vineri, 10 martie 2017

Predică la Duminica Sfântului Grigorie Palama



În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.

          De ce postim? De ce facem sacrificii? De ce stăm la slujbe îndelungate? Acelora dintre noi care au început să se îndoiască şi să şovăie după numai două săptămâni de Post, Biserica le aduce azi un răspuns. Acest răspuns este în persoana Sfântului Grigorie Palama, arhiepiscopul Salonicului din veacul al XIV-lea, căruia îi este dedicată această duminică.
          Pentru mulţi dintre voi Salonicul este foarte departe. Nu şi pentru mine, fiindcă în urmă cu douăzeci şi cinci de ani am trăit şi am lucrat acolo. În privinţa Sfântului Grigorie Palama, am observat două lucruri.  În primul rând, am observat cum praznicul Sfântului Grigorie este încă sărbătorit azi, cu sfintele sale moaşte purtate în procesiune prin oraş, escortate de marinari şi poliţişti. Ne putem întreba  de ce aceste rămăşiţe pământeşti sunt încă ţinute la mare cinste.

          În al doilea rând, am fost să vizitez un loc sus pe deal, în spatele oraşului Kavalla, lângă Salonic. Acolo se poate încă vedea o peşteră săpată în stâncă – acesta a fost casa Sfântului Grigorie înainte de a fi consacrat arhiepiscop. În peşteră a petrecut el ani îndelungaţi postind şi rugându-se, neţinând seamă de trup, ci îngrijindu-se de curăţia inimii şi a minţii sale. Aşa a primit darurile Duhului Sfânt, a ajuns să-L cunoască pe Dumnezeu.
          În timp ce Sfântul Grigorie trăia în postire şi rugăciune deplină, trăia şi un filosof grec, un helenist numit Valaam. El susţinea că, raţional, nu poţi să-L cunoşti pe Dumnezeu; într-adevăr, Dumnezeu era incognoscibil şi inaccesibil minţii omeneşti. Auzind şi apoi studiind filisofia lui Valaam, Sfântul Grigorie a recunoscut în aşa-zisa logică a lui Valaam o blasfemie, o erezie. El şi-a dat seama că lui Valaam îi lipseşte curăţia inimii şi de aceea mintea şi logica lui era logica celor fără de Dumnezeu, ce se încred numai în puterea minţii lor şi în imaginaţie, care sunt ale creaţiei, nu ale Creatorului.

          Fiindcă dacă Valaam ar fi avut dreptate, atunci toată lucrarea lui Hristos pentru noi, de la conceperea şi Naşterea Sa ca om, circumcizia lui, Aducerea lui la Templu, Botezul, Răstignirea, Înviera şi Înălţarea Lui la ceruri, până la trimiterea Duhului Sfânt la Pogorâre, ar fi inutile. Spre deosebire de Valaam, Sfântul Grigorie spune că, de când Hristos a devenit om şi  parte a creaţiei, El a făcut natura umană potenţial sfântă – ca natura Sa umană. Trimiţând Duhul Sfânt la noi, El ne-a dat acces deplin la sfinţenie. La fel cum soarele ne este cunoscut prin energiile lui de căldură şi lumină, Dumnezeu poate fi cunoscut de noi prin  energiile necreate ale Duhului Sfânt.
          Dacă respingem învăţătura Sfântului Grigorie, respingem toată lucrarea lui Hristos, precum şi venirea Sfântului Duh. Filosofia lui Valaam ar însemna că noi nu-L putem cunoaşte pe Dumnezeu, că nu este nici un scop în postire şi rugăciune. De fapt, filosofia lui Valaam a fost o negare a lui Dumnezeu şi piatra fundamentală a ateismului şi necredinţei ultimului secol, cu toate masacrele şi genocidele, cu milioanele lor de victime. Într-adevăr, filosofia lui Valaam este baza tuturor acelor idei recente care susţin că nu este Dumnezeu, că omul este singur în Univers, pentru că nu este nimic mai măreţ ca omul – că acesta s-a creat în chip magic pe sine într-un Univers gol şi lipsit de Dumnezeu.
          Sfântul Grigorie afirma exact contrariul învăţăturii lui Valaam. El susţinea că omul poartă în sine două tendinţe, una către bine, cealaltă către rău. Totuşi, tendiţa spre bine poate fi dezvoltată în om prin dobândirea harului Duhului Sfânt, energia divină trimisă nouă de Dumnezeu, accesibilă dacă inimile şi minţile noastre sunt îndeajuns de pure încât să primească acest har. Dar acest har care ne luminează poate veni la noi numai dacă ne pocăim, dacă postim şi ne rugăm cu lacrimi, şi dacă acceptăm sacrificiul de sine.
          Este vital să înţelegem că gândurile Sfântului Grigorie, exprimate în detaliu în scrierile sale, nu sunt simple gânduri, o altă filosofie ca a lui Valaam, ci ele se bazează pe experienţă, sunt de inspiraţie divină. El nu a vorbit despre o idee, ci despre o realitate pe care a experiat-o ca ascet în peştera pe care încă o putem vizita. Şi adevărul este că moaştele făcătoare de minuni ale Sfântului Grigorie trec în procesiune prin Salonic astăzi,  nu oasele prăfuite  şi lipsite de har ale lui Valaam.
          Aceasta este realitatea Bisericii, acesta este harul energiilor lui Dumnezeu, aceasta este sfinţenia, experierea şi cunoaşterea lui Dumnezeu, nu imaginaţie, nu rodul fanteziei şi al studiului minţii, ci realitatea lui Dumnezeu  cunoscut şi experiat de acei cu inima şi mintea curată. Pentru că, aşa cum este scris “Fericiţi cei curaţi cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu”. Şi tocmai acesta este scopul fiecărui creştin adevărat.
          Sfinte Părinte Grigorie, roagă-te lui Dumnezeu pentru noi! Amin.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu