marți, 24 iunie 2014

O conştiinţă creştină( III)



“Omul s-a născut pentru a împlini o datorie permanentă: să-şi transforme viaţa într-o ascensiune spirituală,
 să lase lumii o fiinţă umană mai bună decât aceea care s-a născut.”

       III. În democraţiile de la început, ca în cea americană, toate drepturile individuale ale omului erau garantate pe baza credinţei că omul este creaţia lui Dumnezeu. Libertatea individuală era dublată de responsabilitatea religioasă. Cu două veacuri şi jumătate în urmă ar fi fost imposibil că i se garanteze unui individ o libertate nelimitată numai pentru a-şi satisface dorinţele. Dar de atunci şi până în prezent s-a produs o totală emancipare a omului de tradiţia creştină, bogată în valori superioare precum mila şi jertfa:
“Vestul a obţinut în sfârşit drepturile omului, chiar în exces, dar simţul responsabilităţii omului faţă de Dumnezeu şi faţă de societate s-a diminuat continuu.”
În ultimele decenii occidentul a intrat într-o adâncă criză spirituală, determinată de egoismul legalistic al sistemului:
“Toate ralizările tehnologice atât de celebrate ale progresului, inclusiv cucerirea spaţiului cosmic, nu compensează sărăcia morală a secolului al XX-lea”.
     Umanismul, devenind din ce în ce mai materialist, a permis unor doctrine ca socialismul şi comunismul să se insinueze în gândirea lumii. Umanismul corodat, despiritualizat, se întâlneşte cu socialismul  de orice tip pe aceleaşi baze: materialism nelimitat, libertate faţă de religie şi orice responsabilitate religioasă, concentrare asupra structurilor sociale, abordare ştiinţifică. Nu întâmplător demagogia comunistă gravitează în jurul omului şi fericirii sale pământeşti. Oricât de greu credibil este, gândirea şi modul de viaţă din Vest şi din Est au trăsături comune. Liberalismul occidental a fost înlăturat de radicalism, radicalismul a capitulat în faţa socialismului, iar acesta n-a putut face faţă comunismului, care atrage ca un miraj prin retorica lui.
       (Desigur, lucrurile nu au decurs chiar aşa, comunismul s-a prăbuşit ca sistem, dar să nu uităm că există încă nostalgici ai comunismului(cel puţin la noi!) şi ei fac parte de multe ori din cei care au băut paharul amar al vieţii de după  Revoluţie, modelată de sistemul occidental actual.)
       În vremea când a susţinut acest discurs, Soljeniţin era îngrijorat de numărul mare de intelectuali care cochetau cu ideologia comunistă în Vest, încercând chiar să-i justifice crimele. În prezent, lucrurile s-au clarificat, tot mai mulţi sunt conştienţi de rădăcinile comune ale celor două sisteme, totalitarismul stalinist a fost condamnat împreună cu nazismul, puţini mai cred în minciunile şi promisiunile lor false.
      Conştiinţa creştină a lui Soljeniţin vede clar dezastrul pe care îl suferă umanitatea actuală: omul şi-a pierdut conştiinţa religioasă, devenind autonom. Dar omul este imperfect, niciodată liber de patimile sale “mândria, egoismul, invidia, vanitatea şi zeci de alte defecte”. În drumul său de la Renaştere la modernitate, omul a pierdut conceptul de Entitate Supremă Desăvârşită, care îi frâna patimile şi comportarea iresponsabilă.
“Ne-am pus prea multe speranţe în politică şi în reformele sociale, numai ca să descoperim că am fost privaţi de cea mai importantă avere: viaţa noastră spirituală”.
      Dacă omul s-ar fi născut numai pentru a fi fericit, cum afirmă umanismul, el nu s-ar fi născut ca să moară. Sortit morţii, el trebuie să aibă o misiune spirituală aici  pe pământ. Omul s-a născut pentru a împlini o datorie: să-şi transforme viaţa într-o ascensiune spirituală, să lase lumii o fiinţă umană mai bună decât aceea care s-a născut.
       Scara de valori a lumii actuale trebuie neapărat schimbată pentru ca umanitatea să se ridice deasupra valului de materialism care o poartă. Formele şi formulele osificate ale iluminismului trebuie abandonate, nu se mai pot aplica lumii actuale. Viaţa umanităţii trebuie să se schimbe ca să nu piară de la sine. Omul trebuie să răspundă în acord cu propria conştiinţă la întrebările:
  “ Este adevărat că omul se situează deasupra tuturor lucrurilor?
   Oare nu există nici un Spirit Superior deasupra lui?
   Este corect ca viaţa omului şi societatea omenească să fie guvernate de un materialism în expansiune continuă?
    Este acceptabil să promovăm o astfel de expansiune în detrimentul întregii noastre vieţi spirituale?”
    Concluzia acestui discurs epocal al lui A. Soljeniţin este că umanitatea a ajuns la un moment de turnură similar trecerii de la Evul Mediu la Renaştere, în care se cere o explozie spirituală:
    “ Va trebui să ne ridicăm la un nivel nou de idealism, la un nou nivel de viaţă, la care natura noastră fizică nu va fi considerată blestemată ca în Evul Mediu, dar, ceea ce e mai important, natura noastră spirituală nu va mai fi călcată în picioare,ca în Epoca Modernă. Această ascensiune este echivalentă cu avansarea la un nou stadiu antropologic. Nimeni nu are altă cale decât în sus.”



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu