Două
evenimente marchează Liturghia din Sfânta şi Marea Joi: Ultima Cină a lui
Hristos cu ucenicii Săi şi trădarea lui Iuda. Sensul amândurora stă în
dragoste. Ultima Cină este ultima revelare a dragostei mântuitoare a lui
Dumnezeu pentru om, a dragostei ca însăşi esenţa mântuirii. Iar trădarea lui
Iuda ne dezvăluie că păcatul, moartea şi
auto-distrugerea sunt cauzate tot de dragoste, dar de o dragoste deviată,
distorsionată, dragoste îndreptată către ceea ce nu merită iubit. Aici este
misterul acesti zile unice şi Liturghia sa, în care lumina şi întunericul,
bucuria şi tristeţea sunt aşa de staniu amestecate, ne provoacă pe noi să facem
alegerea de care depinde destinul veşnic al fiecăruia. “Iar înainte de
sărbătoarea Paştilor, ştiind Iisus că a sosit ceasul Lui, ca să treacă din
lumea aceasta la Tatăl, iubind pe ai Săi cei din lume, până la sfârşit i-a
iubit....”(Ioan 13, 1) Ca să înţelegem semnificaţia Ultimei Cine, trebuie să o
vedem ca sfârşitul marii mişcări de Dragoste Dumnezeiască ce a început cu
crearea lumii şi urmează acum să fie consumată în moartea şi învierea lui
Hristos.
Dumnezeu este dragoste(1Ioan 4, 8). Şi
primul dar al dragostei a fost viaţa. Înţelesul, conţinutul vieţii a fost
comuniunea. Ca să fie viu, omul a trebuit să mănânce şi să bea, să se
împărtăşească de lume. Lumea a fost,
astfel, dragoste dumnezeiască făcută mâncare, făcută trup al omului. Şi fiind
viu, adică împărtăşindu-se de lume, omul a trebuit să fie în comuniune cu
Dumnezeu, să aibă pe Dumnezeu ca înţeles, conţinut şi sfârşit al vieţii sale.
Comuniunea cu lumea dată de Dumnezeu era într-adevăr comuniune cu Dumnezeu.
Omul a primit hrana sa de la Dumnezeu şi făcând-o trupul şi viaţa lui, el i-a
oferit întreaga lume lui Dumnezeu, a transformat-o în viaţă în Dumnezeu şi cu
Dumnezeu. Dragostea lui Dumnezeu a dat naştere omului, dragostea omului pentru
Dumnezeu a transformat viaţa sa în comuniune cu Dumnezeu. Acesta era Paradisul.
Şi viaţa în el era într-adevăr euharistică. Prin om şi prin dragostea lui de
Dumnezeu întreaga creaţie urma să fie sfinţită şi preschimbată într-o taină a
prezenţei divine, iar omul să fie preotul slujitor acestei taine.
Dar prin păcat omul şi-a pierdut viaţa
euharistică, a pierdut-o pentru că a încetat să mai vadă lumea ca un mijloc de
comuniune cu Dumnezeu şi viaţa sa ca euharistie, ca adorare şi mulţumire [lui
Dumnezeu]... El se iubeşte pe sine şi lumea de dragul ei; el s-a făcut pe sine
conţinutul şi ţelul acestei vieţi. El crede că foamea şi setea sa, adică
dependenţa vieţii sale de lume – pot fi satisfăcute prin lume în sine şi prin
hrană în sine. Dar lumea şi hrana, odată ce sunt lipsite de înţelesul lor
iniţial de taină(sacrament) – ca mijloace de comuniune cu Dumnezeu, odată ce nu
sunt primite pentru Dumnezeu şi umplute cu foamea şi setea de Dumnezeu, odată
ce Dumnezeu nu mai este, adevăratul lor “conţinut” nu mai poate da viaţă, nu
mai poate satisface nicio foame, pentru că nu au viaţă în ele însele... Şi aşa,
punându-şi dragostea lui în ele, omul îşi deviază dragostea de la singurul
obiect al dragostei, al foamei şi al tuturor dorinţelor. Şi omul moare. Fiindcă
moartea este inevitabila descompunere a vieţii ce a fost despărţită de izvorul şi
de conţinutul ei. Omul a crezut că va afla viaţă în lume şi în hrană, dar a
aflat moarte. Viaţa lui a devenit comuniune cu moartea, pentru că, în loc să
transforme lumea prin credinţă, dragoste şi adorare, în comuniune cu Dumnezeu,
el s-a supus pe sine pe de-a întregul lumii, a încetat de a-i mai fi preot şi a
devenit sclavul ei. Şi prin păcatul lui, întreaga lume a devenit un cimitir în
care oamenii condamnaţi la moarte se împărtăşesc de moarte şi stau “în latura
şi-n umbra morţii”(Matei 4, 16).
Părintele
Alexander Schmemann
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu