From the Sacrifice of the Lamb to the diversion of the Little Rabbit
Pastoral letter at the Ressurection of our Lord
Holy Easter is, undoubtedly, the greatest feast of Christianity;
that’s why it is anticipated, every year, by a period of special preparation,
consisting of fasting, praying and special Church services – clearly specified
in the Triod – in order to properly meet the great feast of the Ressurection of
our Lord.
So, being the referential feast of our faith, a lot of
theology was written about it, there were developed special lithurgical norms,
it appeared a divine symbolic significance, a folklore was created and the
diversions also appeared, as the evil doesn’t let itself for long expected -
diversions which try to minimize and ridicule the significance of such a feast.
The Christian world retained, from the Paschal
symbols, especially the Cross – as a way of preparation and passage from death
to the eternal life, the Lamb, as sacrificial animal par excellence, and the
Egg, as the symbol of regeneration and continuation of life, because the Cross
appears in the icon of the liberation of our protoparents, Adam and Eve from
Hell(the true icon of the Ressurection in Orthodoxy), as a ground and altar of
our Salvation and Ressurection, and the
egg as an image of our planet, of its cyclic movement and renewal – a sign of
the man’s rebirth through Christ’s Death and Ressurection.
The symbol most frequently met, through the centuries,
is the lamb. This one, with its innocence, candor and submissivness, was always
“the symbol of spring, and of the
cyclical triumph of life against death”(Vasile Pistolea, “Paschal triptique”
the cross, the lamb and the egg”) and represented the main sacrificial animal
not only in the Christianity, but also in
the Judaism and even in the Islamism.
So the lamb appears as an offering made by Abel at the
beginning of the world(Genesis 4, 4). Then, the lamb appears as a saving
animal, for its blood , with which the Jews grease the doorsteps and the
doorways of their houses in Egypt,
saved their lives(Exodus 12, 21-27). Our Saviour Jesus Christ is compared with
a lamb by the prophet Isaiah in his book(53, 7) and the Israelites are
generally named “lambs” called to follow the Lord(Isaiah 40, 11).
In the New Testament, Christ our Lord is “the lamb of
God, which taketh away the sin of the world”(John 1, 29), and “the good Shepard
which giveth his life for the sheep”(John 10, 11). “Sheep” are called the
Christians in the parable of the lost sheep(Luke 15, 3-7) and “speaking flock”
and “little lambs”, when He forgave Peter the Apostle, who denied Christ(John
21, 15-17). Then, choosing to die just on the Judaic Passover, the Lord
“personalized” the lamb from the sacrificial altars of the Old Testament,
identifying Himself with that lamb and becoming Himself the offering on the
altar of the whole mankind Salvation(idem, Religious Feasts and Traditions of
the Romanians”). This is the reason why John the Apostle names Christ “the
lamb” in the Book of Revelation” 28 times, presenting Him either as Lord over the Sion Mount(Rev.14, 1), or
triumphant over the death and Judge of the world(Rev. 5, 15; 5, 19).
Scrisoare pastorală la Învierea Domnului
„De la Jertfa Mielului la diversiunea iepuraşului“
Sfintele Paşti constituie, fără îndoială, cea mai mare
sărbătoare a creştinătăţii, fapt pentru care şi este precedată, în fiecare an,
de o perioadă de pregătire specială, ce constă în post, rugăciuni şi slujbe
bisericeşti deosebite – toate rânduite amănunţit în Triod – în vederea
întâmpinării aşa cum se cuvine a măritului praznic al Învierii Domnului.
Astfel, fiind sărbătoarea de referinţă a credinţei noastre,
pe seama ei s-a scris multă teologie, s-au dezvoltat rânduieli liturgice
speciale, a apărut o simbolistică sacră, s-a ţesut folclor şi, cum răul nu se
lasă nici el prea mult aşteptat, au apărut şi diversiunile, în încercarea de a
arunca în derizoriu însemnătatea unei sărbători ca aceasta.
Între simbolurile Paştilor, lumea creştină a reţinut mai
ales Crucea – ca mod de pregătire şi de „trecere“ de la moarte la viaţă; Mielul
– ca animal de sacrificiu prin excelenţă şi Oul – ca simbol al regenerării şi
perpetuării vieţii. Aceasta, întrucât crucea apare în icoana eliberării
protopărinţilor Adam şi Eva din iad (adevărata icoană a Învierii în Ortodoxie)
ca „suport“ şi altar al mântuirii şi învierii, iar oul – ca cel ce nu o dată a
fost asemănat planetei noastre, cu trimitere specială la renaşterea sau
mişcarea lui ciclică – semn al renaşterii omului prin moartea şi Învierea lui
Hristos.
Cel mai întâlnit simbol al Paştilor însă, de-a lungul
veacurilor, a fost mielul. Acesta, cu inocenţa, candoarea şi supunerea sa, a
constituit totdeauna „simbolul primăverii şi al victoriei ciclice a vieţii
asupra morţii“ (Vasile Pistolea, Triptic pascal: Crucea, mielul, oul, Ed.
Episcopiei Caransebeşului, 2013, p. 142) şi a reprezentat principalul animal de
sacrificiu nu doar în creştinism, ci şi în iudaism şi chiar şi în islamism.
Astfel, mielul apare ca jertfă oferită de Abel încă de
la începutul lumii (Fc. 4, 4). Apare, apoi, ca animal salvator, căci sângele
său, cu care şi-au uns evreii pragurile şi uşorii caselor în Egipt, i-a scăpat
pe aceia de moarte (Ieş. 12, 21-27). Cu un miel este asemănat Mântuitorul
Hristos de către profetul Isaia în cartea sa (cap. 53, versetul 7) şi miei sunt
numiţi, în general, şi israeliţii chemaţi să-I urmeze Domnului (Is. 40, 11).
În Noul Testament, Domnul Hristos este atât „mielul
lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii“ (In. 1, 29), cât şi „Păstorul cel
bun, Care Îşi pune viaţa pentru oile Sale“
(In. 10, 11). Oi sunt numiţi credincioşii în parabola oii celei pierdute (Lc.
15, 3-7) şi turmă cuvântătoare şi mieluşei cu prilejul iertării Apostolului
Petru, după ce acesta s-a lepădat de Hristos (In. 21, 15-17).Apoi, alegând să
moară chiar de Paştele iudaic, Domnul a „personalizat“ mielul de pe altarele de
jertfă ale Vechiului Testament, identificându-Se personal cu acesta şi devenind
El Însuşi Jertfă pe altarul mântuirii universale a oamenilor (idem, Sărbători
religioase şi datini la români, Ed. Marineasa, Timişoara, 2006, pp. 236-237).
Este motivul pentru care Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan Îl numeşte pe
Hristos MIEL, în Apocalipsă, de 28 de ori, prezentându-L fie ca Domn peste
muntele Sionului (Ap. 14, 1), fie ca biruitor al morţii şi judecător al lumii
(Ap. cap. 5, 14 şi 19).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu