duminică, 5 martie 2017

Predică la Duminica Ortodoxiei(I)



Astăzi prăznuim, ca în fiecare an la sfârşitul primei săptămâni a Postului Mare, sărbătoarea Triumfului Ortodoxiei. Şi ca în fiecare an trebuie să ne gândim la semnificaţia praznicului, nu doar din punct de vedere istoric, ci şi dintr-o perspectivă personală. Trebuie să ne amintim mai întâi că nu este Triumful Ortodoxiei asupra altor popoare. Este triumful Adevărului Dumnezeiesc în inimile celor care aparţin Bisericii Ortodoxe şi care mărturisesc Adevărul revelat de Dumnezeu în simplitatea şi integritatea lui.
          Astăzi trebuie să-i mulţumim lui Dumnezeu din toată inima că S-a revelat pe Sine în noi, că a risipit întunericul din minţile şi din inimile a mii şi mii de popoare, că El, Care este Adevărul, a împărtăşit cunoşterea Adevărului Divin desăvârşit cu noi.
          Praznicul a fost instituit cu ocazia recunoaşterii legitimităţii venerării icoanelor. Prin aceasta noi mărturisim că Dumnezeu – invizibil, inefabil – un Dumnezeu pe care noi nu Îl putem înţelege, S-a făcut cu adevărat om, că Dumnezeu a luat trup omenesc de carne şi a trăit între noi cu smerenie, cu simplitate, dar şi cu slavă. Şi mărturisind acestea, noi venerăm icoane, nu idoli, ca o proclamare a adevărului Întrupării.
           Venerând icoanele, nu trebuie să uităm că nu lemnul şi pictura, ci pe Dumnezeu Care S-a revelat lumii Îl venerăm. Fiecare dintre noi, toţi oamenii am fost creaţi după asemănarea lui Dumnezeu. Toţi suntem icoane vii şi aceasta aşează pe umerii noştri o mare responsabilitate, pentru că o icoană poate fi ştearsă sau poate fi transformată într-o caricatură şi într-o blasfemie.

Şi noi trebuie să cugetăm şi să ne întrebăm: suntem noi oare vrednici, suntem noi apţi de a fi chemaţi: “icoane”, imagini ale lui Dumnezeu? Un scriitor vestic a spus că întâlnind un creştin, cei care sunt împrejurul lui ar trebui să-l vadă ca pe o revelare a ceva ce n-au mai întâlnit niciodată, că diferenţa dintre un creştin şi un non-creştin e aşa de mare, de radicală ca diferenţa dintre un om şi o statuie. Aceasta poate fi frumoasă, dar este din piatră sau din lemn şi este moartă. O fiinţă omenească poate să nu pară frumoasă la început, dar cei care o întâlnesc ar trebui – asemeni celor ce venerează o icoană, binecuvântată, sfinţită de Biserică -  să poată să o vadă în strălucirea pe care i-o dă prezenţa harului Duhului Sfânt, să vadă pe Dumnezeu revelându-se în forma umilă a unei fiinţe umane.
          Atât timp cât nu suntem capabili să fim o asemenea viziune pentru cei ce ne înconjoară, ne-am  ratat menirea, nu proclamăm Triumful Ortodoxiei prin viaţa noastră, trăim o minciună. Aşa că, fiecare şi toţi împreună purtăm răspunderea că, deşi lumea întâlneşte milioane de creştini, nu s-a convertit încă prin vederea lui Dumnezeu în mijlocul nostru, purtat în vase de pământ, dar plin de slavă, sfânt şi transfigurator al lumii.
Mitropolitul Antonie de Suroj

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu