Sfântul Clement, episcopul Ohridei,
întocmai cu Apostolii, Naum, Sava, Goradz şi Anghelar erau slavi, discipoli ai
Sfinţilor Chiril şt Metodie. La început, aceştia au vieţuit ca sihaştri în Moravia, unde Sfântul
Goradz i-a urmat Sfântului Metodie ca episcop. El vorbea slavona, greaca şi latina fluent.
Sfinţii Clement, Naum, Angelar şi Sava erau preoţi.
Luminătorii
slavilor erau în opoziţie cu misionarii germani, care aveau sprijinul Papei şi
patronajul prinţului Moraviei, Sviatopolk. Lupta dintre aceştia s-a axat pe
problema slujirii în slavonă, pe Filioque şi pe postirea în zilele de duminică.
Papa Ştefan al VI-lea înterzisese folosirea slavonei în biserică.
Susţinătorii
ereziei celor trei limbi( care cereau folosirea a numai trei limbi în biserică:
ebraica, greaca şi Latina), după ce au înlăturat limba strămoşească a
popoarelor slavice, i-au adus pe discipolii Sfântului Metodie la judecată,
inclusive pe Sfântul Clement. I-au supus apoi unor torturi cumplite, i-au târât
prin spini şi i-au întemniţat vreme îndelungată, la fel cum făcuseră cu Sfântul
Metodie, părintele lor duhovnicesc.
În
anul 886, unii dintre prizonieri au fost vânduţi şi au sfârşit ca sclavi pe
piaţa din Veneţia. Ambasadorul împăratului
bizantin Vasile Macedoneanul a mers la Veneţia, i-a răscumpărat pe sfinţi şi
i-a adus la Constantinopol. Bătrânii mărturisitori au fost exilaţi. Nu se ştie
unde a mers Sfântul Goradz, nici unde şi-a găsit refugiu Sfântul Sava. Naum şi
Anghelar au mers în Bulgaria.
În 907, Moravia
s-a prăbuşit sub jugul maghiarilor, iar refugiaţii moravi au scăpat prin
trecătorile prin care umblaseră şi sfinţii exilaţi de ei. Bulgarii i-au primit
pe mărturisitorii slavi cu respect şi le-au cerut să le slujească în limba
slavonă. Prinţul bulgar Boris căuta astfel de oameni ca ucenicii Sfântului
Metodie, care lucrau pentru luminarea poporului său. Sfinţii au început imediat
să studieze cărţi slavone adunate de nobilii bulgari.
Sfântul
Anghelar a murit curând, iar Sfântul Clement a primit însărcinarea să înveţe la
Kutmichivitsa, o regiune din sud-vestul Macedoniei. În Biserica Răsăritului
numai un om de valoare era ales să fie învăţător, un om recunoscut pentru viaţa
lui pioasă şi dăruit cu harisma vorbirii, a predicării cuvântului lui Dumnezeu.
Sfântul Clement fusese învăţător şi în Moravia, iar în Bulgaria a învăţat dreapta credinţă
până în anul 893. El a organizat o şcoală la Curtea domnească, şcoală care a
dobândit prestigiu pe vremea domniei lui
Simeon. În sud-vestul Macedoniei, Sfântul Clement a înfiinţat şcoli
separate pentru copii şi adulţi.
Sfântul
îi instruia pe copii la scris şi citit; avea un număr uriaş de elevi. Cei aleşi
pentru cler erau 3500 de bărbaţi. În anul 893, Sfântul Clement a devinit episcop
de Dremvitsa, ori Velitsa şi Sfântul Naum i-a luat locul.
Sfântul
Clement a fost primul ierarh bulgar care a slujit, a predicat şi a scris în
limba slavonă. El a pregătit sistematic oameni din rândul slavilor pentru a
deveni clerici. Sfântul episcop a lucrat spre slava lui Dumnezeu până la
bătrâneţe. Dar când i-au slăbit puterile şi nu a mai fost în stare să-şi
îndeplinească responsabilităţile, el i-a cerut ţarului Simeon să-l lase să se
retragă.
Ţarul
l-a rugat să nu părăsească serviciul la catedrală şi Sfântul a continuat să
slujească. Apoi a mers la Ohrid, la o mănăstire pe care o ctitorise, unde a continuat
opera de traducere a unor părţi importante din Penticostar.
Curând Sfântul s-a îmbolnăvit grav şi a
plecat la Domnul în anul 916. Trupul sfântului a fost pus într-un sicriu pe
care îl făcuse cu mâinile sale şi a fost îngropat în Mănăstirea Sf. Pantelimon
din Ohrid.
Sfântul
Clement este considerat primul autor în limba slavonă. Nu numai că a continuat
opera de traducere a Sf. Chiril şi
Metodie, dar a lăsat şi opera proprii, primele mostre de literatură
duhovnicească slavonă. Multe dintre lecţiile şi predicile Sfântului Clement au
fost aduse în Rusia, unde au fost citite şi copiate de creştinii ruşi cu
evlavie.
Sfântul Clement este prăznuit la 25
noiembrie şi la 27 iulie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu