Sfânta evanghelie povesteşte pilda fiului risipitor în
care ne recunoaştem toţi cei care ne ducem viaţa departe de Dumnezeu şi de
poruncile Sale, în ţara patimilor şi a păcatelor cotidiene, unde uitarea
chemării omului la îndumnezeire este facilitată de aburul ameţitor al
“plăcerilor” vicioase. Aşa precum fiul risipitor întruchipează condiţia actuală
a umanităţii în cvasi totalitatea ei, venirea în sine şi întoarcerea la “casa
tatălui său” întruchipează cazul fericit al celor ce, prin pocăinţă adâncă şi
zdrobirea inimii, revin la Dumnezeu.
Hrana porcilor
o înlocuieşte cu bucatele bogate de la masa tatălui, iar prietenii falşi
din vremea rătăcirii sale, cu rudele şi casnicii tatălui său. El este reprimit
în comunitatea apropiaţilor lui Dumnezeu, unde cunoaşte adevărata dragoste.
Iată cum şi noi putem străbate lumea aceasta mai întăriţi şi mai apăraţi,
pentru ca la sfârşitul vieţii să intrăm în Împărăţia cea cerească.
Dar altceva mă preocupă ascultând cuvântul acestei
pilde: Cum va reuşi fiul să rămână în casa tatălui său, să nu cadă iar în
ispita de a o părăsi, rătăcind pe vechile cărări ale tinereţii sale? Mulţi
ne-am întors, ne-am pocăit, am fost îmbrăţişaţi de Tatăl şi de fraţii noştri
creştini , am persistat o vreme în sânul comunităţii şi în comuniune cu ei, dar
suntem mereu în pericol, căci venim din tărâmul îndepărtat al patimilor şi
lanţuri nevăzute ne leagă de el. Cum să ne salvăm de vrăjmaşii nevăzuţi care ne
ispitesc, ne îndeamnă să revenim, săvârşind păcatul?
Mare bucurie şi multă nădejde în clipa întoarcerii la
casa părintească, dar grijă şi teamă că nu ne putem menţine în braţele
părinteşti pentru multă vreme. Căci bucuria este curând urmată de lupta
crâncenă cu ispitele, care nu dau pace creştinului nicio clipă. În multe
cuvinte de folos am auzit că ispitele şi încercările au rolul lor pozitiv,
stimulând înaintarea pe calea virtuţilor. Fără ispite nu se mântuieşte nimeni,
spun bătrânii duhovniceşti. Spre Împărăţie, cu ispita se călătoreşte.
Şi aşa ajung la problema voinţei de a se menţine pe
calea virtuţilor, părăsind calea păcatelor. Numai o voinţă tare, neclintită, de
a urma poruncile Domnului şi a pune în practică învăţăturile lui Hristos, ne
poate conduce la un fel de viaţă duhovnicească. De la viaţa lumească, centrată
în căutarea “fericirii” aici şi acum, cu orice preţ, înlăturând credinţa şi
exigenţele ei din orizontul imediat al existenţei, se cere un salt uriaş la
viaţa duhovnicească, mult diferită şi dificilă pentru omul trupesc. Pocăinţă,
asceză şi rugăciune permanente, egale, fără salturi, fără excese, fără
îngăduinţe periculoase.
Nu ştiu dacă harul este cel care dă voinţa şi o
menţine, dar dacă este aşa, cum se atrage harul? Prin pocăinţă, post şi
rugăciune smerită. Cred că răspunsul poate fi găsit în literatura duhovnicească
atât de bogată a Ortodoxiei: Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfântul Ioan Gură de
Aur, Sfântul Ioan Scărarul, Sfântul Isaac Sirul, Sfântul Serafim din Sarov, Părintele
Cleopa, Arhimandritul Serafim Alexiev, Sfântul Tihon din Zadonsk, Părintele
Cuvios Justin Pârvu şi atâţi alţi dascăli ai noştri, pe ai căror umeri putem urca
scara virtuţilor cu multă trudă. Că nu
există stare în viaţa duhovnicească, numai urcare sau cădere.
Dacă am urcat
cu fiul risipitor, să avem grijă să nu cădem din nou în ţinutul porcilor ce se
hrănesc cu roşcovele păcatului.
Prin urmare, evanghelia de astăzi ne cheamă să ne pocăim dacă am căzut, iar dacă nu, să avem grijă, nu cumva să cădem tocmai prin faptul că ni se pare că ,,stăm”. Ne îndeamnă să învăţăm să ne bucurăm când vedem,, binele” în jurul nostru, nu să ne înceţoşăm mintea cu invidie şi răutate ori privind cu gând viclean la bucuriile celorlalţi, bine ştiind că Dumnezeu are aceiaşi dragoste mare pentru toţi şi că se bucură de fiecare dintre noi dacă vom şti să-I preţuim chemarea.http://acvila30.ro/predica-la-duminica-fiului-risipitor-a-episcopului-sebastian-al-slatinei-si-romanatilor/
RăspundețiȘtergere