În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
Pe măsură ce progresăm
din ce în ce mai adânc în aceste săptămâni de Post, putem spune cu recunoştinţă
şi bucurie, o bucurie senină şi exultantă, cuvintele unui Psalm:”Viu va fi
sufletul meu şi cu recunoştinţă voi da
slavă lui Dumnezeu”.
În ultima săptămână
din Post, am văzut toate făgăduinţele de mântuire ale Vechiului testament împlinite: Dumnezeu s-a
făcut om, mântuirea a venit şi toate nădejdile au devenit posibile. Şi apoi, în
a doua săptămână a Postului, am prăznuit glorioasa proclamaţie a tuturor
Sfinţilor Creştinătăţii că nu numai că Dumnezeu s-a făcut om şi a trăit printre
noi, ci şi că El S-a dăruit, prin Biserică, nouă şi tuturor sufletelor care
sunt gata să-L primească, pe El, prezenţa Lui şi darul preschimbător al Duhului
Sfânt care ne permite din ce în ce mai mult să intrăm în comuniune mai profundă
cu Dumnezeul cel Viu, până ce într-o zi vom deveni părtaşi ai naturii divine.
Iar azi, dacă ne
întrebăm pe noi înşine: “Dar cum este posibil? Cum putem fi iertaţi, cum poate
răul fi întors în bine?” – un pas ne duce mai adânc în recunoştinţă, mai adânc
în bucurie, mai adânc în certitudine atunci când luăm în considerare, când
contemplăm Crucea.
Este un pasaj în Sfânta
Evanghelie în care ni se spune că, atunci când Hristos vorbeşte de mântuire şi
de condiţiile ei, Petru Îi spune: “Cine se poate atunci mântui?” – şi Hristos
îi răspunde: “Ce nu este cu putinţă la oameni, este cu putinţă la Dumnezeu!” Şi
El Însuşi a venit: plinătatea Dumnezeirii s-a sălăşluit într-un om şi El are
puterea de a ierta, fiindcă El este victima întregii răutăţi, întregii cruzimi,
întregii distrugeri din istorie. Pentru că, într-adevăr, nimeni în afară de
victime nu-i pot ierta pe cei care au adus răul, suferinţa, nenorocirea,
corupţia şi moartea în vieţile lor. Iar Hristos nu numai că i-a iertat pe
ucigaşii Săi, când a spus: “Tată, iartă-I, că nu ştiu ce fac”; ci El trece
dincolo de aceasta, fiindcă spune: “Tot ceea ce aţi făcut unuia dintre fraţii
şi surorile mele mai mici, Mie Mi-aţi făcut” – nu numai în bine, ci şi în rău,
pentru că în compasiune şi în solidaritate, El se identifică cu cei care
suferă; moartea, suferinţa, agonia celor care suferă sunt ale Lui. Şi aşa, când
se roagă “Tată, iartă-i! Că nu ştiu ce fac, nu ştiu ce au făcut”, El Se roagă
pentru fiecare dintre noi, nu numai în
numele Său, ci şi în numele celor pe care răul i-a cercetat din cauza păcatelor
omeneşti.
Dar nu numai Hristos
iartă; toţi cei care au suferit, în trup, în suflet şi în duh – sunt chemaţi să
le dea iertare/ libertate celor care i-au făcut să sufere. Şi aşa putem
înţelege de ce Hristos spune: “Iertaţi, ca să fiţi iertaţi”, fiindcă şi victima
şi călăul sunt legaţi într-un singur lanţ de solidaritate şi de răspundere
reciprocă. Numai victima poate spune: “Doamne, iartă-l, iart-o” şi numai atunci
Domnul poate spune: “Îi iert!”.
Dar ne dăm noi seama ce răspundere apasă pe umerii fiecăruia dintre noi pentru toţi şi pentru toate? Sau de adâncimea, de slăvita adâncime a nădejdii care ni se deschide când privim la Cruce şi vedem că, din solidaritate cu toată omenirea, Hristos ia asupra Sa toată suferinţa lumii, acceptând să moară o moarte imposibilă şi spunând în numele tuturor suferinzilor: “Da, îi iertăm!”.
Dar ne dăm noi seama ce răspundere apasă pe umerii fiecăruia dintre noi pentru toţi şi pentru toate? Sau de adâncimea, de slăvita adâncime a nădejdii care ni se deschide când privim la Cruce şi vedem că, din solidaritate cu toată omenirea, Hristos ia asupra Sa toată suferinţa lumii, acceptând să moară o moarte imposibilă şi spunând în numele tuturor suferinzilor: “Da, îi iertăm!”.
Acesta este încă un pas
către libertate, este încă un pas către momentul în care ne vom confrunta cu
Învierea lui Hristos care ne include şi pe noi pe toţi pentru că Hristos înviat
oferă tuturor şi fiecăruia dintre noi deplinătatea vietii veşnice.
Şi aşa putem repeata
că Postul este începutul unei vieţi noi, un timp nou, un timp al înnoirii, nu
doar în pocăinţă, ci şi în faptul că Hristos ne ia ca păstorul oaia pierdută,
cum a luat Domnul Crucea Sa, a dus-o la locul morţii şi a înfrânt moartea, a
înfrânt răul prin iertare şi prin jertfirea vieţii Sale. Încă o dată ne
confruntăm cu încă un pas spre libertatea şi înnoirea noastră. Haideţi să
pătrundem încă şi mai adânc în această taină, în această minune a mântuirii, şi
să ne bucurăm în Domnul, iar bucurându-ne, pas cu pas, să ne exprimăm
recunoştinţa prin înnoirea vieţii noastre. Amin.
Mitropolitul Antonie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu