Februarie 1990
În numele Tatălui, al Fiului şi al
Sfântului Duh.
Ce scurtă şi ce binecunoscută parabola de
azi, şi totuşi, ce intens mesajul ei, ce provocator…
Este intensă în chiar cuvintele ei: doi
oameni intră în biserica lui Dumnezeu, într-un tărâm tainic care. într-o lume pierdută
pentru El, îi aparţine Lui fără rezerve: în tărâmul Său divin. Şi unul dintre
oameni intră curajos, ia poziţie înaintea lui Dumnezeu; intră şi celălalt şi
nici nu îndrăzneşte să calce pragul: el
este un păcătos, iar lumea în care intră este sfântă, ca spaţiul din jurul
Rugului aprins din deşert, în care Moise
n-a putut intra fără să-şi descalţe încălţămintea picioarelor, altfel
decât în adorare şi frică de Dumnezeu.
Şi
ce diferite cuvintele spuse de ei! Aparent, fariseul Îl laudă pe
Dumnezeu, Îi dă slavă Lui – dar pentru ce? Pentru că El a făcut un asemenea om,
un om aşa sfânt, aşa vrednic de El, de Dumnezeu: un om care nu numai că
împlineşte toate poruncile Legii, dar trece dincolo de ceea ce Dumnezeu Însuşi a
poruncit şi Se poate aştepta de la om. Într-adevăr, el stă înaintea lui
Dumnezeu lăudându-L că el, fariseul,
este atât de minunat încât este singura slavă a lui Dumnezeu, strălucirea,
revelaţia sfinţeniei lui Dumnezeu…
Vameşul nu îndrăzneşte să intre pe tărâmul lui
Dumnezeu.
Şi parabola este
clară: omul care a venit şi a stat cu inima înfrântă, ruşinându-se de el
însuşi, cunoscând că este nevrednic să intre în acest spaţiu sacru, pleacă
acasă iertat, iubit, cu adevărat însoţit de Dumnezeu, Care a venit în lume să
salveze pe păcătoşi şi Care stă alături de oricine are nevoie de El, oricine
îşi recunoaşte această nevoie, sau nu, spre mântuire.
Fariseul se întoarce acasă, dar se întoarce
mai puţin iertat, relaţia lui cu Dumnezeu nu mai este aceeaşi; el este în
centru, Dumnezeu este periferic; el este în centrul evenimentelor, Dumnezeu
este subordonat lui. Nu înseamnă că ceea ce a făcut este fără valoare; înseamnă
pur şi simplu că, în ceea ce îl priveşte, nu i-a adus roade de sfinţenie.
Faptele au fost bune, dar au fost stricate, otrăvite de mândrie, de încrederea
în sine; frumuseţea faptelor săvârşite a fost total desfigurată pentru că nu au
fost îndreptate nici către Dumnezeu, nici către aproapele, ci s-au răsfrânt
asupra lui însuşi. Şi ni se spune că mândria l-a deposedat pe aces tom, a luat
de la el roadele faptelor lui bune, fructele credinţei sale de suprafaţă în
Legea lui Dumnezeu, că numai smerenia ar fi putut da faptelor sale şi sieşi un înţeles deplin, că numai smerenia
ar fi putut adduce faptele sale la viaţă, în apele vieţii care ţâşnesc în
veşnicie.
Dar atunci se pune
întrebarea: cum putem învăţa ceva despre smerenie dacă aceasta este condiţia
absolută să fii nu ca smochinul neroditor, ci roditor, să fii recoltă bogată şi
din care oamenii să se poată hrăni.
In the Name of
the Father, the Son, and the Holy Ghost.
How short, and
how well known today's parable, and yet, how intense its message, how
challenging...
Intense it is in
its very words: two men come into the church of God,
into a sacred realm which in a world that is lost to Him, belongs to Him
unreservedly: into His Divine Realm. And one of the men walks boldly into it,
takes a stand before God; the other one comes, and doesn't even dare cross the
threshold: he is a sinner, and the Realm is holy, like the space around the
Burning Bush in the desert which Moses could not enter without having unshod
his feet, otherwise than in adoration and the fear of God.
And
how different the words spoken! Apparently the Pharisee praises God, he gives
Him glory - but for what? Because He has made a man like him, a man so holy, so
worthy of Him, of God; a man who not only keeps all the commandments of the
Law, but goes beyond of what God Himself has commanded, and can expect of man.
Indeed, he stands before God praising Him, that he, the Pharisee, is so
wonderful that he is God's own glory, the shining, the revelation of God’s
holiness...
The Publican
does not dare enter into the holy Realm of God.
And the parable is clear: the man
who came and stood brokenhearted, ashamed of himself, knowing that he is
unworthy of entering this sacred space goes back home forgiven, loved, indeed:
accompanied by God Himself Who came into the world to save sinners and Who
stands by everyone who needs Him, who recognises his need, or not, unto
salvation. The Pharisee goes home, but he goes home less forgiven; his
relationship with God is not the same; he is at the center, God is peripheric
to him; he is at the heart of things, God is subservient to him. It does not
mean that what he did was worthless; it simply means that as far as he is
concerned, it has born no fruit of holiness in himself. The deeds were good,
but they were spoiled, poisoned by pride, by self-assertion; the beauty of what
he did was totally marred because it was addressed neither to God nor to his
neighbour; it was turned in on himself. And we are told that this pride has
despoiled this man, has taken away from him the fruits of his good works, the
fruit of his outward faithfulness to the law of God, that only humility could
have given him and his action full meaning, that only humility could have made
his actions into life, into the waters of life gushing into eternity.
But then, the question stands
before us: how can we learn anything about humility if that is the absolute
condition to be not like the barren fig tree, but fruitful, to be rich harvest
and from whom people can be fed.
Metropolitan Anthony
of Sourozh
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu