„Din pântecele maicii mele tu eşti acoperitorul
meu” (Psalmi 70, 7) spune psalmistul. Aceste cuvinte s-au adeverit în
viaţa Sfântului Serafim, chiar de la naşterea sa. Acoperământul lui
Dumnezeu s-a întins deasupra lui în toate zilele vieţii sale. Vechiul
vrăjmaş al mântuirii noastre, ca şi cum ar fi presimţit ce adversar
puternic şi de neînvins va avea în persoana Sfântului Serafim, a
încercat să împiedice venirea lui pe lume. Mama lui, în chinuri
groaznice, nu putea naşte, iar medicii credeau că e necesară o
intervenţie chirurgicală: extragerea secţionată a copilului, pentru a
salva viaţa mamei. În acest timp, mama sa şi-a venit în fire şi, aflând
decizia medicilor, l-a pus pe soţul ei să-i jure că nu va îngădui
uciderea copilului.
După o noapte petrecută în chinuri groaznice, la
primul dangăt al clopotului bisericii, la ora 5 dimineaţa, pruncul s-a
născut singur, fără nici un ajutor din afară. Mama a cerut să-l vadă:
„Arătaţi-mi copilul din cauza căruia era cât pe ce să mor”, iar când
pruncul i-a fost adus, a zis: „Vai, ce muhtar serios s-a
născut”. Mai târziu, în copilărie, rudele îi mai spuneau uneori
micuţului Nicolae „muhtar”, ceea ce lui nu-i plăcea deloc. După mulţi
ani, fiind deja în Bulgaria şi citind memoriile episcopului Nestor al
Manciuriei, el a aflat că, în limba arabă, muhtar înseamnă episcop. Astfel, încă de la naştere, mama a cunoscut cinstea copilului ei.
Din fragedă copilărie se citea pe chipul
lui tristeţea alesului lui Dumnezeu. Liniştit, sensibil, atent cu cei
din jur, el era neobişnuit de serios pentru un băiat de vârsta lui, iar
smerenia lui era deosebită. Următorul caz din copilăria lui este
relevant în acest sens.
Când avea 12 ani, Nicolae învăţa în grupa a patra a
şcolii parohiale. Odată, învăţătorul a explicat la tablă un exerciţiu
foarte complicat de aritmetică. După ce a terminat de explicat, a
întrebat clasa: „Aţi înţeles?”. Clasa a tăcut. „Vai, ce neatenţi
sunteţi, vă mai explic o dată”, a zis învăţătorul. După a doua
explicaţie, iarăşi a întrebat: „Aţi înţeles?”. Iarăşi a urmat tăcere.
„Ce tonţi, nu înţelegeţi nimic! Explic a treia oară”. După explicaţie a
urmat aceeaşi tăcere. Supărat, învăţătorul a strigat: „Cine dintre voi e
prost să iasă în mijloc!”. Atunci, Nicolae s-a ridicat şi a stat
înaintea lui. „Oare tu, Sobolev, eşti prost?”, a întrebat învăţătorul
surprins. „Da, sunt prost!”, a răspuns Nicolae. „Ce fel de prost eşti
tu? Tu eşti un băiat deştept şi bun. Treci la loc!”
Învăţătorul s-a amuzat, a încetat să mai explice
exerciţiul şi a început să le citească copiilor o poveste. Fapta
băiatului l-a uimit nespus de mult, deoarece Nicolae învăţa foarte bine
şi a terminat şcoala ca şef de promoţie. Astfel, încă din copilărie el
şi-a vădit acea minunată smerenie, pe care a avut-o
toată viaţa. În el s-au adeverit cuvintele sale preferate, pe care
adesea le repeta fiilor duhovniceşti: „Dumnezeu celor mândri le stă
împotrivă, iar celor smeriţi le dă har” (I Petru 5, 5).
Anii de seminar
În anii ce au urmat, Nicolae Sobolev şi-a
continuat studiile la Seminarul din Riazan. În acest timp a ieşit în
evidenţă o altă trăsătură a personalităţii lui – iubirea de aproapele –, ce
reiese din următorul caz. Nicolae era în clasa a VI-a a seminarului.
Toţi elevii s-au adunat pentru a-l demasca pe hoţul M. din clasa lor. De
la catedră, preşedintele adunării a început discursul de învinovăţire.
M., înţelegând despre ce este vorba, s-a sculat de la locul său şi s-a
aşezat în bancă lângă Sobolev, plecându-şi capul. Nicolae a început
încet să-l liniştească: „Nu-i nimic, nu-i nimic. Nu te teme!”.„Colegi”, a
spus preşedintele, „Nicolae Borisovici Sobolev l-a luat pe hoţul M. sub
protecţia sa, dar nu ştie că acum două săptămâni M. i-a furat galoşii
noi!”. M. a plecat capul şi mai jos şi a început să şoptească: „De ce am
făcut aceasta, de ce am făcut aceasta?”. Nicolae iarăşi a început să-l
liniştească: „Nu te teme. Cine-i fără de păcat?”. Preşedintele a zis şi
mai tare: „Colegi, Nicolae Borisovici Sobolev nu ştie că acum trei zile
el i-a furat şi mănuşile”. Însă Sobolev a continuat să-l liniştească pe
M. Când clasa a decis să ceară exmatricularea lui M., atunci Nicolae l-a
apărat fierbinte şi, trecând peste împotrivirea clasei, i-a obţinut
retragerea din proprie iniţiativă, salvându-l astfel de o ruşine pentru
toată viaţa.
Fiind în penultimul an de seminar, Nicolae s-a
aprins de dorinţa de a-şi dedica întreaga viaţă Domnului. El a început
să se roage cu lacrimi şi a făcut o promisiune Mântuitorului:
„Mântuitorul meu! Ajută-mă să scriu bine compunerile, iar eu Îţi promit
să fiu monah şi să-Ţi aparţin cu toţi atomii fiinţei mele!”. Din acel
moment, compunerile lui erau cele mai bune din toată clasa.
În anul 1904, Nicolae a absolvit strălucit
seminarul. Socotind că sănătatea lui era prea şubredă pentru a urma
academia, mama sa a încercat din răsputeri să-i aranjeze viaţa şi să-l
facă preot. Pentru aceasta trebuia să-i găsească mireasă, însă toate
eforturile ei au fost în zadar. În sfârşit, pe la mijlocul lunii august a
anului 1904, ea a spus: „Toate încercările noastre în ce priveşte
căsătoria şi hirotonia ta nu au dus la nimic. Acum, aranjează-ţi soarta
singur”.
La aceasta, Nicolae a răspuns: „Dacă e aşa, atunci
să mergem chiar acum la catedrală, la Împărăteasa Cerului, la icoana
făcătoare de minuni Bogoliubskaia şi s-o rugăm pe Maica Domnului ca ea
însăşi să-mi arate drumul vieţii”.
La catedrală l-au întâlnit pe tovarăşul lui
Nicolae, Mişa Smirnov, şi Nicolae i-a împărtăşit nedumerirea sa. „Ai
învăţat atât de bine doar ca să devii un dăscălaş? Tu trebuie să ajungi
la academie!”, a zis Mişa. Când Nicolae a protestat, pentru că era prea
târziu şi nu se pregătise pentru concurs, Mişa l-a îndrumat către
Academia Teologică din Petersburg, unde examenele fuseseră amânate, din
cauza unor reparaţii, până la sfârşitul lui august. „Tu eşti profund
credincios”, a zis Mişa cu tărie, „ai încredere în Dumnezeu! Îţi va
ajuta Mântuitorul Însuşi. Du-te fără nici o pregătire”. Nicolae a primit
aceste cuvinte neaşteptate, venite din partea primului om ieşit în
cale, ca un răspuns al Maicii Domnului la rugăciunea sa, arătându-i clar
şi hotărât drumul vieţii.
Astfel, plin de credinţă şi rugându-L fierbinte pe
Dumnezeu să-l ajute, Nicolae a trecut toate probele şi a fost admis în
academie.
Anii de studenţie
Primind binecuvântarea înduioşătoare a mamei sale,
Nicolae a plecat la academie, aceasta dându-i ultimii săi bani pentru
drum, iar în timpul anilor de studenţie Dumnezeu Și-a revărsat şi mai
mult darurile duhovniceşti asupra blândului şi smeritului său slujitor.
Atmosfera neliniştită şi zgomotoasă din academie
nu l-a împiedicat pe tânărul iubitor de Dumnezeu să vieţuiască aici ca
în mănăstire. Trăind în academie, Nicolae mergea în fiecare dimineaţă la
Liturghia ce se slujea în Lavra Alexandru Nevski, iar în restul
timpului liber citea scrierile sfinţilor părinţi şi Vieţile Sfinţilor. Cu o deosebită stăruinţă îşi scria compunerile, care erau întotdeauna minunate.
Duminica, atunci când ceilalţi studenţi se duceau
la teatru, în vizite sau la cumpărături, Nicolae, rămânând singur în
academie, mergea în sala mare şi acolo cânta la pian interpretând un
cântec-rugăciune, pe care-l compusese singur. Cuvintele erau foarte
simple: „Bucuria mea, bucuria mea, bucuria mea, ah, Mântuitorul meu!”.
Din aceste puţine cuvinte se revărsa dragostea sa fierbinte pentru
Mântuitorul, pe Care-L numea „fericirea şi bucuria adevărată a întregii
mele vieţi”.
Dragostea şi duioşia lui Nicolae atrăgeau toate
inimile, iar colegii abuzau de blândeţea sa, căci aproape întotdeauna
rămânea fără porţia de ceai şi zahăr, pe care le consumau fără piedici
tovarăşii săi.
Încă din această vreme s-a făcut remarcată o altă latură a personalităţii lui. În
el se împleteau desăvârşit pe de o parte blândeţea, smerenia şi
dragostea faţă de aproapele, iar pe de altă parte bărbăţia, tăria
neclătinată şi neadmiterea vreunui compromis în ce priveşte mărturisirea
credinţei. Astfel, în 1905, prin exemplul personal, tânărul
student a împiedicat de două ori „ieşirile” revoluţionare ale colegilor
săi contaminaţi de spiritele liberal-revoluţionare. Acest lucru n-a
trecut neobservat de arhiereii remarcabili ai timpului, iar unii colegi
i-au alcătuit o laudă sub formă de acatist.
În timpul şederii sale la academie, Nicolae l-a vizitat de câteva ori pe Părintele Ioan de Kronstadt şi,
ulterior, povestea cu adâncă evlavie despre aceste vizite. Deosebit de
remarcabilă a fost ultima, din primăvara anului 1907.
Amintindu-şi de această vizită, Preasfinţitul
povestea: „Vrând să-mi iau rămas bun, deodată Părintele Ioan s-a repezit
la mine ca un fulger. M-am oprit, iar părintele şi-a pus mâinile pe
capul meu în semnul crucii, şi-a ridicat ochii spre cer şi cu o voce
înduioşătoare a zis: «Binecuvântarea Domnului să fie asupra
voastră!». În acelaşi timp am simţit ca şi cum o scânteie de foc a căzut
pe capul meu şi s-a dus până în tălpi. O bucurie deosebită mi-a umplut
inima şi întreaga fiinţă. Stăteam ca şi beat şi mă clătinam, temându-mă
nu cumva să cad. În ziua aceea am simţit o deosebită bucurie, mă simţeam
înaripat de parcă zburam prin aer”.
În ultimul an de studenţie, 1908, Nicolae Sobolev
este tuns în monahism cu numele de Serafim. Primind călugăria, noul
monah s-a dedicat nevoinţei unei postiri severe şi rugăciunii
neîncetate. Aşa, din ziua tunderii şi până la moarte, Sfântul Serafim nu
a mai mâncat carne. Mai mult, el a mâncat o dată în zi timp de mai
mulţi ani.
Curând, la 3 februarie 1908, tânărul monah este
hirotonit ierodiacon, iar peste puţin timp, la 18 martie, ieromonah.
Absolvind academia în calitate de magistru, printre cei mai buni
studenţi, Părintele Serafim a fost numit profesor la Şcoala Pastorală
din Jitomir (Episod apărut în „Catacombele Ortodoxiei”, nr. 30, 2/2004).
Profesor, inspector şi rector
Următorii 12 ani din viaţa Părintelui Serafim
(1908-1920) au fost închinaţi învăţământului teologic. Departamentul
pentru Învăţământ al Sfântului Sinod i-a încredinţat diferite funcţii:
profesor la Şcoala Pastorală din Jitomir, inspector la Şcoala Teologică
din Kaluga, inspector la Seminarul Teologic din Kostroma şi rector al
Seminarului Teologic din Voronej. Toată lumea avea un respect profund
pentru tânărul ieromonah Serafim, iar directorul Şcolii Pastorale din
Jitomir îl numea cu dragoste „micul avva”.
Ca inspector la Şcoala Teologică din Kaluga,
Părintele Serafim a devenit foarte drag elevilor şi, mai ales, copiilor
din clasele primare, care se despărţiseră acum, pentru prima oară, de
părinţi şi plângeau nemângâiaţi, departe de mamele lor. Părintele
Serafim, cu o inimă iubitoare, a simţit imediat această mare durere
copilărească şi a început să-i mângâie duhovniceşte pe copii.
Ieromonahul Serafim, Kaluga, 1911
Când Părintele Serafim trecea pe holurile şcolii,
copiii din diferite clase îi ieşeau în cale, stăruind fiecare să vină la
el în clasă. „Intraţi la noi, părinte, intraţi la noi!”, strigau care
mai de care, iar părintele căuta să-i viziteze pe toţi, liniştindu-i şi
discutând cu fiecare în parte.
După doi ani şi jumătate, când ieromonahul Serafim
a fost transferat la Seminarul Teologic din Kostroma, durerea copiilor a
fost de nedescris. Ei vărsau lacrimi fierbinţi. Unii au renunţat la
mâncare în ziua plecării şi intrau necontenit la el ca să-şi ia rămas
bun, chiar de câteva ori, iar Părintele Serafim, ca amintire şi
mângâiere, le dăruia iconiţe, cruciuliţe şi altele care-i cădeau în
mână.
Încă din timpul şederii în Kaluga, Sfântul Serafim mergea adesea în pustia Optinei, pentru a-i vizita pe Stareţii Anatolie, Varsanufie şi Iosif.
El îşi deschidea inima înaintea lor, se mărturisea şi se folosea de
marea experienţă duhovnicească a acestor stâlpi ai adevăratului monahism
ortodox. Sfântul Serafim mai cunoştea şi câţiva „nebuni pentru Hristos”
vestiţi în acea vreme, iar mai târziu avea să povestească adesea pilde
deosebite despre smerenia lor minunată, cu care ei îşi acopereau de
ochii omeneşti nevoinţele lor suprafireşti.
La sfârşitul anului 1912, ieromonahul Serafim este
ridicat la rangul de arhimandrit şi este numit rector al Seminarului
Teologic din Voronej. La momentul numirii Părintelui Serafim, acest
seminar se afla într-o stare deplorabilă din punct de vedere al
disciplinei. Noul rector a depus multe eforturi şi, după doi ani de
strădanii, a reuşit să rezolve problemele existente, seminarul său
devenind, după spusele inspectorului sinodal, cel mai bun din Rusia.
Din următorul caz se poate înţelege pe deplin ce
metode educative folosea Părintele Serafim ca rector. Chiar la începutul
rectoratului său, discutând cu toţi seminariştii, el a remarcat că
elevii indisciplinaţi îşi băteau joc de inspector, acesta fiind de faţă.
Drept urmare, inspectorul i-a adus rectorului o listă cu cei vinovaţi,
propunând exmatricularea lor imediată. Părintele a ascultat plângerea
inspectorului şi a oprit lista, spunându-i că se va ocupa personal de
vinovaţi. În timpul liber, el a început să-i cheme la sine pe fiecare în
parte de pe acea listă şi să discute blând şi pe îndelete. Ca rezultat,
au venit lacrimile sincere ale părerii de rău şi promisiunea că se vor
îndrepta.
Astfel, cu multă dragoste, înţelepciune şi
nemăsurată răbdare, sfântul a contribuit cu prisosinţă la îndreptarea
elevilor săi şi la renaşterea seminarului, ridicându-l la o înălţime
morală deosebită.
Vremuri tulburi
Pentru Rusia, au sosit ani grei de cumpănă.
Studenţii şi elevii şcolilor şi seminariilor teologice cădeau adeseori
victime ale propagandei revoluţionare şi ale uneltirilor anarhice. Acest
vulcan eruptiv al revoluţiei nu era un fenomen întâmplător. De două
secole, forţele întunericului lucrau perseverent şi în taină la
descompunerea societăţii ruse, sădind peste tot răzvrătire faţă de
Dumnezeu, liberă cugetare, ateism, anarhie şi alte învăţături
periculoase. Aceste forţe întunecate ale iadului, care au născut
revoluţia, şi-au folosit toată viclenia căutând să distrugă cel mai mare
stat ortodox care, prin existenţa lui, deranja taina fărădelegii care
se lucra deja în lume (potrivit II Tesaloniceni 2, 7).
Cu părere de rău, intelectualitatea rusă a fost
destul de aservită acestor influenţe păgubitoare. Sclavă a nebuniei
liberei cugetări şi delirului sentimental, ea a părăsit frontul creştin
şi a trădat credinţa părinţilor săi, fiind ea însăşi complice la
ruinarea Rusiei Ortodoxe.
A sosit anul 1917. În Rusia au început
cutremurătoarele schimbări revoluţionare. În jurul anului 1918, în
Voronej a fost instaurată puterea sovietică şi cursurile în seminar au
încetat. Arhimandritul Serafim a mai rămas în Voronej vreme de un an şi
jumătate şi a fost martorul cruzimilor şi profanărilor înfăptuite de
bolşevici, dar şi al nenumăratelor semne şi minuni pe care Dumnezeu le
făcea spre întărirea credincioşilor.
În 1919, Episcopul Tihon al Voronejului, care mai
târziu a suferit moarte mucenicească, l-a trimis pe Părintele Serafim,
care era încă rector al Seminarului din Voronej, să ducă Patriarhului
Tihon, la Moscova, un referat cu privire la situaţia din oraş. Episcopul
i-a înmânat, de asemenea, o scrisoare personală în care îl recomanda
patriarhului pe arhimandritul Serafim spre a fi hirotonit episcop-vicar
al Episcopiei Voronejului.
Cu multe greutăţi, Părintele Serafim a ajuns la
Moscova şi a transmis personal referatul şi scrisoarea al cărei conţinut
nu-l cunoştea. Întâistătătorul Bisericii Ruse i-a adus la cunoştinţă
dorinţa episcopului Tihon şi l-a binecuvântat spre a fi hirotonit
episcop-vicar al Episcopiei Voronejului, lucru care nu s-a întâmplat,
căci în octombrie 1919 bolşevicii erau aproape de oraş. Atunci mama sa,
Maria Nicolaevna, a început insistent să-şi roage fiii – pe
arhimandritul Serafim şi ieromonahul Serghie – să plece. La plecare,
mama l-a binecuvântat pe Părintele Serafim cu icoana Maicii Domnului,
spunând: „Te încredinţez Acoperământului Maicii Domnului!”.
După o cale lungă şi periculoasă, cei doi fraţi au
ajuns în Rostov, pe Don, şi au mers să vorbească cu arhiereii care
ocârmuiau biserica în sudul Rusiei, unde nu era încă instaurată puterea
sovietică. Sinodul întrunit în decembrie 1919 la Novocerkask îl numeşte
pe arhimandritul Serafim rector al Seminarului Teologic din
Ekaterinoslav, loc unde nu ajunge, pentru că oraşul este ocupat de
bandele atamanului Mahno. Curând, el este numit rector al Seminarului
Teologic din Simferopol, unde încă se mai ţineau cursuri.
În acelaşi timp, cu binecuvântarea Sinodului şi cu
ajutorul profesorilor universitari din Simferopol, el organizează în
oraş cursuri teologice academice.
Arhiereul lui Hristos. Ultimele zile în Rusia
La 1/14 octombrie 1920, în ziua praznicului
Acoperământului Maicii Domnului, în catedrala oraşului Simferopol,
arhimandritul Serafim s-a învrednicit a fi hirotonit întru episcopie. La
hirotonie au luat parte şapte arhierei, în frunte cu Mitropolitul
Antonie (Hrapoviţki), viitorul întâistătător al Bisericii Ortodoxe Ruse
de peste hotare. În acest timp, dintr-o rânduială ştiută numai de
Dumnezeu, în catedrală era adusă spre închinare icoana făcătoare de
minuni a Maicii Domnului „Znamenie” („Semnul”) Kursko-Korenaia, fapt
care a reprezentat o mare bucurie duhovnicească pentru Părintele
Serafim.
La 29 octombrie/11 noiembrie 1920, Armata Roşie
era doar la 30 km de Simferopol, iar episcopul Serafim trebuia să
hotărască din nou ce va face. El s-a îndreptat spre Metocul Berkovsk al
mănăstirii de călugări din Crimeea, unde în acea vreme se afla icoana
făcătoare de minuni a Maicii Domnului Kursko-Korenaia. Tânărul arhiereu
s-a rugat fierbinte Împărătesei Cerului, mărturisindu-i că este gata să
pătimească pentru Hristos şi cerându-i să-i arate calea pe care a
rânduit-o Dumnezeu pentru el. Din biserică a mers direct la
arhiepiscopul eparhial Dimitrie Tavriceski şi a început să-l roage, ca
pe un arhiereu eparhial, să-i dea binecuvântare să rămână în Rusia.
„Nu”, a răspuns Înaltpreasfințitul Dimitrie, „nu pot să fac aceasta!
Dacă după aceea vi se întâmplă ceva rău, o să mă chinuie gândul că v-am
dat binecuvântarea mea”.
După o scurtă discuţie, cei doi arhierei au
hotărât să arunce sorţi. Pe o foiţă au scris: „să plece”, iar pe alta:
„să nu plece”. Emoţionat, arhiepiscopul a coborât în paraclisul casei
arhiereşti. După ce s-a rugat fierbinte în faţa icoanei Maicii Domnului,
a scos una dintre cele două foiţe. Pe sorţul tras era scris: „să
plece”. Aşa a fost hotărâtă soarta viitorului arhiepiscop Serafim, iar
el a primit sorţul ca voia lui Dumnezeu pentru dânsul. El trebuia să
slujească Biserica Ortodoxă cu darurile şi înţelepciunea sa
duhovnicească, ducând crucea slujirii episcopale, care, după cuvintele
lui, în acei ani a fost ca o mucenicie fără sânge (Episod apărut în
„Catacombele Ortodoxiei”, nr. 31, 3/2004).
Despărţirea de ţară
La 1/14 noiembrie 1920, de la cheiul
Sevastopolului pornea încet în largul mării vaporul comenduirii
„Hersones”, acesta fiind ultimul vapor care părăsea oraşul chiar înainte
de invazia bolşevicilor. Plecau din ţară pentru totdeauna peste 600 de
cadeţi, în frunte cu generalul Elceaninov şi generalul Stogov,
comandantul garnizoanei oraşului Sevastopol. Mulţimea de oameni rămasă
pe chei făcea cu mâna celor de pe vapor, luându-şi rămas bun de la ei.
Pasagerii se uitau cu tristeţe la pământul natal, care se îndepărta
încet. Acolo rămânea Rusia ţintuită pe Golgota ei. Pe malul drept al
Sevastopolului, printre nori de praf, cavaleria roşie intra în oraş.
Pe punte, printre pasageri, stătea un arhiereu
tânăr, de talie mijlocie, cu o faţă tristă şi palidă. „Vlădică,
binecuvântaţi Rusia!”, l-a rugat un om din preajma lui. Ascunzându-şi
emoţia, arhiereul a ridicat mâinile şi a binecuvântat pământul Rusiei şi
oamenii de pe mal, care le făceau cu mâna. Acesta era episcopul Serafim
(Sobolev) care fusese hirotonit arhiereu cu o lună înainte, în ziua
praznicului Acoperământului Maicii Domnului, în catedrala oraşului
Simferopol.
În această zi mohorâtă şi umedă de toamnă, a
început viaţa lui de emigrant. El nu a ales să meargă pe calea pribegiei
din cauza revoltelor şi a omorurilor, şi nici din cauza foametei şi a
epidemiilor dezlănţuite în Rusia cuprinsă de nebunia revoluţionară. Mai
degrabă, el înţelegea că Biserica Ortodoxă a Rusiei trecea printr-o
prigoană cumplită, în care mii de episcopi, preoţi şi monahi mureau în
închisori, mulţi dintre ei murind deja de moarte mucenicească.
El însuşi auzise gemetele monahilor de la
Mănăstirea Sfântului Mitrofan din Voronej, îngropaţi de vii în pământ.
De pretutindeni soseau veşti îngrozitoare despre mucenicia celor
credincioşi. Inima lui plină de dragostea fierbinte pentru Hristos era
gata să pătimească, la rându-i, pentru Domnul. Însă alesul smerit şi
blând al lui Dumnezeu nu îndrăznise să aleagă singur calea muceniciei,
deoarece întotdeauna şi în orice împrejurare căuta să facă voia lui
Dumnezeu, şi nu voia proprie.
Chiar la începutul revoltei sângeroase din ţară,
Părintele Serafim, pe atunci arhimandrit, l-a vizitat pe ieroschimonahul
Aaron, un stareţ drept şi profund duhovnicesc, care se nevoia în
Mănăstirea Zadonsk din regiunea Voronej. Părintele Serafim venise la el
să-i ceară sfatul dacă să rămână în Rusia, unde l-ar fi aşteptat o
moarte de mucenic, sau să plece, împlinind cuvintele Evangheliei: „Iar
când vă vor goni pre voi într-această cetate, fugiţi în cealaltă” (Matei
10, 23). Stareţul Aaron i-a răspuns: „Să dea Domnul să nimeriţi pe
meleaguri bune”. „Cum să înţeleg cuvintele sfinţiei voastre?”, a
întrebat părintele Serafim. „Viaţa însăşi îţi va arăta”, a răspuns
stareţul.
Valul emigraţiei l-a aruncat pe episcopul Serafim
mai întâi la Constantinopol, iar peste câteva luni la Şcoala Teologică
de pe Insula Halki, unde se formase o colonie rusă numeroasă. Peste alte
câteva luni, în mai 1921, episcopul Serafim a fost numit de conducerea
bisericească rusă de peste hotare paroh al Bisericii „Sfântul Nicolae”
de pe lângă Ambasada Rusă din Sofia şi egumen al Mănăstirii ruse
„Sfântul Alexandru Nevski” din apropierea oraşului Iambol.
La scurt timp după aceea, în august 1921,
printr-un ordin semnat de însuşi Patriarhul Tihon, episcopul Serafim a
devenit administratorul tuturor enoriilor ruse din Bulgaria, cu toate
drepturile unui arhiereu eparhial. Acestea aveau să fie acele „meleaguri
bune” despre care îi vorbise ieroschimonahul Aaron şi care s-au dovedit
a fi sorţul dat lui de Dumnezeu şi arena unde urma să-şi poarte crucea
nevoinţelor şi necazurilor arhiereşti. Ştiinţa ştiinţelor – viaţa trăită
în evlavie şi sfinţenie, cu care se deprinsese încă din ţară – a dat în
Bulgaria roade pline de har.
În Bulgaria ortodoxă
Episcopul Serafim a sosit la Sofia pe 6/19 mai
1921, de ziua pomenirii Sfântului şi Dreptului Iov, îndelung răbdătorul.
Acest fapt părea a fi un semn că îl aştepta o viaţă grea, plină de
griji, necazuri şi nevoi. Pe umerii lui a fost pusă crucea grea de a fi
părintele duhovnicesc al unei turme chinuite, supusă sărăciei, bolilor
şi multor suferinţe. Însă tânărul arhiereu era gata să-şi jertfească
viaţa pentru ea.
În nevoinţa sa pastorală, episcopul Serafim şi-a
împlinit acea mare dorinţă, care şi-a pus-o la hirotonia sa întru
arhiereu, ca până la sfârşitul vieţii să fie pătruns de dragostea
nemărginită pentru Mântuitorul şi de slujirea plină de jertfire de sine a
păstoriţilor săi.
Ducând o viaţă aspră, episcopul Serafim s-a
îmbolnăvit de tuberculoză. Cu toate acestea, el n-a luat în seamă boala
şi a continuat să se îngrijească de turma sa, cu aceeaşi râvnă şi
dăruire. Slujind adesea ca arhiereu, Vlădica ţinea predici de trei ori
pe săptămână, propovăduind păstrarea neschimbată a credinţei ortodoxe,
chemându-şi păstoriţii la pocăinţă, la schimbarea binecuvântată a vieţii
şi la cea mai mare virtute – smerenia. Predicile sale pe tema pocăinţei
şi a iertării păcatelor erau deosebit de frumoase şi, la chemarea lui,
cei care se duşmăneau de mulţi ani îşi cereau iertare unii de la alţii,
cu lacrimi în ochi.
Episcopul Serafim se îngrijea nu numai de turma sa
din Sofia. De asemenea, el vizita parohiile ruseşti din provincie,
unde, prin slujirea şi cuvintele sale, aducea dragoste şi mângâiere,
lăsând în inimile credincioşilor pentru mult timp o pace binecuvântată.
Tot în grija lui erau şi aşezămintele de
învăţământ ruseşti din Bulgaria. El era ocrotitorul gimnaziului
„Înălţarea Sfintei Cruci” din Pecerska şi se ocupa de adunarea
fondurilor pentru menţinerea şi administrarea lui. Până astăzi, ruşii de
pe aceste meleaguri îşi amintesc cum Vlădica le vizita şcolile, le
dăruia dragostea sa părintească, îi mângâia şi îi mărturisea pe toţi
care doreau. Vizitele lui erau adevărate zile de sărbătoare pentru
copii.
Episcopul Serafim căuta să-i cerceteze şi pe ruşii
săraci şi bolnavi, care trăiau în multe lipsuri şi nevoi. Pe unii îi
interna gratuit în spital, pe alţii în case pentru invalizi, intervenea
în favoarea unora pentru a fi întrajutoraţi, altora le dădea de mâncare,
iar pe unii îi aducea în mănăstirea sa de călugări. De multe ori, el
spunea păstoriţilor săi: „Eu nu vă sunt doar tată duhovnicesc, ci şi
mamă bună”. El era cunoscut ca făcător de minuni încă din timpul vieţii,
pentru că rugăciunea lui era miraculoasă, iar cuvintele sale erau
proroceşti şi pline de har dumnezeiesc.
Vlădica nu i-a lăsat fără ajutor nici pe
nevoitorii ruşi din Muntele Athos. El a înfiinţat un comitet pentru
strângerea de ajutoare şi în predicile sale îi ruga pe credincioşi să
jertfească pentru această faptă de milostenie.
Însă cea mai mare grijă a episcopului Serafim a
fost păstrarea cu sfinţenie a credinţei ortodoxe, motiv pentru care fiii
lui duhovniceşti l-au numit, mai târziu, „conştiinţa Ortodoxiei”. El
şi-a ridicat întotdeauna vocea păstorească împotriva ecumenismului şi
împotriva oricăror schimbări ale rânduielilor Bisericii şi învăţăturilor
dumnezeieşti, fiind până astăzi straja Sfintei Ortodoxii.
În anul 1934, episcopul Serafim a fost ridicat la
rangul de arhiepiscop. El a trăit 29 de ani în Bulgaria şi a îndrăgit
aceste „meleaguri bune” ca pe a doua sa patrie. În Bulgaria şi-a scris
operele teologice, aici şi-a învăţat şi educat fiii duhovniceşti, care
apoi s-au străduit, neluând în seamă puţinele lor puteri duhovniceşti,
să păstreze şi să transmită şi altora scânteile învăţăturilor sale,
inspirate din cele ale Sfinţilor Părinţi. În amurgul vieţii sale
iubitoare de Dumnezeu, arhiepiscopul Serafim a reuşit să-şi împlinească o
altă mare dorinţă, aceea de a înfiinţa mănăstirea de maici cu hramul
Acoperământul Maicii Domnului, din Kneajevo, Sofia.
Arhiepiscopul Serafim a fost o adevărată
binecuvântare a lui Dumnezeu pentru pământul bulgar. Pilda vieţii şi a
învăţăturilor sale duhovniceşti dau până astăzi roade pline de har în
inimile ortodocşilor pravoslavnici care trăiesc în Bulgaria.
Sfârşitul pământesc
Dumnezeu l-a chemat la El pe robul Său credincios
în Duminica Ortodoxiei, la 13/26 februarie 1950. În zilele dinaintea
morţii, zâmbetul era pe buzele lui. Când fiii săi duhovniceşti cei mai
apropiaţi se tânguiau, întrebându-se cine-i va mai mângâia de acum
încolo, Vlădica le-a spus că, dacă va dobândi îndrăzneală înaintea
Mântuitorului, va mijloci pentru ei la tronul Sfintei Treimi.
Dumnezeu a binevoit să-i descopere ziua propriului
sfârşit. Cu cinci zile înainte de adormirea sa întru Domnul,
simţindu-se peste măsură de neputincios, abia auzindu-i-se glasul, a
şoptit celor din jur: „Încă cinci zile”. În ziua următoare, a spus:
„Încă patru zile”. Iar după patru zile, el şi-a dat obştescul sfârşit.
Mutarea din viaţă a arhiepiscopului Serafim a fost
o mare pierdere pentru fiii săi duhovniceşti, dar tristeţea lor a fost
repede alungată, căci Vlădica i s-a arătat în vis unuia dintre ei, un
monah care după ce a murit preasfinţitul plângea noaptea, şi i-a spus:
,,De ce plângi, doar eu n-am murit, ci sunt viu!”.
Aflat în Biserica Rusă „Sfântul Nicolae” din
Sofia, mormântul arhiepiscopului Serafim este un izvor nesecat de
minuni. Ca şi în timpul vieţii, şi după moarte, Vlădica Serafim continuă
să-i ajute, plin de dragoste, pe oamenii care aleargă la ajutorul lui,
nu numai din toate colţurile Bulgariei, dar şi de peste hotare (Episod
apărut în „Catacombele Ortodoxiei”, nr. 32, 4/2004).
Citește alte articole despre: Făcătorul de minuni din Sofia, Viaţa Sfântului Ierarh Serafim Sobolev, virtute, dragostea de Dumnezeu, dragostea de oameni, rugăciune, Rusia, Bulgaria, ortodoxie, smerenie, blândeţe, duiosie, mucenicie, revoluție, pecerska, strângerea de ajutoare, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului Znamenie Kursko-Korenaia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu