luni, 23 iunie 2014

O conştiinţă creştină( II )



   
Soljeniţin crede că apărarea drepturilor individului, dusă la extrem, a debilitat societatea, lipsind-o de orice apărare împotriva unor indivizi rău intenţionaţi şi că a venit vremea ca occidentalii să nu mai apere atât de mult drepturile omului, cât să impună respectarea obligaţiilor lui.
      În Vest şi în State s-au garantat prea mult libertăţile distructive şi iresponsabile ale omului, iar societatea s-a aflat curând fără apărare împotriva decadenţei umane, spre exemplu împotriva violenţei morale, pornografiei, delincvenţei şi teroarei. S-au justifică astfel de situaţii prin “dreptul tineretului de a nu privi şi de a nu accepta”! Sistemul legalist a adus societatea în imposibilitatea de a se apăra împotriva coroziunii răului(homosexualitate, transsexualism, lesbianism, terorism, criminalitate juvenilă, neo nazism, război civil, conflicte religioase şi naţionaliste, iar lista poate uşor fi continuată de fiecare dintre noi). Acest sistem are limite atât de laxe încât încurajează folosirea greşită a libertăţilor individuale.
       Cauza, crede autorul, este credinţa falsă că omul, stăpânul universului, nu are nimic rău într-însul şi toate dezastrele sociale sunt determinate de sisteme sociale greşite, care trebuie corectate.  Şi totuşi, în ţările occidentale răul proliferează şi a cuprins lumea poate mai puternic decât în state comuniste.
        Libertatea presei este vastă, dar  grija jurnaliştilor este doar de a nu încălca litera legii. Ei nu-şi asumă nici o responsabilitate faţă de cititori şi rareori îşi recunosc greşelile sau regretă că au indus în eroare opinia publică. Ca jurnalele să fie vandabile, să aducă profit, jurnaliştii recurg la zvonuri, presupuneri şi intuiţie, vânzându-le publicului ca adevăruri :
« Câte opinii grăbite, imature, superficiale şi câte judecăţi false sunt exprimate în fiecare zi,  stârnind confuzie printre cititori, iar apoi fiind lăsate în aer ? »
        Media dezinformează opinia publică şi o manipulează, transformă terorişti în eroi, dezvăluie secrete de stat sau pătrunde fără jenă în intimitatea personalităţilor, după sloganul: « Oricine are dreptul să afle orice ». Soljeniţin apără în discursul său dreptul oamenilor de a nu şti, de a nu-şi încărca sufletele lor sfinte cu bârfe, non sensuri şi vorbire deşartă :
   « O persoană care munceşte şi duce o viaţă plină de sens nu are nevoie de acest flux excesiv de informaţie. »
     Tarele secolului – graba şi superficialitatea -  se manifestă din plin în presă, care vânează numai senzaţionalul. Presa a devenit o putere extrem de periculoasă pentru că  nu mai dă socoteală nimănui.  Ea are judecăţi preconcepute, serveşte deseori interese străine, nu este liberă, nici obiectivă, transmite numai acele opinii care coincid cu ale redactorilor(patronilor sau sponsorilor acestora) şi care nu contrazic opinia comună.
       Fără să fie cenzurată ca în Est, media vestică şi americană se autocenzurează, publicând numai ceea ce este la modă în domeniul gândirii şi al ideilor, astfel că persoanele originale în gândire nu-şi au locul în presă şi nu pot contribui la modelarea tinerei generaţii, căreia i se inoculează un mod de gândire standard(spre a fi mai uşor de manipulat !)
« ...o selecţie dictată de modă şi de nevoia de a se acomoda standardelor de masă deseori împiedică minţile cele mai independente să contribuie la  viaţa publică şi  naşte instincte primare periculoase ».
Presa încurajează prejudecăţile comune, orbirea, lipsa de înţelegere, intoleranţa.

       În ciuda succesului economic, mulţi occidentali sunt nemulţumiţi de modul lor de viaţă, de societatea în care trăiesc, iar unii se întorc spre socialism fără să ştie cât de fals şi periculos este. A. Soljeniţin afirmă categoric că nu susţine superioritatea socialismului prin critica pe care o face sistemului occidental.
    « Socialismul de orice tip sau formă duce la distrugerea  totală a spiritului uman »
( Igor Shafarevich)
Cu deplină sinceritate, el recunoaşte că nu ar recomanda ţării sale modelul vestic şi american drept soluţie ideală de schimbare, deoarece este inferior spiritual.
 “Nu se poate disputa adevărul că personalitatea omului vestic a slăbit, în timp ce personalitatea omului estic a devenit mai fermă şi mai puternică.”
 Moartea şi suferinţa au forjat în Est personalităţi puternice, profunde şi mai interesante decât cele produse de Vestul prosper standardizat.
          Este destul de clar pentru mine că Soljeniţin vizează latura duhovnicească a personalităţii umane, amplificată de ortodoxie şi diminuată sau nimicită de credinţele sau ateismul occidental.
     ”După  decenii de violenţă şi opresiune, sufletul omenesc tânjeşte  după lucruri mai înalte, mai calde, mai pure decât cele oferite de stilul de viaţă actual »
Vestul nu poate fi un model pentru că dă semne de dispariţie clare : declinul artelor  sau lipsa unor mari oameni de stat, susţine A. Soljeniţin.
Lupta pentru salvarea fizică şi spirituală a umanităţii deja a început :
« Forţele răului au declanşat  ofensiva lor decisivă. Se simte presiunea, dar ecranele şi publicaţiile voastre sunt pline de zâmbete prescrise »
Vestul avansează conform doctrinelor sale, progresul tehnologic este spectaculos, dar declinul spiritual nu mai poate fi oprit. De ce ? Rădăcina gândirii occidentale este putredă. Viziunea despre lume  predominantă în Vest s-a născut în epoca Renaşterii şi a Iluminismului, care au format baza doctrinei sociale şi politice :  umanismul raţionalist/ autonomia umanistă. Omul şi-a proclamat autonomia faţă de orice putere mai presus de sine, a devenit antropocentrist. A părăsit orice preocupare duhovnicească şi a îmbrăţişat  cu toate puterile sale tot ceea ce este material. Modul umanist de gândire nu admite existenţa răului în om, nici nu vede alt scop mai înalt decât obţinerea fericirii pământene. De aici, societăţile vestice moderne au ajuns să idolatrizeze omul şi nevoile sale materiale.
« Orice altceva în afara bunăstării fizice şi a acumulării de bunuri materiale, orice alte necesităţi umane şi trăsături omeneşti de o natură mai subtilă şi mai înaltă, au fost excluse din zona de interes a statului şi a sistemelor sociale, ca şi cum viaţa omenească nu ar avea nici un sens mai înalt. »

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu