sâmbătă, 29 noiembrie 2014

Constantin Noica - Idealuri de tinereţe

S-a întâmplat printre noi ceva. Suntem cu adevărat martori la cele întâmplate? Putem da cu adevărat mărturie la cele ce am văzut? Chiar dacă nu credeţi în Romania legionară, vedeţi Romania legionară? In timpul Revoluţiei Franceze, cartiere întregi din Paris n-au simţit că se afla sub revoluţie. Stăteau oamenii liniştiti, nepăsători, vegetativi, pe când, alături de ei, alţii mureau pentru răfuieli mici, dar uneori şi pentru idei mari. S-ar putea să se petreacă aşa şi cu Romania legionară. Şi, totuşi, dacă pe glob nu s-ar întampla evenimente de răsunet, Romania ar captiva întreaga lume, cel puţin atât cât captivase Razboiul Civil din Spania. E ceva de necrezut în aventura pe care o trăim. E prezenţa sufletului, pe care-l poţi despica în două, ca pe legenda aceea nordică, dar care se reface neîncetat. Iar dacă întâmplările sunt acestea, mai pot oamenii sta cu ochii închişi? Şi cei care cred în Romania legionară, şi cei care nu cred încă trebuie să înţeleagă, să se străduiască să înţeleagă. Nu Mişcarea Legionară ne-o cere, ci setea noastră de a pricepe limpede de ce Mişcarea Legionară, în ciuda prigonirilor, există; de ce Romania legionară, în ciuda dezintereselor de azi, poate exista. Legiunea există şi Romania legionară poate exista, pentru că darul pe care l-a adus Corneliu Codreanu comunităţii noastre este viaţa, harul vieţii. Nu luaţi cuvântul acesta drept literatură. Viaţa e ceva determinat: faptul devenirii şi al progresului. Acolo unde există progres de la o stare joasă la una înaltă, acolo, umanitatea e vie. Şi Romania cealaltă trăia: dar trăia în inerţie; trăia pentru că trăise. Corneliu Codreanu aduce fapta nouă, viaţa nouă. Atunci cand nu se înnoieşte, viaţa nu mai este cu adevărat. Oricine poate deosebi limpede, după gândul acesta, Mişcarea Legionară de celelalte grupuri de vieţuire românească: în timp ce toate celelalte organizaţii aveau un program şi voiau să-l aplice, Legiunea deţinea un impuls de viaţă şi năzuia să-l desfăşoare. Ea singură progresa. Ceilalţi erau, în cel mai fericit caz, buni şi se străduiau să ramână astfel. Legionarii nu râvneau să fie buni. Ei stăteau sub şcoală. Sunt singurii care au înţeles că "trebuie să devii altul", cum spunea Căpitanul. E viu numai cine e în stare să devină altul. Dar luaţi faptele ca să vedeţi cât progres este în Mişcarea Legionară şi cum numai în lumina progresului poate fi ea judecată. De unde porneşte ea? De la revoltă, de la haiducie. O mână de tineri sunt revoltaţi că în ţară e corupţie, că politicienii sunt vânduţi străinilor, că-şi bat joc de truda săracului. Şi atunci, care e primul lor gând? Să se revolte şi să pedepsească. Citiţi paginile de la începutul cărţii "Pentru legionari", lăsaţi-vă pătrunşi de elanul pedepitor al tinerilor acelora; urmariţi-i cum nu vedeau altceva de făcut decât să lovească în cel nedrept; vedeţi-i cum se întâlnesc în pădure, cum vor să se retrag în munţi şi în păduri după ce vor fi pedepsit pe vinovaţi - si veţi avea unul dintre cele mai izbitoare exemple de haiducie românească. Dar Căpitanul şi tovarăşii săi depăşesc stadiul haiduciei. Ei văd că se poate face mai mult decât lovi în străini şi înstrăinaţi. Se poate lupta organizat împotriva lor. Şi atunci se încadrează în mişcarea politică a profesorului Cuza. Aşadar, luptă politică, nu simplă luptă haiducească. Totuşi, lupta politică nu poate fi dusă oricum. Ea cere o anumită interiorizare. Adică, nu e de ajuns să spui: "Jos jidanii şi înstrainaţii!", ci trebuie să devii tu însuţi un ins în stare să înfrunţi pe străini şi înstrăinaţi. Trebuie altă educaţie decât cea obişnuită a politicii: una aspră, ostăşească, tinerească. Şi atunci, Corneliu Codreanu se desparte de cuzişti şi întemeiaza Legiunea sa. Nu ştie încă limpede cum o va organiza; dar faptele singure îl vor învăţa cum să-şi atingă ţinta de a crea un organism tinereşte disciplinat. Deci, un pas nou: se trece de la politic pur la educativ. De la ordine în afară la ordine înauntru. Iar acum, când Căpitanul îndrumează înăuntru conştiinţa fiecărui legionar, acum, progresul de la cele joase la cele înalte, de la materie şi interes economic la spirit şi interes moral e vădit. Acum intră în joc rolul cel mare al lui Moţa. Spiritul de jertfă e esenţialul, spune Moţa. Spiritul de jertfă e măsura creştinătaţii noastre, adauga el. Şi n-o spune numai: o şi face. Pleacă în Spania şi de acolo, de la depărtări, îndrumează prin jertfa sa Legiunea - şi poate întreaga ţară - către sâmburele cel mai lăuntric al vieţii; dintre spiritul care se dăruie şi învie. Acum, Legiunea, prin jurământul de sărăcie şi severitate pe care îl cere elitelor Căpitanul, la mormântul lui Moţa şi Marin; prin înfiinţarea corpului, tot pentru elite, intitulat "Moţa-Marin", corp înăuntrul căruia cei neprihăniţi să încerce a trai şi a muri ca Moţa - acum, Legiunea nu mai e o mişcare politica, nici una educativă. E una spirituală. Ea a pornit de la pădure şi a ajuns la biserică. Dar la biserica luptătoare: la biserica dinăuntrul istoriei, nu de dincolo de ea. Vedeţi deci progresul legionar: nu mai e lupta în afară, ci lupta înăuntru. Legiunea nu luptă contra cuiva, luptă pentru ceva: pentru valorile spirituale. A pornit de la revoltă şi a ajuns, printr-unele dintre exemplarele ei, la sfinţenie. Limpeziri pentru o Românie legionară(1940)
Continuare la:http://www.miscarea.net/oameni-fapte.htm
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu