Dar dacă omul a trădat, Dumnezeu a
rămas credincios omului. El nu s-a întors de la creatura Sa pe care a făcut-o,
nici nu a uitat lucrul mâinilor Sale, dar l-a cercetat în diferite chipuri, cu
mila milostivirii Sale(Liturghia Sfântului Vasile). O nouă lucrare dumnezeiască
a început, aceea de răscumpărare şi mântuire. Şi s-a împlinit în Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, Care, pentru a restaura omul la frumuseţea lui cea dintâi şi viaţa ca comuniune cu Dumnezeu, a devenit Om,
a luat asupra lui firea noastră, cu setea şi foamea ei, cu dorinţa şi dragostea
ei de viaţă.
Şi în El s-a revelat viaţa, a fost
dată, primită şi împlinită ca Euharistie totală şi desăvârşită, ca totală şi
desăvârşită comuniune cu Dumnezeu. El a respins tentaţia umană primară: a trăi
numai cu pâine. El ne-a revelat că Dumnezeu şi Împărăţia Sa sunt adevărata hrană, adevărata viaţă a
omului. Şi această desăvârşită viaţă euharistică, umplută cu Dumnezeu, deci
dumnezeiască şi veşnică, El a dat-o tuturor celor ce vor crede în El, adică vor
găsi în El adevăratul înţeles şi conţinut al vieţii lor.
Aşa este minunatul înţeles al Ultimei
Cine. El S-a oferit pe Sine ca adevărata mâncare a omului, fiindcă viaţa
revelată în El este viaţa adevărată. Şi astfel, mişcarea de dragoste divină
care a început în Rai cu un dumnezeiesc “luaţi, mâncaţi...”(fiindcă mâncatul
este viaţă pentru om), ajunge acum la sfârşit cu dumnezeiescul “luaţi, mâncaţi,
acesta este trupul Meu...”(fiindcă Dumnezeu este viaţa omului). Ultima Cină
este restaurarea beatitudinii paradisiace, a vieţii ca Euharistie şi comuniune.
Dar această oră a dragostei supreme
este şi a trădării supreme. Iuda părăseşte lumina Camerei de sus şi merge întru
întuneric. “Şi era noapte”(Ioan 13, 30)`. De ce pleacă? Pentru că iubeşte,
răspunde Scriptura, şi dragostea lui
este accentuată iar şi iar în imnurile Sfintei şi Marii Joi. Nici nu contează
că el iubeşte “arginţii”. Banii reprezintă toată dragostea distorsionată şi deviată
care îl duce pe om să-L trădeze pe Dumnezeu. Este într-adevăr dragoste
furată de la Dumnezeu, iar Iuda este hoţ. Când nu-L iubeşte pe
Dumnezeu şi în Dumnezeu, omul încă iubeşte şi are dorinţe, pentru că a fost
creat pentru a iubi şi iubirea este natura lui, dar atunci este o pasiune
întunecată şi auto-distructivă şi moartea se află la capătul ei. Şi în fiecare
an, pe măsură ce ne scăldăm în lumina şi
în adâncimea Sfintei şi Marii Joi, aceeaşi întrbare decisivă ne este adresată
fiecăruia: Răspund eu la dragostea lui Hristos şi o primesc eu ca adevărata mea
viaţă sau îl urmez pe Iuda în întunericul nopţii sale?
Părintele Alexander Schmemann