vineri, 29 martie 2019

Mănăstirea ”Adormirea Maicii Domnului” a Peşterilor din Pskov



Mănăstirea ”Adormirea Maicii Domnului” a Peşterilor din Pskov este situată pe un teritoriu rusesc istoric, la 50 de km vest de oraşul Pskov, la graniţa cu Estonia, şi la 340 de km de St. Petersburg.
Data intemeierii mănăstirii este considerată 15/28 august 1473. In acea zi ctitorul mănăstirii, St.Iona (Shesnik), a sfinţit biserica cu hramul ”Adormirea Maicii Domnului”, construită pe coasta unui deal. Dar viaţa monahală a inceput in acel loc cu mult inainte, pe când nişte sihaştri, in căutarea solitudinii, s-au stabilit in peşteri. Sfintele moaşte ale unuia din ei, Sf. Marcu Sihastrul, incă se odihnesc in peşteră şi mulţi oameni vin să le venereze. Cronica mănăstirii relatează că “ Preasfânta Născătoare de Dumnezeu insăşi a ales acest loc in valea pârâului Kamenets, l-a binecuvântat, l-a preaslăvit prin aleşii ei şi il ocroteşte de atunci mereu. Au trecut cinci secole in care mănăstirea a cunoscut  şi slavă şi tragedii, dar niciodată sfintele candele nu s-au stins şi rugăciunea nu a incetat in acest loc binecuvântat.
Mănăstireaa crescut treptat in mărime şi in reputaţie. In secolul al XVI-lea a cuunoscut cea mai mare inflorire, când sub conducerea egumenului Cornelius s-au construit bisericile “Buna vestire” şi “Sf. Nicolae”;  de asemenea, clopotniţa de piatră şi zidul fortificat cu bastioane de piatră.Mănăstirea a devenit un insemnat centru misionar şi o fortăreaţă a Ortodoxiei pe graniţa de vesta Rusiei. Tradiţia consemnează că egumenul Corneliu,bârfitde invidioşi, a fost decapitat de ţarul Ivan cel Groaznic pe 20 februarie 1570 şi acum se numără cu mucenicii.
In secolele al XVI-lea şi al XVII-lea, mănăstirea a suferit numeroase atacuri din partea “Latinilor”- trupe lituaniene şi poloneze - , ca şi din partea trupelor suedeze şi germane. Cel mai serios atac a fost cel al regelui polonez Ştefan Bathory in toamne anului 1581.
In 1920,   oraşul Pechori, potrivit tratatului de la Tartu, a fost dat Estoniei,iar mănăstirea s-a aflat in afara hotarelor Rusiei. Această nouă situaţie nu a afectat  slujbele din mănăstire – ei nu au cedat niciodată, totuşi, noile autorităţi le-au crerat o mulţime de probleme şi greutăţi fraţilor.
După cel de-al Doilea Război Mondial, in anii 50’ , a inceput revitalizarea mănăstirii şi arhimandritul Alipie((Voronov, +1975) a contribuit mult la aceasta. Sub conducerea sa au fost reparate toate bisericile, iar zidul de piatră şi bastioanele au fost restaurate. In acei ani viaţa duhovnicească a inflorit. Sub ocrotirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, s-au adunat mulţi sihaştri şi bătrâni(stareţi). Prin rugăciunea si lucrarea lor duhovnicească s-a perpetuat tradiţia ascetismului şi duhovniciei ortodoxe. Această tradiţieeste şi in prezent continuată in mănăstire de arhimandritul  Adrian (Kirsanov).
In prezent sunt zece biserici in mănăstire.In biserica veche cu domul de aur ”Adormirea Maicii Domnului” se pot venera icoana făcătoare de minuni a Adormirii Maicii Domnului” şi sfintele moaşte ale Sfântului Mucenic Corneliu. In prezent obştea numără 90 de călugări. Ei slujesc zilnic Utrenia şi Vecernia, citesc neintrerupt la Psaltire şi asigură sprijin duhovnicesc unui număr marede persoane care caută sfatul lor inţelept. Monahii muncesc la câmp şi la grajdurile mănăstirii. Un atelier de pictură şi unul de restaurarea icoanelor funcţionează in mănăstire, precum şi o şcoală de duminică. Călugării ingrijesc o Casă a Milei,care cuprinde o casă pentru găzduirea pelerinilor şi un azil de bătrâni. Mănăstirea este renumită pentru corul ei de copii.
In 2013 mănăstirea a implinit 540 de ani de existenţă şi lucrare in Biserica Ortodoxă. Anii trec, guvernele şi imperiile se ridică şi cad, dar mănăstirea rămâne mereu ca o fortăreaţăaOrtodoxiei intr-o lume fără odihnă.

The Holy Dormition Pskov-Caves Monastery On the Sunday of the Synaxis of all the Saints of the Pskov-Caves Monastery

    
The Holy Dormition Pskovo-Pechersky (Pskov-Caves) monastery is located on the historically Russian land, 50 kilometers to the west of the city of Pskov, near the very border of Estonia and 340 kilometers from St. Petersburg.
The date of the monastery's foundation is considered to be August, 15/28,1473. It was on that day that the monastery's founder, St. Jonah (Shesnik) consecrated the church of the Dormition of the Most Holy Mother of God—a church which was built into the hillside. But the monastic life had actually begun there much earlier, when a few hermits, seeking solitude, came to live in the caves. The holy relics of one of them, St. Mark the desert-dweller, still rest in the caves and many people come to venerate them. The monastery's chronicle relates that "the Most Pure Virgin herself chose this site in the valley of the Kamenets spring, blessed it, exalted it through her chosen people and has been protecting it ever since. Five centuries have passed, and the monastery has seen both glory and tragedy, but never have the holy lampadas gone out, nor prayer ceased in this blessed place.
The monastery gradually grew in size and reputation. The 16th century was the time of its flourishing, when under Abbot Cornelius the Annunciation and St. Nicholas Churches were erected as well as the stone belfry and the monastery was fortified around by a stone wall with bastions, and the brethren numbered up to 200. Abbot Cornelius collected a rich library, established chronicling and founded an icon-painting workshop. The monastery became an important missionary center and stronghold of Orthodoxy on the western border of Russia. Tradition has it that, slandered by envious people, Abbot Cornelius was beheaded by Tsar Ivan the Terrible on the 20th of February, 1570 and now numbers among the hosts of holy martyrs.
In the 16th and 17th centuries the monastery suffered from numerous attacks by the "Latins"—Polish and Lithuanian troops, as well as by the Swedish and German soldiers. The most serious attack was lead by the Polish King Stephan Batory in the autumn of 1581.
In 1920 the town of Pechory, in accordance with the Tartu Agreement, was given to Estonia, and the monastery found itself outside Russia. This new situation did not affect the church services in the monastery—they never ceased; however, the new authorities caused a lot of problems and distress to the brethren.
After the Second World War, in the 50s, the revitalization of the monastery began, and Archimandrite Alipi (Voronov, +1975) contributed much to it. It was under his abbacy that all the churches were repaired and the stone wall and bastions were restored to their original appearance.
During those years the spiritual life of the monastery also flourished. Under the Holy Protection of the Most Pure Mother of God were gathered many ascetics and elders. Through their prayerful pastoral labours lived the great tradition of Orthodox asceticism and eldership. This tradition is still carried on in the monastery by Archimandrite Adrian (Kirsanov).
Now there are ten churches in the monastery. It is in the oldest gold-domed Dormition church that one can see and venerate the miracle-working icon of the Dormition of the Most Pure Mother of God and the relics of the Holy Martyr Cornelius. Currently the monastic community numbers over 90. The brethren celebrate daily morning and evening services, perform perpetual psalter reading and spiritually guide a large number of people seeking their wise spiritual counsel. The monks also labour in the monastery fields and stable. There are an icon-painting and an icon-restoration workshops and a Sunday school. The monks run a House of Mercy which comprises a Pilgrim's house and a hospice for aged monastery workers. The monastery is also renowned for its children's choir.
In 2013 the monastery marked the 540th anniversary of its existence and salvific work in the Orthodox Church. The years pass, governments and empires rise and fall, but the monastery ever remains a firm stronghold of Orthodoxy in a restless world.
From the Pskov-Caves Monastery website
    
The icon of the Saints of the Pskov-Caves Monastery depicts the founders and early saints of the Monastery (left to right): Jonah, Vassa (St. Jonah's wife before they both became monastics. Vassa lived outside the Monastery walls, and aided the brethren by gathering berries and mushrooms), Lazar the Clairvoyant, Cornelius, Dorotheos, Mark, and Vassian.
  St. Simeon
Canonized in more recent times are St. Simeon (1869-1960, canonized in 2003), and Holy Hieromartyr Alexander (Petrovksy, 1851-1940), who died in prison after being sentenced by the Communists for his faith.
Although not yet canonized, there are a number of contemporary ascetical fathers of the Pskov-Caves Monastery, who are especially revered by the brethren and faithful. These include:
—Metropolitan Benjamin (Fedchenkov, 1880-1961), who represented the Moscow Patriarch in both France and America, but ended his days as a brother of the Pskov-Caves Monastery.
  Hieroschemamonk Michael (Pitkevich).
—The Valaam Elders: Hieroschemamonk Michael, Schema-Igumen Luke, Igumen Gennady (who later served in a parish, where he eventually reposed), Monk Sergius, and three monks who received the Great Schema in the Pskov-Caves Monastery—Schemamonk Nicholas (before the Schema, Boris), Schemamonk John (before the Schema, Laurus), and Schemamonk Herman (before the Schema, Gurius). When Valaam Monastery was closed by the Communists, most of the brethren moved to New Valaam in Finland. However, this group of elders decided to live out their days in the Pskov-Caves Monastery, in their Russian homeland.
—Archimandrite Ieronim (Tikhomirov) 1905-1979.
—Schemamonk Savva (Ostapenko) 1898-1980.
    
 Hieroschemamonk Michael (Pitkevich).
Also numbered among the ascetics of piety of the Pskov-Caves Monastery is Righteous Matthew of Isborsk. Isborsk is an ancient town not far from Pechory, with its later settlement, Maly, located nearby. Righteous Matthew was bed-ridden for forty-five years, and reposed in 1905, after bringing much spiritual help to those who came to him.
The Pskov-Caves Monastery remains an important place of pilgrimage for the Orthodox faithful in Russia and the world over. Thousands have found there healing and transformation, good counsel and support, through the prayers of its saints and holy elders.

duminică, 24 martie 2019

Panegiric la Buna Vestire

Buna vestire este bucuria cerului şi a pământului. Buna-Vestire este, înainte de toate, bucurie. Căci primul cuvânt pe care Arhanghelul Gavriil l-a grăit către Fecioara Maria, când a venit să-i aducă cea mai mare veste din istoria omenirii, a fost „Bucură-te!”. Şi într-adevăr, după primele momente de tulburare, datorate atât de neaşteptatei veşti, înţelegând că vestitorul era venit cu putere de la Dumnezeu (căci numele „Gavriil” se tâlcuieşte „puterea mea este Dumnezeu”), fiinţa Fecioarei Maria a fost inundată de o bucurie de negrăit, datorită revărsării şi umbririi harului, mai ales în clipa în care Arhanghelul i-a zis: „Bucură-te ceea ce eşti plină de har!”.
Iar după ce Fecioara a rostit cuvântul răspuns „Fie!”, ca semn de acceptare a planului Dumnezeiesc, ea a devenit izvor de bucurie mântuitoare pentru întreg pământul, însetat de îndelungata aşteptare a lui Mesia.
S-a bucurat pământul, dar şi cerul, căci fără încuviinţarea ei, potrivit libertăţii de opţiune, planul dumnezeiesc s-ar fi amânat. Astăzi, la prăznuirea Bunei Vestiri, suntem chemaţi şi noi să ne bucurăm, ca în fiecare an, cu nădejde sfântă.
Să nu vedem în Buna Vestire doar un fapt istoric anume, un eveniment consemnat în analele lumii greco-romane de acum 2000 de ani, deşi faptul în sine, ca moment istoric, este de cea mai mare importanţă pentru omenire. Căci la cunoscutul adagiu „nimic nou sub soare”, Sfântul Ioan Damaschin (sec. al VIII-lea), avea să replice: „Singurul eveniment nou sub soare este întruparea Fiului lui Dumnezeu!”.
La vremea când a avut loc momentul Bunei Vestiri, lumea greco-romană se găsea în suspinul multor păcate: politeism complicat, întreţinut printr-un cult formal, adesea plin de imoralităţi, sclavia în formele ei cele mai inumane, crime săvârşite în amiaza mare, în circuri şi hipodromuri, sub privirile însetate de sânge ale unor spectatori dezumanizaţi etc.
Buna Vestire, Întruparea şi Evanghelia au adus mesajul păcii, al iubirii şi al nădejdii, care avea să convertească şi inimile celor mai înverşunaţi păgâni. Aşadar, evenimentul istoric, în sine, este de importanţă unică.
Dar să nu rămânem doar la comemorare istorică. Trebuie să-l raportăm la prezent, să vedem în el un izvor de bucurie actuală. Căci cuvântul „Bucură-te!”, rostit atunci de Arhanghelul
Gavriil străbate veacurile şi se adresează fiecăruia dintre noi. Să luăm aminte că acum omenirea nu se mai găseşte, desigur, în apele tulburi ale păcatelor lumii greco-romane din vremea aceea, ci în altele, mult mai rafinate şi mai primejdioase: în apele falsificării adevărului istoric, al trădărilor şi al maşinaţiunilor oculte ale salariaţilor diavolului. Dar, în ciuda acestora şi al confuziilor fără precedent, al suferinţelor de tot felul şi deci, a unei legitime îngrijorări, suntem chemaţi să ne bucurăm.
Este chemarea spre o şansă, comună întregii omeniri, dar şi personală. Va întreba cineva: „Cum te poţi bucura când în jurul tău vezi atâta suferinţă?”. Putem, totuşi, a ne bucura, evident cu măsură, bine ştiind că suferinţa este temporară, subscrisă lumii imanente, iar bucuria este veşnică, bineînţeles pentru cel care nu se învoieşte a rămâne subjugat răutăţii. „Cheia” ieşirii din mrejele ei ne-o arată tot Maica Domnului, prin cuvântul rostit la Nunta din Cana: „Să faceţi ceea ce vă va spune El!”. Adică să-L ascultaţi pe El, pe Iisus, să-I ascultaţi poruncile. Iar poruncile Domnului se rezumă, ca un testament, în câteva cuvinte: „Să vă iubiţi unul pe altul!”.
Cine respectă acest testament are dreptul să se bucure. Nu ignorând, desigur, suferinţele din jur, ci, dimpotrivă, fiind tot mai receptiv la aceste suferinţe. Căci şansa de mântuire aparţine, deopotrivă, omenirii întregi, dar şi fiecărui suflet în parte.
În acest mod perspectiva mântuirii revarsă bucurie sfântă în sufletele tuturor celor care urmează sfatului Maicii Preacurate, în esenţă poruncii Fiului ei.
La această bucurie este chemat, totodată, întreg neamul nostru românesc, încă neieşit total de sub întunericul răutăţii la care cei ce nu ne iubesc ne-au înrobit, dar cu nădejdea că Dumnezeul cel a toate iubitor nu ne-a părăsit.
Aşadar, chiar dacă ni se pare uneori că suferinţa, răutatea, minciuna şi altele asemenea, sunt copleşitoare, iar pe unii îi poate mira posibilitatea ieşirii din impas, nimeni să nu renunţe la chemarea spre bucurie a Arhanghelului. Căci în acelaşi moment al Bunei Vestiri, atunci când Fecioara s-a mirat întrebând „Cum va fi aceasta?”, Arhanghelul i-a răspuns, ei, dar prin ea nouă, tuturor: „Cele ce sunt cu neputinţă la oameni, sunt cu putinţă la Dumnezeu!”. Amin.

Pr. Vasile Gordon

https://doxologia.ro/biblioteca/predici/panegiric-la-buna-vestire-pr-vasile-gordon

Acatist la Buna Vestire (subtitrat - INTEGRAL)

Axion la Buna Vestire

10 Catavasiile I-VIII (Sf. Grigorie Palama)