vineri, 6 martie 2015

Duminica Sfântului Grigorie Palama






            În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
            Într-unul dintre Psalmi putem citi aceste cuvinte: “Cei ce au semănat cu lacrimi, cu bucurie vor secera”…Dacă în decursul săptămânilor de pregătire am văzut tot ceea ce este urât şi nedemn în noi oglindit în parabole, dacă am stat în faţa judecăţii propriei conştiinţe şi a judecăţii lui Dumnezeu, atunci cu adevărat am semănat cu lacrimi mântuirea noastră. Dar încă mai este timp, fiindcă şi după ce intrăm în perioada recoltei, Dumnezeu ne mai dă un răgaz. Pe măsură ce înaintăm spre Împărăţia lui Dumnezeu, spre Ziua Învierii, încă putem în orice clipă, pe fundalul mântuirii, în faţa triumfului lui Dumnezeu, să ne întoarcem spre El cu recunoştinţă şi totuşi, cu inima zdrobită,  şi să spunem: “Nu, Doamne! Poate că eu sunt lucrătorul din ceasul al unsprezecelea, dar primeşte-mă aşa cum ai promis să faci!”
            Săptămâna trecută am prăznuit triumful Ortodoxiei, ziua în care Biserica a proclamat că este legitim şi corect să pictezi icoane ale lui Hristos; nu a fost o declaraţie despre artă, ci o adâncă declaraţie teologică despre Întrupare. Vechiul Testament ne spune că Dumnezeu nu poate fi reprezentat prin vreo imagine, pentru că El este mister fără fund: El nu are nici măcar Nume, în afara tainicului nume pe  care numai Marele Preot îl ştie. Dar din Noul Testament am învăţat, şi acum ştim prin experienţă, că Dumnezeu s-a făcut om, că plinătatea Dumnezeirii s-a sălăşluit şi locuieşte veşnic în trup, deci Dumnezeu are un nume omenesc: Iisus, şi a căpătat un chip omenesc, care poate fi reprezentat în icoane. O icoană este, prin urmare, o proclamaţie a certitudinii noastre că Dumnezeu s-a făcut om; că El s-a făcut om ca să împlinească deplina, tragica şi glorioasa Lui solidaritate cu noi, să fie unul dintre noi ca şi noi să putem fi copiii lui Dumnezeu. El a devenit om ca noi să putem deveni dumnezei, după cum ne spune Sfânta Scriptură. Şi aşa, am fi putut de săptămâna trecută să ne bucurăm; şi de aceea, cu o săptămână în urmă, când deja eram pregătiţi să ne întâlnim cu această minune a Întrupării, blând, într-un chip aproape neauzit, biserica a cântat canonul Paştelui: Hristos a înviat din morţi – fiindcă nu este o promisiune pentru viitor, ci este o certitudine a prezentului, deschisă pentru noi ca o uşă, ca să intrăm prin Hristos, Uşa, aşa cum Se numeşte pe Sine, în veşnicie.
            Iar astăzi ne amintim de Sfântul Grigorie Palama, unul dintre marii Sfinţi ai Ortodoxiei, care împotriva ereziei şi a îndoielii, a proclamat, din lăuntrul grupului asceţilor şi al tuturor credincioşilor, a proclamat că harul lui Dumnezeu nu este un dar creat – este Dumnezeu Însuşi, comunicându-Se pe Sine nouă, astfel încât noi să ne umplem de prezenţa Sa, astfel ca noi treptat, primindu-L, să ne deschidem Lui, să devenim transparenţi sau cel puţin translucizi în lumina Lui, ca noi să devenim din ce în ce mai mult părtaşi ai naturii Sale divine.
            Aceasta  nu este o simplă promisiune; este o certitudine pe care o avem pentru că aceasta s-a întâmplat cu mii şi mii de bărbaţi şi femei pe care îi venerăm ca sfinţi ai lui Dumnnezeu: ei au devenit părtaşi ai naturii divine, ei sunt pentru noi o revelaţie şi o certitudine a ceea ce suntem chemaţi să fim şi să devenim şi noi.
            Şi astăzi facem încă un pas către bucuria şi slava Învierii/ Paştelui. Peste o săptămână vom cânta troparul Sfintei Cruci – Crucea care era îngrozirea criminalilor şi care a devenit acum semnul biruinţei şi al mântuirii, pentru că este semnul că iubirea lui Dumnezeu pentru noi nu are măsură, nu are limite, este pe atât de adâncă pe cât este Dumnezeu Însuşi, atrotcuprinzătoare, pe cât este Dumnezeu atotcuprinzător şi, într-adevăr, atât de tragic biruitoare, pe cât este Dumnezeu şi tragic, şi biruitor, de evlavie inspirator şi strălucitor cu lumina blândă şi voiasă pe care o cântăm la Vecernie.
            Să ne pregătim să întâmpinăm acest eveniment, arătarea Crucii, să-l privim şi să vedem în el semnul dragostei dumnezeieşti, ca o nouă certitudine a posibilei noastre mântuiri; şi când corul va cânta, de această dată mai tare, canonul Învierii, să ne dăm seama că, pas cu pas, Dumnezeu ne conduce la o biruinţă pe care El a repurtat-o şi pe care vrea să o împartă cu noi. Şi apoi vom merge mai departe; vom asculta la Sfinţii care ne învaţă cum să primim harul pe care Dumnezeu ni-l  oferă, cum să devenim demni de El; şi încă un pas – şi vom vedea biruinţa lui Dumnezeu în Sfânta Maria Egipteanca şi vom ajunge în pragul Săptămânii Sfinte. Dar să ne amintim că acum ne aflăm în vremea înnoirii, vremea în care biruinţa lui Dumnezeu ni s-a revelat, că suntem chemaţi să fim cuprinşi de ea, să răspundem la ea cu recunoştinţă, o recunoştinţă care ne va face oameni noi – şi cu bucurie! Şi o bucurie plină de lacrimi, ca răspuns la dragostea lui Dumnezeu, o bucurie care este un răspuns responsabil la dragostea dumnezeiască. Amin!
Mitropolitul Antonie Bloom
SAINT GREGORY PALAMAS SUNDAY
11 March 1990
            In the Name of the Father, the Son, and the Holy Ghost.
            In one of the Psalms we can read the following words: Those who have sown with tears will reap with joy... If in the course of weeks of preparation we have seen all that is ugly and unworthy in us mirrored in the parables, if we have stood before the judgement of our conscience and of our God, then we have truly sown in tears our own salvation. And yet, there is still time because even when we enter into the time of the harvest, God gives us a respite; as we progress towards the Kingdom of God, towards the Day of the Resurrection, we still can, at every moment, against the background of salvation, in the face of the victory of God, turn to Him with gratitude and yet, brokenheartedness, and say, ‘No, Lord! I am perhaps the worker of the eleventh hour, but receive me as Thou promised to do!’


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu