duminică, 4 octombrie 2015

Sfinţitul Mărturisitor Agatanghel, mitropolitul Yaroslavului(I)




            Mitropolitul Agatanghel, în lume Alexander Lavrentyevich  Preobrazhensky, s-a născut pe 27 septembrie 1854, în satul Mogila, Venevskyuyezd, provincial Tula, în familia unui protopop.  După terminarea şcolii teologice în 1871, el a intrat la Seminarul Teologic din Tula, iar în 1877, la Academia Teologică din Moscova. După absolvirea acesteia, în 1881, cu gradul de candidat în teologie, a fost numit profesor de latină la şcoala teologică din Rannenburg.
            Pe 7 decembrie 1881, el a fost desemnat asistent supraveghetor la şcoala teologică din Skopno. Pe 7 martie 1885, după moartea soţiei şi a fiului său, a fost tuns monah cu numele Agatanghel. La 10 martie în acelaşi an, a fost hirotonit preot. În 1886, l-au numit inspector al seminarului teologic din Tomsk; apoi a fost înălţat la rangul de arhimandrit. Pe 10 septembrie 1889, Părintele Agatanghel a fost sfinţit episcop de Kirensk, al doilea vicariat al diocezei Irkutsk, de către arhiepiscopul Beniamin de Irkutsk şi episcopul Macarie de Selenginsk, în M-rea Sfintei Înălţări din Irkutsk. În 1893 a fost numit episcop de Tobolsk, iar în 1897, episcop de Riga.
            În 1904 a fost făcut arhiepiscop. El s-a dovedit a fi un episcop liberal şi uman, nulţumită eforturilor sale, mai mulţi tineri condamnaţi la moarte de o curte marţială au fost salvaţi. A luat parte la Sf. Sinod, fiind membru al unui consiliu sinodal. Pe 13 august 1910, el a fost numit arhiepiscop de Vilnius şi Lituania şi arhimandrit al M-rii Sfântului Duh din Vilnius. În 1913, P. S. Agatanghel a fost desemnat arhiepiscop de Yaroslavl şi Rostov, iar în 1917, a fost promovat la rangul de mitropolit. Vlădica Agatanghel s-a bucurat de dragostea clerului şi a poporului din eparhia Yaroslavl, pe care a păstorit-a mulţi ani. Din 1917 a devenit membru permanent al Sfântului Sinod. La 25 ianuarie 1918, Patriarhul Tihon l-a făcut al doilea candidat  de locţiitor la scaunul patriarchal, după mitropolitul Chiril de Kazan.
            În vara anului 1918, locuitorii din Yaroslav s-au revoltat contra bolşevicilor, iar mitropolitul Agatanghel, deşi se temea de  rezultatele vărsării de sânge între fraţi, i-a binecuvântat pe insurgenţi. Răzbunarea bolşevicilor victorioşi a fost cumplită, dar nu s-au atins de mitropolit. Totuşi, potrivit unei surse, el a fost arestat în 1919.
            În mai 1922, Patriarhul a fost arestat; de vreme ce primul candidat de locum tenens, mitropolitul Chiril, era în exil, Patriarhul Tihon i-a predat administraţia bisericii mitropolitului Agatanghel în 16 mai. Dar în acesl moment, mişcarea renovaţionistă a preluat cu forţa administraţia bisericii în Moscova şi l-a trimis pe protopopul Krasnitsky la Yaroslavl să negocieze cu mitropolitul Agatanghel. Acesta a impus o serie de condiţii candidatului de drept, condiţii care însemnau completa lui subordonare faţă de renovaţionişti. În mod firesc, mitropolitul a respins aceste condiţii. Krasnitsky s-a întors la Moscova, iar renovaţioniştii au răspândit zvonul că “mitropolitul este ocupat cu propriile afaceri şi nu se grăbeşte să împlinească porunca Patriarhului”.
            Renovaţioniştii se aşteptau ca mitropolitul Agatanghel să facă nişte concesii; trebuia să declare că renunţă la linia politică a Patriarhului Tihon. După o lună de negocieri, nefăcându-se nici un progress, Mitropolitul a adresat, în mod cu totul neaşteptat, un Apel către credincioşii Bisericii Ruse(18 iunie 1922), apel tipărit în secret şi repede împrăştiat în Moscova şi alte oraşe. Înalta Administraţie a Bisericii a fost luată prin surprindere, mitropolitul Agatanghel a fost imediat arestat şi trimis în exil în regiunea Narimsk. Apariţia acestui apel a demonstrat că în cercurile eclesiastice o conciliere cu revaţioniştii era respinsă hotărât.
            La 5 iunie 1922, mitropolitul Agatanghel a scris o epistolă în care declara că acceptă  să fie locţiitorul Patriarhului şi în care spunea despre oamenii noii biserici:
            “ Ei şi-au declarat intenţia de a revizui dogmele şi învăţăturile morale ale credinţei noastre Ortodoxe, sfintele canoane ale Sfintelor Sinoade Ecumenice, rânduiala ortodoxă a slujbelor, care  ne-a fost lăsată de  marii asceţi ai pietăţii creştine, şi de a organiza astfel o nouă biserică, pe care ei o numesc “Biserica vie”… Iubiţilor în Domnul arhipăstori! Fiind lipsiţi pentru un timp de o conducere mai înaltă, voi trebuie să vă conduceţi diocezele(eoiscopiile) în mod independent, în conformitate cu Sfânta Scriptură, canoanele Bisericii şi normele ei, în accord cu propria conştiinţă şi cu legământul vostru arhipăstoresc, până la reinstaurarea unei Înalte Puteri Bisericeşti…Şi astfel, iubiţii mei fii întru Hristos, păstraţi învăţătura, rânduielile şi comandamentele credinţei noastre, păstraţi tot ceea ce  vi s-a dat moştenire, păstraţi Biserica lui Hristos. Cunoaşteţi că acei ce părăsesc Sfânta Biserică îl părăsesc pe Mântuitorul. “Deci staţi  tari”, cum spune Apostolul, “şi ţineţi învăţătura pe care aţi primit-o, ori prin cuvânt, ori prin scrisoare.”



            Când Mitropolitul a emis această scrisoare, el a primit domiciliu forţat în Mănăstirea Spasski din Yaroslavl(28 iunie) şi apoi izolare forţată în închisoarea din  Yaroslavl(22 august). În toamna acelui an a fost întemniţat la închisoarea internă a GPU din Moscova, iar pe 25 noiembrie a fost condamnat la 3 ani de exil. În 28 noiembrie a fost transferat  la Taganka, iar pe 28 decembrie a fost exilat într-o aşezare îndepărtată, Kolpashevo, regiunea Narimsk, provincia Tomsk, Siberia, unde a fost îngrijit de nepoata sa, Alevtina Vladimirovna Preobrazhenskaia. În toamna anului 1925, la întoarcerea din exil, mitropolitul a fost deţinut în închisoarea Perm. Numit locum tenens patriarhal, la 5 decembrie 1925 el a acceptat această calitate, iar pe 18 aprilie 1926, a anunţat că îşi preia datoriile ce-i revin, dar mitropolitul Sergius(Stragorodsky) i s-a opus. Mitropolitul Agatanghel i s-a supus curând “pentru binele şi pacea Bisericii”.
            În 1926 el s-a întors la Yaroslav. Către sfârşitul anului 1927, el a scris mitropolitului Pavel de Starobela, numindu-l pe Serghie “un uzurpator al puterii eclesiastice” şi a format “Grupul Yaroslav”, alcătuit din episcopii vicari ai Mitropoliei de Yaroslav, care au declarat că ei rup comuniunea cu mitropolitul Serghie, pe 28 februarie 1928. Această declarţie a fost semnată şi de episcopul Iosif de Petrograd, care se afla atunci la Yaroslav.

            În timpul procesului, mitropolitul Iosif a mărturisit despre acest eveniment:        
 “Cunosc împrejurările în care Yaroslavul s-a despărţit de Serghie. Mitropolitul Agatanghel, chemându-mă odată, mi-a spus că faptele mitropolitului Serghie şi caracterul arbitrar al administraţiei lui determină o serioasă opoziţie şi că este copleşit cu telegrame şi cereri scrise de a prelua el (Agatanghel) frâiele  conducerii, ca să-i elibereze de orice dependenţă de Serghie, care îi ameninţă pe toţi cei ce obiectează cu exilul şi alte forme de represiune. Mitropolitul a continuat să spună că proiectează propria declaraţie împotriva lui Serghie şi că aceasta a fost aprobată de ierarhii din Yaroslav şi că eu, trăind între hotarele eparhiei lor şi fiind obligat să fiu de acelaşi cuget cu ierarhia locului, care mi-a oferit azil, sunt invitat să mă alătur lor. Am cerut permisiunea de a cunoaşte textul declaraţiei. Mitropolitul Agatanghel imediat mi-a promis că mi-l trimite prin curier, după ce va fi semnat de arhiepiscopul Varlaam.”[…] “La câteva zile după  întoarcerea la Rostov, am primit declaraţia, deja semnată de trei ierarhi, şi găsind că ea corespunde cerinţelor momentului, am semnat-o şi eu. Cu totul erau cinci semnături de arhierei ai locului. Dar cine a compus declaraţia, cu cine a fost discutată de Mitropolitul Agatanghel, dacă au avut loc întruniri şi câte, eu nu ştiu, n-am luat parte în nici un fel la alcătuirea ei.”



Traducere din :


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu