miercuri, 12 noiembrie 2014

Omilia a IV-a din Explicarea Epistolei către efeseni Sfântul Ioan Gură de Aur



Partea morală(I)
             Şi aici nu ni se porunceşte a săvârşi numai o faptă bună, ci toate. Căci precum avem cinci simţuri şi de toate trebuie să facem uz în nevoile noastre, tot aşa trebuie să săvârşim toate virtuţile. Dacă cineva, bunăoară, ar fi înţelept, însă nemilostiv, sau ar fi milostiv, însă răpitor de averi străine, sau poate că nu s-ar atinge de bunuri străine, însă nu ar împărţi cu nimeni ale sale, apoi atunci toate ar fi în zadar. Nu e de ajuns o singură faptă bună spre a ne prezenta cu curaj înaintea tronului lui Hristos, ci ne trebuie multe şi variate, cu un cuvânt, toate faptele bune. Ascultă-L pe Dânsul zicând discipolilor: “Mergând, învăţaţi toate neamurile...învăţându-i pe dânşii să păzească toate câte am poruncit vouă”(Matei 28, 19) şi iarăşi, “Cel ce va strica una din aceste porunci mai mici, mai mic se va chema în Împărăţia Cerurilor”, adică la Înviere. Mântuitorul obişnuieşte să numească Împărăţie chiar şi timpul învierii.”Una de ar strica, zice, mai mic se va chema”, aşa că avem nevoie de toate. Si priveşte, cum nu e cu putinţă a intra în Împărăţia Cerurilor fără milostenie, ci chiar singură aceasta de ar lipsi, ne vom duce în focul cel veşnic. “Duceţi-vă, zice, de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gatit diavolului şi îngerilor lui(ibid 25, 41-42) Şi pentru ce oare? “Că am flămânzit şi nu mi-aţi dat să mănânc, am însetat şi nu mi-aţi dat să beau.” Ai văzut cum fără să fie acuzaţi pentru altceva, au fost pierduţi totuşi numai pentru aceasta? Şi cele cinci fecioare numai pentru aceasta au fost scoase afară, deşi erau caste. De altfel, tot Pavel zice: “Şi sfinţenia, fără de care nimeni nu va vedea pe Domnul”(Evr. 12, 16) Aşadar, înţelege, fără castitate nu este posibil a vedea pe Domnul; şi totuşi, nu totdeauna se poate vedea chiar având castitatea, pentru că de multe ori a fost la mijloc  vreun alt obstacol. Şi iarăşi: dacă toate le-am face şi pe aproapele cu nimic nu l-am folosi, nici atunci nu vom intra în Împărăţia Cerurilor. De unde se învederează aceasta? De la servitorii cărora li s-au încredinţat talanţii. Acolo virtutea întreagă era neştirbită, şi nimic nu lipsea, însă fiindcă a fost leneş la treabă acel servitor, cu drept cuvânt a fost scos din rândul celorlalţi. E posibil apoi a cădea în gheena numai din cauza insultei:” Cel ce zice fratelui său: nebunule, vinovat este de focul gheenei”(Mt. 5, 22). Chiar de ar face cineva toate faptele cele bune, însă ar fi batjocoritor, nu va intra în Împărăţia Cerurilor. Dar din această cauză să nu atribuie cineva lui Dumnezeu vreo cruzime, dacă pe cei ce greşesc chiar în cele mici îi scoate din Împărăţia Cerurilor. Căci dacă printre noi oamenii, când face cineva vreo faptă în contra legii, îşi atrage urgie şi pedeapsă din partea Împăratului; chiar o singură lege de ar călca dintre cele în fiinţă, chiar de ar batjocori, chiar de ar preacurvi şi s-ar dovedi vinovat, s-a făcut nevrednic; şi chiar de ar fi făcut mii de fapte bune, e totuşi condamnat; chiar de ar fi plănui un omor şi s-ar dovedi, e suficient de a-l pierde. Deci dacă legile omeneşti se bucură de atâta băgare în seamă, cu atât mai mult cele dumnezeieşti. “Dar, poate zici, Dumnezeu este bun”. Până când vom pronunţa această vorbă nebunească? Am zis “nebunească” nu că doar el nu este bun, ci pentru că ne închipuim că bunătatea Lui ne este de folos când facem asemenea fapte, cu toate că de mii de ori v-am vorbit de aceasta. Ascultă ce zice Scriptura: “Să nu zici: mila Lui este mare şi va curăţi păcatele mele.”(Sirah 5, 6). Nu ne împiedică să zicem că îndurarea Lui este mare, nu ne îndeamnă la aceasta, ci voieşte mai ales ca necontenit să o zicem şi să o avem în mintea noastră. Pentru aceasta şi Pavel toate le pune în mişcare spre atingerea acestui scop, însă din următoarele consideraţiuni: “Să nu te minunezi, zice, de iubirea de oameni a lui Dumnezeu când tu păcătuieşti, şi să zici: Mulţimea păcatelor mele va şterge. Pentru aceasta şi noi spunem atâtea despre bunătatea lui, nu doar ca încurajându-ne, să facem toate relele, fiindcă în asemenea caz bunătatea Lui va fi spre vătămarea mântuirii noastre, ci ca să nu ne descurajăm când ne găsim în păcate şi ca să ne pocăim.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu