Troparul cuvioşilor spune că următorii lui Hristos învaţă, lucrând
virtuţile, să nu se uite la trup, să ignore nevoile lui devenite nefireşti după
căderea omului în stăpânirea patimilor, şi chiar să lepede multe din nevoile
fireşti ale trupului, pentru a se despovăra şi a se apropia de Hristos, izvorul
vieţii veşnice şi nădejdea mântuirii noastre; ei învaţă prin nevoinţă, “Să poarte
grijă de suflet, de lucrul cel nemuritor”. Dar învăţătura lor nu
este personală, egoistă, ci ne serveşte şi nouă de model şi îndemn permanent la
purtarea de grijă cea folositoare cu adevărat. Cum se traduce în fapte această
purtare de grijă sănătoasă învăţăm tot
de la sfinţi şi cuvioşi, din Sfânta Scriptură şi de la duhovnicii şi
îndrumătorii noştri. Dacă i-am întreba pe bătrânii care toată viaţa au ţinut
calea bisericii cum se poartă grijă de suflet, ne-ar spune că sufletul se
îngrijeşte prin Sfânta Spovedanie , canon şi pocăinţă, cu roade vrednice( a nu
mai săvârşi păcatul) şi Sfânta Împărtăşanie, plinite cu frică şi cutremur.
Grija păgubitoare de suflet este
lepra veacului nostru, nu cunosc om, creştin, ateu sau de altă credinţă , care
să nu aibă griji, să nu fie preocupat şi consumat într-o măsură oarecare de
griji lumeşti. Blestematele griji care ne ascund ca nişte spini sămânţa
cuvântului dumnezeiesc semănată de veacuri în biserică şi în Sfânta Scriptură.
Blestematele griji de sănătatea trupului, de bunăstarea trupului şi de odihna
trupului, griji care ne fac robi pe
viaţă acestui tiran, ucigând sufletul din noi. De atâtea griji, reale sau
stârnite artificial în noi prin stimuli
perverşi veniţi din lumea în care trăim, uităm să purtăm grijă de suflet, de
lucrul cel nemuritor. Sfânta şi dumnezeiasca Liturghie, la care ne este atât de
greu să mai participăm, la care venim din ce în ce mai puţini şi în timpul
căreia nu reuşim nicio clipă să uităm de grijile cotidiene, ne îndeamnă
stăruitor: “Toată
grija cea lumească acum să o lepădăm!” Dar nici în prezenţa lui Hristos,
Care se jertfeşte pe Sfânta Masă, nu
putem să ne desprindem mintea şi să ne eliberăm sufletul de grija cea lumească.
Parcă în zadar ne-a avertizat Mântuitorul să nu ne îngrijim ce vom mânca, ce
vom bea şi cu ce ne vom îmbrăca, fiindcă Tatăl nostru cel din ceruri va purta
de grijă pentru cele trupeşti ale noastre, numai ca noi să avem grijă de
sufletele noastre. Nu ştiu cum se face că tot în cele trupeşti ne pierdem şi cu
ele pierdem Împărăţia, deşi Domnul ne-a îndemnat: “Căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu
şi dreptatea Lui şi toate acestea se vor adăuga vouă.”(Mt 6, 33)
De ce vă îngrijiţi? Cine,
îngrijindu-se, a obţinut ceva? Cine fără ajutorul lui Dumnezeu a rezolvat
grijile sale şi a dobândit odihna, despovărându-se de greutăţile vieţii
acesteia?
Sfânta Scriptură ne spune că
grija noastră nu trebuie să depăşească graniţele zilei de azi, căci “ ajunge zilei
răutatea ei”. La ce bun să ne lăsăm învăluiţi în fumul gros al
grijilor pentru ziua de mâine? Nu vom
reuşi decât să răpim minţii noastre posibilitatea ca, prin rugăciune, să se
însenineze şi să nu se lase înfrântă de povara zilei de azi. De m-aş îngriji zilnic să strig la Hristos,
la Maica Domnului şi la toţi sfinţii, unde ar mai încăpea grijile lumeşti?
Apostolii lui Hristos au fost
trimişi ca oile în mijlocul lupilor, viaţa lor se afla clipă de clipă în
primejdie, şi totuşi, nu erau îngrijoraţi şi nici nu au fost striviţi sub
povara grijei de viaţa lor, căci aveau garanţia Mântuitorului că Duhul Sfânt
este cu ei şi îi animă, punând în gura lor cuvânt care să stea împotriva
tuturor pericolelor cu tărie dumnezeiască. “Iar când vă vor da pe voi în mâna
lor, nu vă
îngrijiţi cum sau ce veţi vorbi, căci se va da vouă în
ceasul acela ce să vorbiţi; Fiindcă nu voi sunteţi care vorbiţi, ci Duhul
Tatălui vostru este care grăieşte întru voi.”(Mt. 16, 18-20) Fiindcă am alungat
harul Duhului Sfânt de la noi prin stăruirea în păcate şi patimi, nu mai putem
să scăpăm din plasa grijilor care parcă se multiplică înfiorător de repede.
Când săvârşim păcatul nu ne gândim nicidecum la noianul grijilor în care ne
aruncă; măcar de ne-am gândi la prăpastia în care ne prăvălum că nu avem grijă
de mântuirea sufletului nemuritor, ci de plăcerea şi tihna trupului pieritor.
Să purtăm aşadar, grija cea
mântuitoare de suflet, lăsând la o parte grija cea lumească ucigătoare a
mântuirii noastre!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu