Sfântul
Varsanufie cel Mare şi Ioan Profetul au trăit în timpul secolului al
VI-lea, în timpul domniei împăratului Iustinian I (483-565). Ei au dus o
viaţă ascetică în mănăstirea Avvei Seridus (Serid sau Serida) din
Palestina, lângă oraşul Gaza.
Sf. Ioan, discipol al Sf. Varsanufie, a locuit într-o chilie în
afara mănăstirii Avvei Seridus timp de 18 ani până la moartea sa. Sf.
Ioan l-a imitat pe învăţătorul său în virtute, viaţă ascetică şi
folosirea tăcerii. Datorită darului înaintevederii cu care era
învrednicit, sfântul era numit "profetul".
Există manuscrise cu date despre viaţa, faptele şi darurile cu care
erau înzestraţi Sfinţii Varsanufie şi Ioan, care au fost traduse pe
vremea Sf. Paisie Velicicovschi (prăznuit la 15 noiembrie) în limbile
română şi slavonă. Manuscrisele au fost traduse în limba rusă şi
publicate în secolul al XIX-lea de părinţii Mănăstirii Theotokos -
Optina. O sută din "scrisorile" acestea de răspuns la problemele
monahilor din comunitatea sa se găsesc în volumul 11 din Filocalia
românească, în traducerea Părintelui Dumitru Staniloae .
Învăţăturile Sfinţilor Varsanufie şi Ioan arată desluşit
perfecţiunea lor duhovnicească şi dragostea pentru oameni, dar conţin
prea puţine elemente despre viaţa lor.
După ce a petrecut timp îndelungat în izolare, până la moartea Sf.
Ioan Profetul şi după aceasta, Sf. Varsanufie s-a dedicat celor din
jur, povăţuindu-i pe calea mântuirii, după cum mărturiseşte Avva
Dorotei (prăznuit la 5 iunie). Sf. Varsanufie răspundea celor ce
întrebau, prin Sf. Ioan, uneori cerându-i lui să dea răspunsuri.
Alteori îl ajuta Avva Seridus (prăznuit la 13 August), care-şi nota
răspunsurile sfântului.
În răspunsurile celor doi sfinţi, care erau îndrumători de viaţă
spirituală nu numai pentru contemporani ci şi pentru generaţiile
următoare, se vede foarte clar înduhovnicirea lor crescândă, "din
putere în putere".
Nu ştim când a ajuns Sf. Varsanufie la mănăstirea Avvei Serid
(Seridus) şi nici nu ştim nimic despre casa şi familia Sf. Ioan
Profetul. Ascultând poveţele Sfântului Varsanufie, Ioan a atins culmile
perfecţiunii, asemănându-i-se întru totul mentorului său. Din
smerenie, Ioan îi îndruma spre Avva Varsanufie pe cei care veneau să
ceară cuvinte de folos de la el.
Sf. Ioan a prevăzut şi a proorocit o mulţime de lucruri, până şi
data morţii sale, la o săptămână de la moartea Avvei Seridus. Avva
Elian, tânărul egumen al acestei mănăstiri, l-a implorat pe Ioan să
rămână cu el încă două săptămâni ca să-l înveţe cum să conducă
mănăstirea. Sf. Ioan i-a îndeplinit rugămintea şi s-a stins din viaţă
două săptămâni mai târziu.
Sf. Varsanufie cel Mare a trăit mai mult decât discipolul şi
prietenul său dar a îmbrăţişat tăcerea refuzând să mai dea răspunsuri
oamenilor.
Despre cuviosul Părintele nostru Varsanufie se spune că era unul din
acei puţini pentru care ţinea Dumnezeu lumea în timpul său, fiind
supranumit "Marele Bătrân". A trecut la Domnul pe la anul 540, în chip
minunat.
Aceşti doi sfinţi au lăsat moştenire cartea mântuitoare de suflete
numită ÎNDREPTAR DE VIAŢĂ SPIRITUALĂ: RĂSPUNSURI LA ÎNTREBĂRILE
DISCIPOLILOR de către Sfinţii Monahi Varsanufie şi Ioan, care a fost
foarte cunoscută printre sfinţii, asceţii şi scriitorii generaţiilor
următoare, după cum arată scrierile Sf. Teodor Studitul (11 noiembrie
şi 26 ianuarie), ieromonahului Nikon Chernogorets (+1060) său Sf.
Simeon Noul Teolog (prăznuit pe 12 Martie).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu