luni, 26 ianuarie 2015

Despre modul simplu şi fără de griji în care putem trăi




Martie, 1977
În numele Tatălui, al Fiului si al Sfântului Duh.
Când citim cuvintele Mântuitorului Care vorbeşte despre modul simplu şi fără de griji  în care putem trăi, nu îngrijindu-ne de mâncare şi băutură, nici preocupându-ne cu ce să ne îmbrăcăm trupurile noasre – ne încearcă/ inundă două sentimente contradictorii. Pe de o parte gândim: da, ce simplu ar fi, de ce să nu trăim aşa? De ce să nu renunţăm la responsabilităţile noastre, de ce să nu alungăm grijile care ne chinuiesc permanent? Pe de altă parte, viziunea opusă: dar este imposibil! Atunci ne confruntăm cu două întrebări: Poate fi ceva spus de Hristos cu adevărat imposibil?Sunt poruncile sale un mod de viaţă?
Mi se pare mie că putem reconcilia reacţiile opuse în suflete luând în considerare condiţiile stringente pe care  această libertate le impune. Dacă vrem să trăim aşa cum spune Hristos, căutând numai Împărăţia Cerurilor şi dreptatea ei  în speranţa că toate celelalte ni se vor adăuga nouă, trebuie să ne schimbăm radical întreaga noastră atitudine faţă de viaţă şi să încetăm de a mai trăi aşa cum o facem acum. Dreptatea Împărăţiei Cerurilor constă în a-L iubi pe Dumnezeu cu toată inima noastră, cu toată mintea noastră, cu toată puterea noastră şi pe aproapele nostrum ca pe noi înşine. Aceasta înseamnă că nimic, dar absolute nimic nu poate rămâne în viaţa noastră în afara dragostei de Dumnezeu şi de aproapele. Înseamnă că toate gândurile noastre, toate puterile noastre, toată inima noastră trebuie să fie devotate nu nouă înşine, ci altuia – lui Dumnezeu şi aproapelui nostru. Înseamnă că tot ceea ce posedăm, tot ceea ce ne dă mângâoere şi bucurie, aparţine lui Dumnezeu şi aproapelui nostru, înseamnă că tot ceea ce folosim peste necesităţile noastre stricte  răpim de la Dumnezeu şi de la aproapele nostru.
Nimic din ceea ce avem nun e apartine nouă; tot ceea ce folosim peste simpla necessitate am furat de la altul; tot ceea ce nu împărţim de bunăvoie, cu dragoste, ne desparte de miracolul Împărăţiei dragostei lui Dumnezeu. Dacă asta va deveni atitudinea noastră, va fi uşor să trăim prin credinţa în Dumnezeu şi în mila aproapelui, pentru că va însemna să trăim într-o sărăcie fizică şi spirituală atât de lipsită de invidie încât nu o putem concepe.
Acum vedem ce se ascunde în substratul cuvintelor atât de simple ale lui Hristos: uită de toate, Tatăl va avea grijă de tine. Ele înseamnă: să ai numai grijile  care sunt de la Dumnezeu, grija răstignită pe cruce a Dumnezeului celui viu pe Golgota, şi atunci vei intra în acea Împărăţie unde nu ai nevoie de nimic şi Dumnezeu într-adevăr îţi dă toate.
Mitropolitul Antonie de Suroj




When we read the words of the Saviour which speak of the simple and carefree way in which we could live, not considering about food and drink, not bothering about how to clothe our bodies — we are filled with two conflicting feelings. On the one hand we think: yes, how simple that would be, and why not live like that? Why not cast off responsibility, why not cast off worry which constantly torment us? On the other hand, the opposite view: but that is impossible! Then we are faced with the question: can something that Christ says really be impossible? Surely His commandments are a way of life?

It seems to me that we can reconcile the opposing reactions in our souls by taking account of the stringent conditions that this freedom imposes. If we want to live as Christ says, seeking only the Kingdom of Heaven and its righteousness in the hope that everything else will be added thereto, we must radically change our whole attitude to life, and stop living in the way we d The righteousness of the Kingdom of Heaven consists in loving God with our whole heart, with all our mind, with all our strength, and our neighbour as ourselves. That means that nothing, absolutely nothing, must remain in our lives that cannot be called love of God and love of our neighbour. It means that all our thoughts, all our powers, our whole heart must be devoted not to ourselves but to another — to God and to our neighbour. It means that everything that we possess, which gives us comfort and joy,  belongs to God and our neighbour; it means that whatever we make use of over and above strict necessity, we are taking away from God and our neighbour.
Nothing that we have belongs to us; whatever we make use of, beyond bare necessity, we have stolen from someone else; whatever we do not part with of our free will, lovingly, we are seizing away from the miracle of God's kingdom of love. If this were to become our attitude, it would be easy to live by faith in God and the mercifulness of one's neighbour, for it would mean living in spiritual poverty and physically in such uncovetousness as we cannot conceive of.
Here we see what lies behind the easy words of Christ: forget everything, the Father will look after you. They mean: have only the cares which are God's, the crucified care of the living God on Golgotha, and then you will enter that Kingdom, where you need nothing, and God will indeed provide everything.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu