lucrurile par OK.
Plimbându-mă în jurul campusului – sunt
studentă la biologie în anul cinci- peste tot, îmi pun întrebarea: Ce fel de minte
este asta? E o minte deschisă, o minte sănătoasă? E acesta un loc în care
mintea bolnavă mea poate fi? Şi mă întreb: Oare după acest show mă veţi mai
numi Laura sau o să mă numiţi bi polar? Spuneţi-mi, e în regulă felul meu de a
fi sau trebuie să-l ascund?
Vă multumesc!”
marți, 24 iunie 2014
O conştiinţă creştină( III)
“Omul s-a născut pentru a împlini
o datorie permanentă: să-şi transforme viaţa într-o ascensiune spirituală,
să lase lumii o fiinţă umană mai bună decât
aceea care s-a născut.”
III. În democraţiile de la
început, ca în cea americană, toate drepturile individuale ale omului erau
garantate pe baza credinţei că omul este creaţia lui Dumnezeu. Libertatea
individuală era dublată de responsabilitatea religioasă. Cu două veacuri şi
jumătate în urmă ar fi fost imposibil că i se garanteze unui individ o libertate
nelimitată numai pentru a-şi satisface dorinţele. Dar de atunci şi până în
prezent s-a produs o totală emancipare a omului de tradiţia creştină, bogată în
valori superioare precum mila şi jertfa:
“Vestul a obţinut în sfârşit
drepturile omului, chiar în exces, dar simţul responsabilităţii omului faţă de
Dumnezeu şi faţă de societate s-a diminuat continuu.”
În ultimele decenii occidentul a intrat într-o adâncă criză spirituală,
determinată de egoismul legalistic al sistemului:
“Toate ralizările tehnologice
atât de celebrate ale progresului, inclusiv cucerirea spaţiului cosmic, nu
compensează sărăcia morală a secolului al XX-lea”.
Umanismul, devenind din ce
în ce mai materialist, a permis unor doctrine ca socialismul şi comunismul să
se insinueze în gândirea lumii. Umanismul corodat, despiritualizat, se
întâlneşte cu socialismul de orice tip
pe aceleaşi baze: materialism nelimitat, libertate faţă de religie şi orice
responsabilitate religioasă, concentrare asupra structurilor sociale, abordare
ştiinţifică. Nu întâmplător demagogia comunistă gravitează în jurul omului şi
fericirii sale pământeşti. Oricât de greu credibil este, gândirea şi modul de
viaţă din Vest şi din Est au trăsături comune. Liberalismul occidental a fost
înlăturat de radicalism, radicalismul a capitulat în faţa socialismului, iar
acesta n-a putut face faţă comunismului, care atrage ca un miraj prin retorica
lui.
(Desigur, lucrurile nu au
decurs chiar aşa, comunismul s-a prăbuşit ca sistem, dar să nu uităm că există
încă nostalgici ai comunismului(cel puţin la noi!) şi ei fac parte de multe ori
din cei care au băut paharul amar al vieţii de după Revoluţie, modelată de sistemul occidental
actual.)
În vremea când a susţinut
acest discurs, Soljeniţin era îngrijorat de numărul mare de intelectuali care
cochetau cu ideologia comunistă în Vest, încercând chiar să-i justifice
crimele. În prezent, lucrurile s-au clarificat, tot mai mulţi sunt conştienţi
de rădăcinile comune ale celor două sisteme, totalitarismul stalinist a fost
condamnat împreună cu nazismul, puţini mai cred în minciunile şi promisiunile
lor false.
Conştiinţa creştină a lui
Soljeniţin vede clar dezastrul pe care îl suferă umanitatea actuală: omul şi-a
pierdut conştiinţa religioasă, devenind autonom. Dar omul este imperfect,
niciodată liber de patimile sale “mândria, egoismul, invidia, vanitatea şi zeci
de alte defecte”. În drumul său de la Renaştere la modernitate, omul a pierdut
conceptul de Entitate Supremă Desăvârşită, care îi frâna patimile şi comportarea
iresponsabilă.
“Ne-am pus prea multe speranţe în
politică şi în reformele sociale, numai ca să descoperim că am fost privaţi de
cea mai importantă avere: viaţa noastră spirituală”.
Dacă omul s-ar fi născut
numai pentru a fi fericit, cum afirmă umanismul, el nu s-ar fi născut ca să
moară. Sortit morţii, el trebuie să aibă o misiune spirituală aici pe pământ. Omul s-a născut pentru a împlini o
datorie: să-şi transforme viaţa într-o ascensiune spirituală, să lase lumii o
fiinţă umană mai bună decât aceea care s-a născut.
Scara de valori a lumii
actuale trebuie neapărat schimbată pentru ca umanitatea să se ridice deasupra
valului de materialism care o poartă. Formele şi formulele osificate ale
iluminismului trebuie abandonate, nu se mai pot aplica lumii actuale. Viaţa
umanităţii trebuie să se schimbe ca să nu piară de la sine. Omul trebuie să
răspundă în acord cu propria conştiinţă la întrebările:
“ Este adevărat că omul se situează deasupra tuturor lucrurilor?
Oare nu există nici un Spirit Superior deasupra lui?
Este corect ca viaţa omului şi societatea omenească să fie guvernate de
un materialism în expansiune continuă?
Este acceptabil să promovăm o astfel de
expansiune în detrimentul întregii noastre vieţi spirituale?”
Concluzia acestui discurs
epocal al lui A. Soljeniţin este că umanitatea a ajuns la un moment de turnură
similar trecerii de la Evul Mediu la Renaştere, în care se cere o explozie
spirituală:
“ Va trebui să ne ridicăm la un nivel nou
de idealism, la un nou nivel de viaţă, la care natura noastră fizică nu va fi
considerată blestemată ca în Evul Mediu, dar, ceea ce e mai important, natura
noastră spirituală nu va mai fi călcată în picioare,ca în Epoca Modernă.
Această ascensiune este echivalentă cu avansarea la un nou stadiu antropologic.
Nimeni nu are altă cale decât în sus.”
luni, 23 iunie 2014
O conştiinţă creştină( II )
În Vest şi în State s-au
garantat prea mult libertăţile distructive şi iresponsabile ale omului, iar
societatea s-a aflat curând fără apărare împotriva decadenţei umane, spre
exemplu împotriva violenţei morale, pornografiei, delincvenţei şi teroarei. S-au justifică astfel de situaţii prin “dreptul tineretului de a nu privi
şi de a nu accepta”! Sistemul legalist a adus societatea în imposibilitatea de
a se apăra împotriva coroziunii răului(homosexualitate, transsexualism,
lesbianism, terorism, criminalitate juvenilă, neo nazism, război civil,
conflicte religioase şi naţionaliste, iar lista poate uşor fi continuată de
fiecare dintre noi). Acest sistem are limite atât de laxe încât încurajează
folosirea greşită a libertăţilor individuale.
Cauza, crede autorul, este credinţa
falsă că omul, stăpânul universului, nu are nimic rău într-însul şi toate
dezastrele sociale sunt determinate de sisteme sociale greşite, care trebuie
corectate. Şi totuşi, în ţările
occidentale răul proliferează şi a cuprins lumea poate mai puternic decât în
state comuniste.
Libertatea presei este vastă,
dar grija jurnaliştilor este doar de a
nu încălca litera legii. Ei nu-şi asumă nici o responsabilitate faţă de
cititori şi rareori îşi recunosc greşelile sau regretă că au indus în eroare
opinia publică. Ca jurnalele să fie vandabile, să aducă profit, jurnaliştii
recurg la zvonuri, presupuneri şi intuiţie, vânzându-le publicului ca
adevăruri :
« Câte opinii grăbite, imature, superficiale şi câte judecăţi false
sunt exprimate în fiecare zi, stârnind
confuzie printre cititori, iar apoi fiind lăsate în aer ? »
Media dezinformează opinia publică şi o
manipulează, transformă terorişti în eroi, dezvăluie secrete de stat sau
pătrunde fără jenă în intimitatea personalităţilor, după sloganul:
« Oricine are dreptul să afle orice ». Soljeniţin apără în discursul
său dreptul oamenilor de a nu şti, de a nu-şi încărca sufletele lor sfinte cu
bârfe, non sensuri şi vorbire deşartă :
« O persoană care munceşte şi
duce o viaţă plină de sens nu are nevoie de acest flux excesiv de
informaţie. »
Tarele secolului – graba şi
superficialitatea - se manifestă din
plin în presă, care vânează numai senzaţionalul. Presa a devenit o putere
extrem de periculoasă pentru că nu mai
dă socoteală nimănui. Ea are judecăţi
preconcepute, serveşte deseori interese străine, nu este liberă, nici
obiectivă, transmite numai acele opinii care coincid cu ale
redactorilor(patronilor sau sponsorilor acestora) şi care nu contrazic opinia
comună.
Fără să fie cenzurată ca în Est, media
vestică şi americană se autocenzurează, publicând numai ceea ce este la modă în
domeniul gândirii şi al ideilor, astfel că persoanele originale în gândire
nu-şi au locul în presă şi nu pot contribui la modelarea tinerei generaţii,
căreia i se inoculează un mod de gândire standard(spre a fi mai uşor de
manipulat !)
« ...o selecţie dictată de modă şi de nevoia de a se acomoda
standardelor de masă deseori împiedică minţile cele mai independente să
contribuie la viaţa publică şi naşte instincte primare periculoase ».
Presa încurajează
prejudecăţile comune, orbirea, lipsa de înţelegere, intoleranţa.
În ciuda succesului economic, mulţi
occidentali sunt nemulţumiţi de modul lor de viaţă, de societatea în care
trăiesc, iar unii se întorc spre socialism fără să ştie cât de fals şi
periculos este. A. Soljeniţin afirmă categoric că nu susţine superioritatea
socialismului prin critica pe care o face sistemului occidental.
« Socialismul de orice tip
sau formă duce la distrugerea totală a
spiritului uman »
( Igor Shafarevich)
Cu deplină sinceritate, el recunoaşte că nu ar recomanda ţării sale
modelul vestic şi american drept soluţie ideală de schimbare, deoarece este
inferior spiritual.
“Nu se poate disputa adevărul că personalitatea omului vestic a slăbit,
în timp ce personalitatea omului estic a devenit mai fermă şi mai puternică.”
Moartea şi suferinţa au
forjat în Est personalităţi puternice, profunde şi mai interesante decât cele
produse de Vestul prosper standardizat.
Este destul de clar pentru mine că
Soljeniţin vizează latura duhovnicească a personalităţii umane, amplificată de
ortodoxie şi diminuată sau nimicită de credinţele sau ateismul occidental.
”După decenii de violenţă şi opresiune, sufletul
omenesc tânjeşte după lucruri mai
înalte, mai calde, mai pure decât cele oferite de stilul de viaţă actual »
Vestul nu poate fi un model
pentru că dă semne de dispariţie clare : declinul artelor sau lipsa unor mari oameni de stat, susţine
A. Soljeniţin.
Lupta pentru salvarea
fizică şi spirituală a umanităţii deja a început :
« Forţele răului au declanşat
ofensiva lor decisivă. Se simte presiunea, dar ecranele şi publicaţiile
voastre sunt pline de zâmbete prescrise »
Vestul avansează conform
doctrinelor sale, progresul tehnologic este spectaculos, dar declinul spiritual
nu mai poate fi oprit. De ce ? Rădăcina gândirii occidentale este
putredă. Viziunea despre lume predominantă în Vest s-a născut în epoca
Renaşterii şi a Iluminismului, care au format baza doctrinei sociale şi
politice : umanismul raţionalist/
autonomia umanistă. Omul şi-a proclamat autonomia faţă de orice putere mai
presus de sine, a devenit antropocentrist. A părăsit orice preocupare
duhovnicească şi a îmbrăţişat cu toate
puterile sale tot ceea ce este material. Modul umanist de gândire nu admite
existenţa răului în om, nici nu vede alt scop mai înalt decât obţinerea
fericirii pământene. De aici, societăţile vestice moderne au ajuns să
idolatrizeze omul şi nevoile sale materiale.
« Orice altceva în afara bunăstării fizice şi a acumulării de bunuri
materiale, orice alte necesităţi umane şi trăsături omeneşti de o natură mai
subtilă şi mai înaltă, au fost excluse din zona de interes a statului şi a sistemelor
sociale, ca şi cum viaţa omenească nu ar avea nici un sens mai înalt. »
duminică, 22 iunie 2014
O conştiinţă creştină
În 1978, Aleksandr
Soljenitin a fost invitat să susţină un discurs la Universitatea Harvard. « O
lume scindată » a primit critici dure, dar şi aprecieri superlative. Până în
prezent, dezbaterile despre viziunea sa asupra lumii occidentale nu s-au
încheiat. Textul discursului, adresat în primul rând absolvenţior universităţii
americane, apoi publicului american şi occidental, este încă actual şi
semnalele de alarmă trase atunci sunt valabile şi acum. Am putea cu uşurinţă să
extindem observaţiile sale critice şi asupra lumii est-europene, care cu atâta
entuziasm a îmbrăţişat sistemul occidental. Dacă în acest discurs critică sever
modul de viaţă şi cultura americană, azi ar putea la fel de bine să critice
Europa orientală şi Rusia.
Ce ne spune acum
discursul său? A luat cineva aminte la avertismentele sale ? A fost prea critic
sau prea blând în judecăţile sale ? Sigur a iubit adevărul mai
presus decât orice atunci când şi-a expus
opiniile necosmetizate. Despre
adevăr crede că “ deseori are rădăcinile dulci; este aproape invariabil amar”,
totuşi nu ezită să rostească multe adevăruri supărătoare.
În lumea noastră se poate
vedea cu ochiul liber o scindare între două puteri capabile să se distrugă
reciproc, scindare adâncă, nerezolvabilă pe cale diplomatică. Ea poate duce la
dezastru, pentru că o împărăţie divizată înterior nu poate să stea.
Avem atâtea lumi închise în
sine câte culturi există, multe străine modului de gândire occidental. O
astfel de lume a fost Rusia, iar occidentalii n-au înţeles-o niciodată, cum
nici acum nu înţeleg decât propriul model cultural. Lumea europeană modernă a colonizat spaţii extinse de pe glob, privind cu dispreţ valorile
popoarelor cucerite. ( Exterminând populaţii întregi în America de Nord şi de
Sud, creştinând cu forţa oameni care aveau libertatea dată de Dumnezeu să
aleagă, transformând în sclavi africani şi indieni numai pentru că aveau altă
culoare a pielii, alt tip de civilizaţie şi altă cultură). Cuceririle acestea s-au
dovedit precare şi scurte. Totuşi cuceritorii au continuat să se considere
superiori în orbirea lor, crezând că toate popoarele de pe planetă trebuie să
ajungă la nivelul sistemului occidental
contemporan, la democraţia pluralistă şi la modul lor de trai. E o concepţie
falsă, născută din neputinţa de a înţelege si tolera alte culturi. Soljenitin
crede că lumile diverse nu pot să se transforme una într-alta fără violenţă.(Şi
e atâta violenţă în lumea de azi în numele democraţiei !!!)
El observă că atât Vestul,
cât şi Statele Unite suferă un declin
continuu ; în primul rând, o lipsă de curaj civic la nivel individual,
dar şi social, mai ales în rândul elitelor intelectuale care nu mai iau poziţie
publică, complăcându-se într-o stare de pasivitate, depresie şi perplexitate.
Astfel, politica de stat se bazează pe slăbiciune(de caracter) şi pe laşitate.
Paradoxal, oamenii aceştia au izbucniri de inflexibilitate în faţa celor care
nu le pot opune rezistenţă, dar rămân muţi în faţa celor puternici.
« Mai este nevoie să spun că
încă din Antichitate, declinul curajului a fost considerat primul simptom al
sfârşitului ? »
Căutând prosperitatea şi
fericirea pământească, omul occidental s-a angajat într-o luptă care l-a umplut
de anxietate, şi a căzut în depresie din cauza permanentei competiţii (În
prezent depresia este a treia maladie ca extindere în lume!). El a pierdut din
vedere dezvoltarea spirituală. Tinerilor li se pot asigura sănătatea trupească,
fericirea, divertismentul, tot felul de bunuri materiale şi mai ales bani. Aşa
că autorul se întreabă retoric : « De ce şi de dragul cui şi-ar mai risca
cineva viaţa lui atât de preţioasă în apărarea binelui comun ? »
Societăţile vestice sunt legaliste, cred în rezolvarea prin lege a
tuturor conflictelor, ignorând astfel alte criterii. Sacrificiul de sine sau renunţarea în favoarea altuia sună ca o
absurditate. O societate lipsită de lege e teribilă, dar una care se limitează numai
la litera legii e la fel de rea, nu aduce beneficii societăţii., « creează
o atmosferă de mediocritate spirituală care paralizează cele mai nobile
impulsuri ale omului ».
Nu există libertatea de a
face binele, orice persoană angajată în
lucrarea binelui comun este respinsă de parlament şi de presă şi nu are nici o şansă de succes. Astfel
triumfă mediocritatea sub masca democraţiei.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)