La începutul Postului Mare, câteva repere
importante, inspirate de cartea Părintelui Alexander Schmemann, binecunoscută
românilor ortodocşi, câteva sfaturi practice pentru cei ce vor să parcurgă
drumul spre Învierea duhovnicească în această perioadă special rânduită de
Biserică:
Rostul Postului este să ne uşureze
trecerea de la starea de păcătoşenie şi împătimire la starea de curăţie şi sănătate
duhovnicească, prin care suntem mai aproape de Dumnezeu şi ne desprindem din
mrejele lumii seculare.
Canonul Sfântului Andrei Criteanul, citit la
Vecernia Mare citit la în serile primelor 4 zile ale Postului (pe care îl putem
citi şi individual), ajută să punem început bun Postului prin chemarea
stăruitoare la pocăinţă: “Miluieşte-mă, Dumnezeule,
miluieşte-mă!” Textul Canonului celui Mare induce sentimentul
păcătoşeniei proprii, stârneşte plânsul purificator şi zdrobeşte inima,
împietrită de păcat. Se foloseşte de teme biblice, este personalizat, vorbind
fiecărui păcătos în parte, pentru că fiecare suflet omenesc trăieşte aceeaşi
dramă a îndepărtării de Dumnezeu:
„De unde voi începe a plânge
faptele vieţii mele ticăloase? Ce începere voi pune, Hristoase, tânguirii de
acum? ”
Canonul subliniază necesitatea
mărturisirii păcatului înaintea lui Dumnezeu, a conştiinţei fiecăruia şi
înaintea preotului, prin spovedanie. Dar nu o spovedanie formală, o înşiruire
seacă a încălării unor reguli, ci o mărturisire cu zdrobirea inimii şi decizia
de a nu mai săvârşi păcatul.
“...pocăinţa e cu totul altceva; e cutremurarea
omului care înţelege că şi-a pângărit chipul slavei celei de negrăit ce i-a
fost dat; e părere de rău profundă, dorinţă de reîntoarcere, credinţa în
iubirea şi milostivirea lui Dumnezeu.”
Doamne și Stăpânul vieții mele,
duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de stăpânire și al grăirii în
deșert nu mi-l da mie. (o metanie) Iar duhul curăției, al gândului smerit, al
răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie, robului Tău. (o metanie)
Așa Doamne, Împărate,
dăruiește-mi ca să-mi văd greșalele mele și să nu osândesc pe fratele meu, că
binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin. (o metanie)
Și după rugăciunea aceasta, se
zic aceste patru stihuri, iarăși în trei stări, cu 12 închinăciuni: Dumnezeule,
milostiv fii mie păcătosului. (o închinăciune)
Dumnezeule, curățește-mă pe mine
păcătosul. (o închinăciune)
Cel ce m-ai zidit, Dumnezeule,
mântuiește-mă. (o închinăciune)
Fără de număr am greșit, Doamne,
iartă-mă. (o închinăciune)
Și pe urmă, iarăși rugăciunea
Sfântului Efrem Sirul, toată, cu două închinăciuni, și la sfârșit cu o metanie
mare: Doamne și Stăpânul vieții mele…
Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, specifică acestui
Post (se citeşte de 2 ori la sfârşitul fiecărei slujbe, de luni până vineri) recapitulează
toate elementele pozitive şi negative ale pocăinţei; „e un etalon al
ostenelilor noastre duhovniceşti prin care căutăm vindecare de bolile
sufleteşti: de duhul trândăviei (pasivitate la
orice schimbare duhovnicească), al grijii de multe (stare
de deznădejde periculoasă, de pesimism şi nihilism), al
iubirii de stăpânire (egocentrică, transformându-l pe semenul meu
într-un mijloc de satisfacere de sine), al grăirii în
deşert (batjocorire a darului vorbirii, care e pecete a chipului divin
în om), grăire care ucide, otrăveşte, înşeală, fiind deviat de la scopul său
dumnezeiesc.”
Rugăciunea se îndreaptă apoi
spre ţelurile pozitive ale pocăinţei: curăţia (plinătatea înţelepciunii), smerenia (rod al
curăţiei, al adevăratei cunoaşteri de sine), răbdarea (efect al pătrunderii în realitatea intimă a
lucrurilor) şi dragostea (cununa şi rodul
tuturor virtuţilor, dar al lui Dumnezeu la capătul multor osteneli duhovniceşti).
Ultima cerere le rezumă şi ne avertizează totodată împotriva primejdiei
mândriei, a falsei smerenii şi pietăţi.
Sensul metaniilor care o însoţesc este de a restaura omul
şi trupeşte, nu numai sufleteşte, prin metanie trupul participă la viaţa duhovnicească, la rugăciune, ,
la rugăciune, smerindu-se odată cu sufletul.
Rolul Sfintei Scripturi în contextul Postului este esenţial. Rugăciunea
Bisericii e totdeauna biblică, în limbaj, imagini şi simboluri. Psalmii lui David se citesc cel mai frecvent pentru că
ei răspund tuturor nevoilor duhovniceşti:
„Fiecare situaţie imaginabilă a
omului în faţa lui Dumnezeu, a lumii şi a celorlalţi oameni […] îşi găseşte
expresia sa perfectă în această Carte unică […], hrana zilnică a Bisericii,
baza desfăşurării cultului şi a zidirii de sine”.
Citirea Psalmilor ajută
mult la rugăciunea individuală, tocmai prin deşteptarea pocăinţei şi, în
acelaşi timp, a nădejdii în mila lui Dumnezeu faţă de toţi păcătoşii ce se
pocăiesc.
De citit:
RăspundețiȘtergerehttp://manastirea.petru-voda.ro/2017/02/27/sf-ignatie-briancianinov-predica-in-lunea-primei-saptamini-a-postului/
"Deşteaptă-te, cel ce dormi somnul adânc al lenevirii şi al desăvârşitei nepăsări faţă de mântuire! “Scoală-te din morţi” (Efes. 5, 14), tu, cel care eşti mort prin nesimţire şi împietrire, prin viaţa jertfită pe de-a-ntregul trupului, păcatului şi stricăciunii! Să văd în tine mişcare de viaţă, trezită prin cuvântul care vesteşte pocăinţa! Să aud glasul tău, glasul suspinelor, glasul plânsului tău, glasul pocăinţei tale, ca să Mă încredinţez că mai este în tine semn, rămăşiţă de viaţă!"