joi, 9 martie 2017

Duminica Sfântului Grigorie Palama



Într-unul din psalmi putem citi aceste cuvinte” “Cei ce au semănat cu lacrimi, cu bucurie vor secera”... Dacă pe parcursul săptămânii am văzut tot ceea ce este urât şi nedemn în noi, oglindit în parabole, dacă am stat înaintea propriei conştiinţe şi a lui Dumnezeu, atunci cu adevărat am semănat cu lacrimi mântuirea noastră. Dar încă mai este timp, deoarece şi atunci când începe culesul, Dumnezeu ne dă un răgaz; pe măsură ce înaintăm pe calea Împărăţiei, către ziua Învierii, încă mai putem, în orice moment, pe fundalul mântuirii, să ne întoarcem spre Dumnezeu şi să spunem: “Nu, Doamne! Poate că sunt ca lucrătorul din ceasul al unsprezecelea, dar primeşte-mă aşa cum ai promis!..”
          Săptămâna trecută am prăznuit Duminica Ortodoxiei, ziua în care Biserica a proclamat că este drept şi legitim să pictăm icoane ale lui Hristos; nu a fost o declaraţie despre artă, a fost o proclamaţie profund teologică a Întrupării. Vechiul Testament ne spune că Dumnezeu nu poate fi reprezentat prin nicio imagine pentru că El este desăvârşit mister; nu are nici nume, în afara tainicului nume pe care doar  Marele Preot îl ştie. Dar în Noul Testament am învăţat şi ştim din experienţă că  Dumnezeu S-a făcut om, că plinătatea dumnezeirii sălăşluieşte etern în trup; aşadar, Dumnezeu are un nume omenesc: Iisus, Care  are o faţă omenească şi poate fi reprezentat în icoane. O icoană este, deci, o mărturisire a certitudinii noastre că Dumnezeu a devenit om; Iar El a devenit om ca să împlinească deplina, tragica şi slăvita  Lui solidaritate cu noi, ca să fie unul dintre noi pentru ca noi să putem deveni fii ai lui Dumnezeu. El S-a făcut om pentru ca noi să devenim dumnezei(după har), precum ne spune Sfânta Scriptură. Şi aşa am putut săptămâna trecută deja să ne bucurăm; de aceea, cu o săptămână în urmă, când ne pregăteam să întâmpinăm acest miracol, această minune a Întrupării,   încetişor, aproape neauzit, Biserica interpreta canonul Paştelui: Hristos a înviat din morţi! – fiindcă nu este o promisiune pentru viitor, ci este o certitudine a prezentului, deschis nouă ca o uşă ca să intre Hristos, Uşa, aşa cum se numeşte pe Sine, către viaţa veşnică.
          Iar astăzi ne amintim de numele Sfâtului Grigorie Palama, unul dintre marii sfinţi ai Ortodoxiei, care împotriva ereziei şi a îndoielii, a mărturisit, din interiorul experienţei asceţilor şi tuturor dreptcredincioşilor, adevărul că slava lui Dumnezeu nu este un dar creat, ci este Dumnezeu Însuşi, comunicându-Se nouă pe Sine, astfel încât noi să fim pătrunşi de prezenţa Sa, ca noi, treptat, primindu-L, să ne deschidem Lui, să devenim transparenţi sau cel puţin translucizi la lumina Lui, ca noi să devenim mereu mai mult păraşi ai naturii divine.
          Aceasta nu este o simplă promisiune, ci o certitudine pe care o avem pentru că aceasta li s-a întâmplat miilor de femei şi bărbaţi pe care noi îi venerăm ca sfinţi ai lui Dumnezeu; ei au devenit părtaşi ai naturii dumnezeieşti, ei sunt pentru noi o revelaţie şi o cvertitudine a ceea ce suntem chemaţi să devenim.
          Şi azi încă un pas ne aduce bucuria şi slava Paştelui; peste o săptămână vom cânta Sfânta Cruce – Crucea care era spaimă pentru criminali şi a devenit acum un semn al triumfului şi al mântuirii, fiindcă este pentru noi semnul că dragostea lui Dimnezeu nu are limite, nu are măsură, este pe atât de adâncă pe cât este şi Dumnezeu, atotcuprinzătoare pe cât şi Dumnezeu este atotcuprinzător şi, într-adevăr, în mod tragic triumfătoare, pe cât şi Dumnezeu este în acelaşi timp tragic şi triumfător, cutremurător şi strălucitor cu lumina liniştită, veselă pe care o cântăm la Vecernie.
          Haideţi să ne pregătim să întâmpinăm acest eveniment, viziunea crucii, să-l contemplăm şi să vedem în el semnul dragostei dumnezeieşti, onouă certitudine a posibilei noastre salvări; şi când corul va cânta, de această dată mai tare, canonul Învierii, să ne dăm seama că, pas cu pas, Dumnezeu ne duce la o victorie pe care El  a cucerit-o şi pe care vrea să o împartă cu noi.
          Şi apoi vom merge înainte; îi vom asculta pe sfinţii care ne învaţţii care ne învaţă cum să primim harul lui Dumnezeu, cum să devenim vrednici de El; şi încă un pas – şi vom vedea triumful lui Dumnezeu în Sfânta Maria Egipteanca şi vom ajunge la pragul Săptămânii Mari.
          Dar să ne amintim că suntem acum într-un timp al înnoirii, un timp în care triumful lui Dumnezeu ni s-a revelat, că suntem chemaţi să răspundem cu recunoştinţă, o recunoştinţă care ne va face oameni noi – şi de asemenea, cu bucurie! O bucurie plină de lacrimi ca răspuns la dragostea lui Dumnezeu, o bucurie care este un răspuns responsabil la dragostea divină. Amin!


Mitropolitul Antonie de Suroj
http://masarchive.org/Sites/texts/1990-03-11-1-E-E-S-EM03-049SaintGregoryPalamas.html




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu